|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
| Se resultatene: Gjør du aldri dumme ting? | |||
| Nei, det gjør jeg aldri! |
|
6 | 3,24% |
| Å, det hender vel..... |
|
72 | 38,92% |
| Støtt og stadig! |
|
99 | 53,51% |
| Dust! |
|
8 | 4,32% |
| Deltakere: 185. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen | |||
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Princess Skids and Scars
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?
|
|
|
|
|
|
#122 |
|
flisespikker
|
Jeg synes ikke man trenger å være 100 % perfekt for å kunne si noe om andres valg eller handlinger. (Hvis det var det som var kravet, kunne man jo aldri mene noe om noe.) Men det er jo veldig subjektivt hva man oppfatter som "dømmende" eller "utidig innblanding", såklart.
|
|
|
#123 |
|
flisespikker
|
Tjah. Joda, men for det første kommer det litt an på hvem det er som skal gjøre den klassifiseringen, for det andre synes jeg ikke alltid det er avgjørende hva HI har tenkt når folk svarer på spørsmål som stilles, og for det tredje opplevde jeg den sidediskusjonen med blant andre smilefjes og Polyanna som å dreie seg om noe litt annet enn det HI snakket om.
|
|
|
#124 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#125 |
|
I mål
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Jeg tenker vel som så at det ikke er et mål å gjøre optimale valg hele tiden, og derfor synes jeg ikke det er dumt ikke å gjøre det. Jeg synes blant annet det ville vært dumt å bruke masse tid på å lete etter rettferdig kaffe, det ville gått ut over familielivet blant annet. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Leser
|
Nei, men det var vel ment som et eksempel. Poenget er vel at alle gjør ting som ikke er optimale. Hvorvidt man vil karakterisere det som "dumme ting" tenker jeg er noe annet. Vi kan godt ta røyking som et annet eksempel, det er ikke sunt å røyke uansett hvordan man tenker på det. Og jeg vil si at det er dumt å røyke, og siden jeg tar meg en sigarett innimellom, jeg også så gjør jeg en "dum ting". Det er ikke det samme som at jeg mener at jeg er dum, eller at folk som røyker generelt sett er dumme. Det eneste jeg mener er at jeg vet at det er lurere å la være å ta en sigarett enn å gjøre det - og jeg gjør det alikevel.
|
|
|
#127 |
|
can-jur
|
Tja, kommer ann på hvilket perspektiv du setter på det.
|
|
|
|
#128 |
|
I mål
|
Ja, og da synes jeg ikke det er en dum ting. DET er det sikkert ymse meninger om. Men personlig hadde jeg blitt utslitt av å gjøre optimale valg hele tiden, det er helt sikkert. |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Princess Skids and Scars
|
Ja selvfølgelig. Men jeg svarte på hva som lå til grunn når jeg svarte på om jeg tok dumme valg, og prøvde å forklare hvordan jeg og flere forsto spørsmålet for smilefjes da hun ga uttrykk for at det var rart at folk helt bevisst tok feil valg. |
|
|
|
|
|
#130 |
|
can-jur
|
Men ser du ikke at det kan være sundt å reflekter over disse valgene?
|
|
|
|
#131 |
|
flisespikker
|
Jeg tviler på at noen vil kunne være uenig i at en del av valgene vi tar er tuftet på egoisme.
|
|
|
#132 |
|
Passiv
|
Alt dette er noe helt annet. |
|
|
|
#133 |
|
I mål
|
Igjen, dersom ikke vi hadde noen valg tuftet på egoisme, tror jeg vi hadde slitt oss ut. Og igjen, jeg synes ikke det er en dum ting å gjøre noen egoistiske valg, men ikke BARE egoistiske valg. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
saftig
|
… noe som ville vært et dumt valg. Ergo er jeg enig i tankegangen din.
|
|
|
#136 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Å ikke kunne moralisere eller kommentere andres dumme valg fordi man har noen selv, er jo helt meningsløst. Når noen gjør noe som man selv mener er helt bort i natta dumt, så er det nesten en plikt å si ifra om dette.
|
|
|
#137 |
|
Passiv
|
Jeg vil si det nesten er et kall jeg. Minimum en hobby. |
|
|
|
#138 |
|
Mother of Dragons
|
Jeg er enig. Jeg synes godt jeg kan si i fra om noen i familien ikke sikrer barna sine godt nok i bilen selv om jeg tok en sjokkis i går. Selv om ingen er totalt feilfrie så er det nå enorm forskjell på folk, noen gjør jo dumme ting med store konsekvenser hele tiden og er ræva på å drifte livet sitt, andre lever som aller oftest fornuftig.
|
|
|
#139 |
|
maler
|
Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?Man kan vel si fra om noen som gjør 99% rett er i ferd med å begå en diger brøler også. Det er vel ikke noen som sier at man må være feilfri for å ha meninger om hva som er lurt å gjøre også for andre, eller at man må ha mange og store feil for å få en kommentar når det trengs. En mann stoppet meg på flyplassen fordi jeg hadde en smokk til barnet mitt jeg ikke hadde fått med meg at var trukket fra markedet pga noe innhold i plasten. Jeg setter pris på sånne henvendelser i hvertfall.
|
|
|
#140 |
|
Passiv
|
Ja. Men da er det smart igjen da. Da er det jo ikke dumt. |
|
![]() |
|