Sv: Sukk - om trass (og ikke de på tre år)
Opprinnelig lagt inn av nam, her.
Okei.
Da har du kansje levd litt beskyttet, om du tror at det kun er inni seg at folk sine sinte følelser holder seg.
Hva mente du med dette? At man skal la være å gripe inn fordi man må regne med at bileieren utagerer på noe vis?
Interessant diskusjon dette her. Og som vanlig blir det ganske polarisert, innviklet, og "hva om, og dersom".
Jeg synes Floksas beskrevne situasjon høres litt inkonsistent ut, og reder grunnen for en haug med tenkte prinsipper. Var babyen i bilen mens den var skrøpelig og sto på tomgang, eller var den ikke? Jeg synes det er riktig at man ikke kan påberope seg retten til å forurense mer på ett område, fordi man ikke forurenser på et annet område. Men jeg synes likevel det er grånyanser her. I en spesiell situasjon hvor man må gjøre en del prioriteringer, så kan jeg forstå at man for en periode velger å bruke en bil som "må" gå på tomgang, og at man kan forsvare dette (globalt, forurensningsmessig) med at man forurenser mindre enn andre på andre områder. Så lenge man ikke prioriterer bort en bedre bil til fordel for masse annet som forurenser, da, slik som flyturer og luksusforbruk. Og såfremt bilen kan låses, vel og merke, slik at premisset om at det er farlig ikke gjelder, og såfremt det er langt unna barnehagens område. Altså: generelt sett synes jeg det er en uting, og at barnehagen bør kunne lage regler mot det, som foreldre må kunne håndheve ved å si ifra (evt skru av motor dersom eksosen er til så stor sjenanse at det går fysisk utover barna). Men jeg har også forståelse for at enkelte kan komme i en situasjon hvor det føles nødvendig, men jeg regner da med at de bare gjør det høyst motvillig og inntil de kan få fikset bilen sin. Men jeg antar også at de som har slike biler har en eller annen slags plan for hva de gjør dersom bilen ikke starter igjen, for det må de vel regne med at skjer av og til.