Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Gjør du aldri "dumme" ting?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Gjør du aldri dumme ting?
Nei, det gjør jeg aldri! 6 3,24%
Å, det hender vel..... 72 38,92%
Støtt og stadig! 99 53,51%
Dust! 8 4,32%
Deltakere: 185. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 12-11-09, 14:41   #121
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Sv: Gjør du aldri "dumme" ting?

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Det var også hensikten
For det er umulig å alltid gjøre gode, kloke, refferdige valg.
Sett i globalt perspektiv.
Og jeg blir litt skremt av at noen tror det.

Ser dere! Ser dere! Hah, jeg hadde rett så.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:42   #122
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg får helt neller av folk som sitter på høye hester og ser ned på andre og tror så godt om seg selv og sine valg at de kan disse andre.
Det er en av de tingen som provoserer meg mye.....

Jeg synes ikke man trenger å være 100 % perfekt for å kunne si noe om andres valg eller handlinger. (Hvis det var det som var kravet, kunne man jo aldri mene noe om noe.) Men det er jo veldig subjektivt hva man oppfatter som "dømmende" eller "utidig innblanding", såklart.

Gammel 12-11-09, 14:44   #123
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pia, her.

Men i denne diskusjonen gikk jeg automatisk ut i fra at HI mente "hver enkelte liten ting som ikke kan klassifiseres som 100 % lurt." Og derfor mente jeg at ingen kunne svare nei på hovedspørsmålet.

Tjah. Joda, men for det første kommer det litt an på hvem det er som skal gjøre den klassifiseringen, for det andre synes jeg ikke alltid det er avgjørende hva HI har tenkt når folk svarer på spørsmål som stilles, og for det tredje opplevde jeg den sidediskusjonen med blant andre smilefjes og Polyanna som å dreie seg om noe litt annet enn det HI snakket om.

Gammel 12-11-09, 14:45   #124
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Jeg synes ikke man trenger å være 100 % perfekt for å kunne si noe om andres valg eller handlinger. (Hvis det var det som var kravet, kunne man jo aldri mene noe om noe.) Men det er jo veldig subjektivt hva man oppfatter som "dømmende" eller "utidig innblanding", såklart.

Jepp.
Å mene noe om og å dømme/fordømme/se ned på er veldig forskjellige ting. Og jeg kan oppfatte noe fordømmende, som bare var ment som en mening.

Det er tross alt ikke meningen det skal være lett.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:46   #125
apan
I mål

apan sin avatar

Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tenker vel som så at det ikke er et mål å gjøre optimale valg hele tiden, og derfor synes jeg ikke det er dumt ikke å gjøre det. Jeg synes blant annet det ville vært dumt å bruke masse tid på å lete etter rettferdig kaffe, det ville gått ut over familielivet blant annet.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:47   #126
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er en interessant diskusjon, dette. Jeg ble sittende og tenke på det nå - er det nå egentlig en "dum ting" å spise en sjokolade i ny og ne, for eksempel?

Nei, men det var vel ment som et eksempel. Poenget er vel at alle gjør ting som ikke er optimale. Hvorvidt man vil karakterisere det som "dumme ting" tenker jeg er noe annet. Vi kan godt ta røyking som et annet eksempel, det er ikke sunt å røyke uansett hvordan man tenker på det. Og jeg vil si at det er dumt å røyke, og siden jeg tar meg en sigarett innimellom, jeg også så gjør jeg en "dum ting". Det er ikke det samme som at jeg mener at jeg er dum, eller at folk som røyker generelt sett er dumme. Det eneste jeg mener er at jeg vet at det er lurere å la være å ta en sigarett enn å gjøre det - og jeg gjør det alikevel.

Gammel 12-11-09, 14:48   #127
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tenker vel som så at det ikke er et mål å gjøre optimale valg hele tiden, og derfor synes jeg ikke det er dumt ikke å gjøre det. Jeg synes blant annet det ville vært dumt å bruke masse tid på å lete etter rettferdig kaffe, det ville gått ut over familielivet blant annet.

Tja, kommer ann på hvilket perspektiv du setter på det.
For kaffebonden er ditt valg om å prioritere deg selv og ditt familieliv, framfor hans, et dumt valg. For din familie er det et godt valg.

Gammel 12-11-09, 14:50   #128
apan
I mål

apan sin avatar

apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Tja, kommer ann på hvilket perspektiv du setter på det.
For kaffebonden er ditt valg om å prioritere deg selv og ditt familieliv, framfor hans, et dumt valg. For din familie er det et godt valg.

Ja, og da synes jeg ikke det er en dum ting. DET er det sikkert ymse meninger om. Men personlig hadde jeg blitt utslitt av å gjøre optimale valg hele tiden, det er helt sikkert.

Gammel 12-11-09, 14:50   #129
Pia
Princess Skids and Scars

Pia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 50
Pia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt liktPia er virkelig godt likt
Standard

Tjah. Joda, men for det første kommer det litt an på hvem det er som skal gjøre den klassifiseringen, for det andre synes jeg ikke alltid det er avgjørende hva HI har tenkt når folk svarer på spørsmål som stilles, og for det tredje opplevde jeg den sidediskusjonen med blant andre smilefjes og Polyanna som å dreie seg om noe litt annet enn det HI snakket om.

Ja selvfølgelig. Men jeg svarte på hva som lå til grunn når jeg svarte på om jeg tok dumme valg, og prøvde å forklare hvordan jeg og flere forsto spørsmålet for smilefjes da hun ga uttrykk for at det var rart at folk helt bevisst tok feil valg.

Pia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 14:55   #130
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Ja, og da synes jeg ikke det er en dum ting. DET er det sikkert ymse meninger om. Men personlig hadde jeg blitt utslitt av å gjøre optimale valg hele tiden, det er helt sikkert.

Men ser du ikke at det kan være sundt å reflekter over disse valgene?
At våre valg får konsekvenser utover de vi ser ved første øyekast?
Og kanskje se at en del av våre valg ER tuftet på egoisme?

Gammel 12-11-09, 14:59   #131
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jeg tviler på at noen vil kunne være uenig i at en del av valgene vi tar er tuftet på egoisme.

Gammel 12-11-09, 15:00   #132
Slettet bruker
Passiv

Standard

Alt dette er noe helt annet.

Om du spør om det hender at jeg tar rent egoistiske valg så er svaret soleklart ja. Jeg anser meg som et menneske med en grei porsjon samvittighet, også sosialt, likevel tar jeg en hel del valg i egoistisk retning.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 15:03   #133
apan
I mål

apan sin avatar

Standard

Igjen, dersom ikke vi hadde noen valg tuftet på egoisme, tror jeg vi hadde slitt oss ut. Og igjen, jeg synes ikke det er en dum ting å gjøre noen egoistiske valg, men ikke BARE egoistiske valg.

Sunt å reflektere over dem? Jo, jeg reflekterer stadig vekk over prioriteringene mine i hverdagen.

Gammel 12-11-09, 15:53   #134
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

… noe som ville vært et dumt valg. Ergo er jeg enig i tankegangen din.

Gammel 12-11-09, 16:03   #135
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har dere mistet meg for lengst, altså.

Gammel 12-11-09, 16:08   #136
Kirsebær
Guardian of the galaxy

Kirsebær sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 85
Kirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme omKirsebær har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å ikke kunne moralisere eller kommentere andres dumme valg fordi man har noen selv, er jo helt meningsløst. Når noen gjør noe som man selv mener er helt bort i natta dumt, så er det nesten en plikt å si ifra om dette.
Jeg vet jeg tar en del dumme valg, virkelig dumme, og det forundrer meg egentlig at ikke flere konfronterer meg med dem. Behagelig for meg, selvsagt, men likevel...

Jeg håper det ikke betyr at folk flest tenker at de ikke har lov til å "dømme" siden de selv også har gjort noe dumt.

Jeg dømmer og tar dumme valg i en finfin balanse.

Gammel 12-11-09, 16:12   #137
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Å ikke kunne moralisere eller kommentere andres dumme valg fordi man har noen selv, er jo helt meningsløst. Når noen gjør noe som man selv mener er helt bort i natta dumt, så er det nesten en plikt å si ifra om dette.

Jeg vil si det nesten er et kall jeg. Minimum en hobby.

Svar med sitat
Gammel 12-11-09, 16:12   #138
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kirsebær, her.

Jeg vet jeg tar en del dumme valg, virkelig dumme, og det forundrer meg egentlig at ikke flere konfronterer meg med dem. Behagelig for meg, selvsagt, men likevel...

Jeg håper det ikke betyr at folk flest tenker at de ikke har lov til å "dømme" siden de selv også har gjort noe dumt.

Jeg dømmer og tar dumme valg i en finfin balanse.

Jeg er enig. Jeg synes godt jeg kan si i fra om noen i familien ikke sikrer barna sine godt nok i bilen selv om jeg tok en sjokkis i går. Selv om ingen er totalt feilfrie så er det nå enorm forskjell på folk, noen gjør jo dumme ting med store konsekvenser hele tiden og er ræva på å drifte livet sitt, andre lever som aller oftest fornuftig.

Gammel 12-11-09, 16:25   #139
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Man kan vel si fra om noen som gjør 99% rett er i ferd med å begå en diger brøler også. Det er vel ikke noen som sier at man må være feilfri for å ha meninger om hva som er lurt å gjøre også for andre, eller at man må ha mange og store feil for å få en kommentar når det trengs. En mann stoppet meg på flyplassen fordi jeg hadde en smokk til barnet mitt jeg ikke hadde fått med meg at var trukket fra markedet pga noe innhold i plasten. Jeg setter pris på sånne henvendelser i hvertfall.

Av og til kan det forresten være smart å gjøre noe dumt. Hvis man hele tiden skal strebe veldig mot å gjøre helt perfekte valg i alle settinger, står nevrosene og lurer rundt neste sving. Utfordringen er å nyte den kvelden på sofaen med sjokoladeposen istedenfor å dunke seg i hodet med samvittigheten sin hele kvelden.

Gammel 12-11-09, 16:26   #140
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Av og til kan det forresten være smart å gjøre noe dumt. Hvis man hele tiden skal strebe veldig mot å gjøre helt perfekte valg i alle settinger, står nevrosene og lurer rundt neste sving. Utfordringen er å nyte den kvelden på sofaen med sjokoladeposen istedenfor å dunke seg i hodet med samvittigheten sin hele kvelden.

Ja. Men da er det smart igjen da. Da er det jo ikke dumt.

Dette er vanskelig altså - hva er akseptabelt nivå av dumhet uten at det bikker over til å bli smart liksom?

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:03.