Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Hvilke retter byr dere helt i mot?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-11-09, 19:55   #61
Crimina
L.F.C. supporter

Crimina sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: I bunnen
Blogginnlegg: 110
Crimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de flesteCrimina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvilke retter byr dere helt i mot?

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Lever, nyrer, hjerte, penis, blodmat, blekksprut, frosk, skjell, risgrøt... Feit ribbe, mat med mye fett.....medister...sopp

Hvem søren spiser penis??

Stolt mamma til 8 flotte skapninger.
Crimina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 19:56   #62
Hondacrv
Gå heim, kyss din kvardag

Hondacrv sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
Hondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de flesteHondacrv er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ulvefar, her.

Vestlandslefser! Sånne tykke, vamle greier med lagvis smør, kanel og sukker inni.
Det eneste (og da inkluderer jeg helstekte tusenbein, geitehjerne-piroger, sauetarmer, tørkede biller, min mors pinnekjøtt og en hel del annet lett kryptisk som en omvimsende Ulvefar har spist av en blanding nyskjerrighet og høflighet opp gjennom de siste par årtiene) som er verre enn vestlandslefse er koumiss (sånn gjæret hoppemelk man serveres enkelte steder i indre Mongolia som et tegn på vennskap -antakelig ut fra tanken om at hvis dette er hva vi gir våre venner vil du virkelig ikke ha oss til uvenns). Det er for spesiellt interesserte.

Det er sikkert ikke noe å le av, men jeg syns dette var riktig morsomt.

Jeg har egentlig ingenting som byr meg skikkelig imot, annet enn blodmat. Men heldigvis blir jeg aldri tilbudt det.

Uff Brenda. Høres ut som om du har hatt noen leie opplevelser...

Gammel 22-11-09, 20:02   #63
Alexy
Lykkelig nygift.

Alexy sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Alexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smartAlexy imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blodprodukter. :urk: Da jeg var lita, sånn ca 9-10 år måtte jeg røre i blodbøtta, ei 10 liters bøtte, som det skulle bli blodpannekaker av. Noe så motbydelig! Dette var hos besteforeldrene mine.

Storebror 03 og lillesøster 06.
Alexy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:29   #64
allium
Bare sær

allium sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
allium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme omallium har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Alexy, her.

Blodprodukter. :urk: Da jeg var lita, sånn ca 9-10 år måtte jeg røre i blodbøtta, ei 10 liters bøtte, som det skulle bli blodpannekaker av. Noe så motbydelig! Dette var hos besteforeldrene mine.

Det har jeg også gjort, gravid i åttende uke. Jeg ble litt kvalm.

Forget your perfect offering, there is a crack in everything, that's how the light gets in.
allium er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:31   #65
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hval er det ikke snakk om å få ned. Ingen minner knyttet til det, så vidt jeg vet, men det er noe med den smaken som får det til å stoppe helt opp.

Lever unngår jeg også så sant jeg kan.

Ellers er det mye jeg liker mindre enn andre ting, men ikke sånn bom stopp som hval.

Gammel 22-11-09, 20:36   #66
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Aspik/cabaret, saueballer og annen herlig surmat fra Island og torskerogn.

Ellers er jeg blitt flink på mine eldre dager, og spiser nå det aller meste. Til og med sopp.

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 20:49   #67
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Biff Stroganoff. Etter en kraftig matforgiftning etter en familie-event hvor nær halvparten ble syke, sliter jeg med gryteretter. Jeg var høygravid og endte på sykehus i 2 døgn.

Var vi på samme event?

Ellers så klarer jeg ikke peppes pizza etter en matforgiftning. Bønnegryte kommer jeg aldri til å spise igjen etter at jeg ble sittende en hel natt for å spise opp det som min mor hadde lesset på tallerkenen. Jeg kastet opp fortere enn jeg klarte å svelge, men måtte spise opp alt for det. Jeg satt ofte i timesvis for å klare å spise opp det de hadde tatt på tallerkenen min. Når jeg flyttet for meg selv ble det en tvangshandling å alltid la det være mat igjen på tallerknen når jeg var ferdig med å spise. Jeg gjør det enda, lar det være litt igjen, bare fordi jeg kan.

Gammel 22-11-09, 20:59   #68
HSJ73
Henger i stroppen

HSJ73 sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
HSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smartHSJ73 imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Røkt pinnekjøtt stiller langt, langt ned på lista, ja. Røkt kolje er heller ingen favoritt. Jeg er generelt ikke særlig glad i norsk tradisjonsmat.

Jeg er på linje med deg når det gjelder norsk tradisjonsmat, men i motsetning til deg har jeg lært meg å like pinnekjøtt. Svineribbe, derimot ... Urk. Det skal liksom være høytidsmat!

Ellers går det meste ned, men jeg avstår svært gjerne fra risengrynsgrøt. Og etter å ha vokst opp med en far som skulle ha poteter uansett hva vi hadde til middag - til og med spaghetti - er det kanskje ikke noen bombe at vi ikke spiser overvettes mye poteter her i huset.

Når jeg tenker meg om, er jeg en pyse når det gjelder visse sorter sjømat også, som for eksempel blåskjell og østers. Jeg har heller ikke blitt helt fortrolig med sushi, men jeg har bare prøvd det én gang, og det trengs kanskje litt flere forsøk før det "sitter".

Gammel 22-11-09, 21:01   #69
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Elinblu, her.

Røkt pinnekjøtt stiller langt, langt ned på lista, ja. Røkt kolje er heller ingen favoritt. Jeg er generelt ikke særlig glad i norsk tradisjonsmat.

Enig. Tradisjonell "vestlandsmat" likeens. Pinnekjøtt, kålrabistappe, fårikål, ertestuing/ertesuppe, raspeball... alt sånt.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 21:05   #70
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Lever byr meg totalt i mot. Vi måtte lage det i heimkunnskap på ungdomsskolen, og alle måtte spise og alle måte spise hele posjonen. Jeg husker at jeg var uvell og i ulage i utgangspunktet og etter den opplevelsen greier jeg ikke få i meg lever.

Neste er møsbrømlefse, en vederstyggelighet fra Nordland, lefse og noe annet gugge som svømmer i fett. Jeg fikk det servert da jeg var på middag hos en helt ny kjæreste og i redsel for å støte "svigermoren" trykket jeg i meg hele sullamitten. Fy fasan så kvalm jeg ble. Jeg har fått det tilbudt senere, men jeg greier ikke tanken på en eneste bit. Jeg velger heller å nappe ut nesehår før jeg smaker på en eneste bit av det igjen.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 21:06   #71
Didjeridust
Forelska

Didjeridust sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Sandnes
Blogginnlegg: 17
Didjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smartDidjeridust imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Blodpudding. Yikes!

Gammel 22-11-09, 21:08   #72
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fælt å høre om alle som har vært tvunget til å spise opp mat. Det er virkelig en fæl ting å gjøre mot barn.

Sist redigert av Filifjonka : 22-11-09 kl 21:53.
Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 21:08   #73
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Lever og rogn er noe jeg ikke klarer å spise. Det samme gjelder sild, makrell, lungemos og komler - det går bare ikke

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 21:16   #74
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ble tvunget til å spise pinnekjøtt på julaften de årene min psykoidiotstygge tante var hos oss. Dermed var det en rett jeg nektet å spise i mange år. Men følte selv jeg måtte smake da jeg laget denne retten på kokkeskolen i da jeg var 17 år. Siden har jeg vært frelst!

Jeg takler ikke lutefisk. Det er en matrett som vokser i munnen på meg, og jeg klarer ikke å svelge.

Gammel 22-11-09, 21:23   #75
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, jeg tror det er lurt å være litt obs på at man ikke skal lage en skikkelig negativt betinget reaksjon på mat.

På den andre siden så må jo barna lære seg å spise mat som man ikke er veldig glad i også, man kan ikke bare spise livretten sin. Og så bør de lære å forsyne seg lite om det er noe de ikke er glad i. De skal jo fungere som voksne også, og i et middagsselskap er det jo bare til å spise opp maten sin, kan ikke sitte og si at man ikke "liker maten" da.

Aner en spin-off: Når er det egentlig ok å si "liker ikke"?

Jeg vet at om noen serverte meg hvalbiff så hadde jeg rett og slett ikke fått det ned.

Jeg syns generelt det er bedre med fat man forsyner seg fra, enn ferdige tallerkner. Da hadde jeg jo bare lasset på grønnsaker og saus og latt som ingenting.

Jeg spiser en del sånn "stordriftsrestaurant"-lunsjer i jobben. (Sånne konferanselunsjer). God mat, bevares, men jeg kan rett og slett ikke døtte i meg alt det mat, mye mer enn jeg egentlig blir mett av, så ofte. Så jeg lar ofte potetene ligge igjen, for eksempel.

Det er sikkert uhøflig, men det får så være.

Gammel 22-11-09, 21:28   #76
Sokk
trøtt

Sokk sin avatar

Blogginnlegg: 12
Sokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt liktSokk er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Veldig tragisk å tenke på hvor mange som faktisk ble tvunget i mat i barndommen, tenk om foreldrene visste hva det egentlig gjorde med barna. Grusomt.

Opprinnelig lagt inn av Susse, her.

Da jeg var liten fikk vi middag i barnehagen, hver dag. Alle måtte smake på alt, hver gang, og jeg husker ennå kvalmen i halsen de dagene det var røkt kolje eller lever.

Tror sånne folk - som tvinger i barn mat - at de gjør dem en slags tjeneste? For de må vel gjøre det i god tro? Eller kanskje noen bare vil ta igjen noe som skjedde i sin egen barndom? Ille er det i hvert fall, og jeg prøver å huske på dette både når vi serverer mat her hjemme og til barna i barnehagen.

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Jeg har problemer med å tilnærme meg med mat som har sugekopper.

Jeg liker det meste, men her er jeg helt på linje med Veronal.

Ellers er jeg nesten litt sjokkskadet her når jeg leser at dere ikke liker de deiligste ting som pinnekjøtt, kokt torsk og vestlandslefse!

Du kan klare hva som helst
For du er suveren
Sokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-11-09, 21:38   #77
nikki
Bør lage seg en tittel selv

nikki sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Sørlandet
nikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smartnikki imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sild.Lutefisk.Lever i fløtesaus.Alt dette er æsj-mat big time.

Gammel 22-11-09, 21:41   #78
Dali
Glad

Dali sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 33
Dali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelenDali er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Lever, hval, røkt blåkveite, sildekaker, risengrynsgrøt.

Gammel 22-11-09, 22:20   #79
Enhjørning
Gullfisk

Enhjørning sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bøgda
Enhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt avEnhjørning har mye å være stolt av
Standard

Jeg får vondt i hele meg av historiene til enkelte av dere ...

Jeg har vært heldig.
Mamma tvang meg aldri til å spise noe som helst, og hun er i tilegg en svært habil kokk, så jg spiste det meste med god apetitt.
Hun visste dog at om hun ville ha kveite eller stekt uer, måtte hun lage noe annet til meg.
Jeg blir kvalm bare av lukten.
Torsketunger har jeg prøvd gang på gang, og måttet gi opp hver gang også.
Blodmat får jeg heller ikke til med - bldpudding, -pølse og -pannekaker.
I tillegg, etter en jul der jeg forspiste meg på kokosmakroner, måtte mamma alltid lage disse selv (da jeg var tenåring var det jeg som sto for julebaksten hver jul, fordi jeg elsket å gjøre det og etterhvert ble svært god på småkaker) og aller helst fortelle meg når hun hadde tenkt å gjøre det, så jeg kunne rømme huset for dagen.

Gammel 22-11-09, 22:21   #80
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Aner en spin-off: Når er det egentlig ok å si "liker ikke"?

Når jeg ikke liker det. Alltid. Dvs jeg har ikke noe behov for å ytre det, men jeg spiser ikke ting jeg ikke liker. Enkelt og greit.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 01:20.