|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?
Hvis uføretrygd er 60 % av lønn, hvordan kan man få mer lønn ved å bli uføretrygdet? |
|
|
|
|
|
#62 |
|
Originala
|
Fordi det er en minsteytelse på 1,97G. Dermed vil den som har vært uten inntekt eller hatt inntekt lavere enn 1,97 gå opp i lønn etter ved rehabiliteringspenger, yrkesrettet attføring eller en uføreytelse. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
Halloen!
OK. Så for folk som aldri har jobbet, eller tjener veldig lite er det faktisk gunstig å få uføretrygd. Trodde slike ytelser aldri skulle "lønne" seg. |
|
|
|
|
|
#64 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?All den tid det ikke er 66% av min inntekt, men 66 % av 6G eller hva det er, så ville det vært et dramatisk inntektstap for meg.
|
|
|
#65 |
|
Originala
|
Hadde vi ikke hatt minstepensjoner, så hadde for eksempel skoleelever og studenter vært helt uten rettigheter dersom de ble uføre. Eller personer som tar ulønnet permisjon for å være hjemme med små barn, og blir syke. De har fortsatt ikke sykepengerettigheter, men er sikret en minsteytelse ved uførhet (vanskelig å få) eller rehab.penger (som man kan få etter ett år) |
|
|
|
|
|
#67 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Jeg har siden august gått på 60% lønn, og fra anuar blir det 40%, frem til sommeren. Det går jo, så jeg hadde nok klart meg på 66% også. Dog, gitt at jeg fikk jobbet såpass at det var min ordinære lønn som lå til grunn da, 66% av 40% er litt lite... Nå går jeg redusert grunnet manglende barnehageplass (og mannen har redusert han også, så vi deler på å være hjemme med ham.)
|
|
|
#68 |
|
Halloen!
Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Klart det må være mulig for hvem som helst å få uføretrygd. Grunnen til at jeg ble overrasket, var at jeg har lest (i diskusjoner her inne, faktisk) at ingen "tjener" på å bli uføretrygdet, man vil alltid vil få redusert inntekt. |
|
|
|
|
|
#70 |
|
Halloen!
Nei. Det ser sannelig ut som om det må bli konklusjonen av dette, du. |
|
|
|
|
|
#71 |
|
Pauset
|
Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Jeg må si meg enig med M^2 at det er ingen så må tro at de aldri kan bli 100% ufør. Det er nok med en bilulykke, kreft osv. |
|
|
|
|
|
#72 |
|
Halloen!
Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Jessica: Jeg tror veldig, veldig få, om noen i det hele tatt, tenker at du ikke "fortjener" eller "kvalifiserer" til uføretrygd. Var det opp til meg, burde alle med alvorlige diagnoser fått uføretrygd som tilsvarer vanlig lønn, ikke bare 60 %. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Pauset
|
Det tror jeg også Rine. Samtidig så er det synd at man skal ha en dødsdom over seg før at man slipper å forsvare uføretrygd. Det er mange der ute som har gode grunner for å ta i mot uføretrygd. Det har aldri vært så vanskelig å få varig uføretrygd som nå, tror jeg. |
|
|
|
|
|
#75 |
|
Halloen!
Jeg kommer aldri til å jobbe i NAV, nei. |
|
|
|
|
|
#76 |
|
Pauset
|
Jeg formulerte meg litt dumt. Det var ikke rettet mot deg altså. Skjønner godt at du ikke vil jobbe i NAV. Hvem vil det? |
|
|
|
|
|
#77 |
|
Halloen!
Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Jeg skjønte at du tullet, Jessica. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Personlig pessimist
|
|
|
|
|
#79 |
|
Pauset
|
Det er så mange sorger når man blir syk. Både tap av helse, roller endres, "status", dårligere økonomi, usikkerhet, begrensninger i forhold til jevnaldrende, barna som en skulle gjort mer for osv. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Dersom du måtte på uføretrygd om et år?Jeg hadde nok fått merke det ganske godt siden jeg er alene med 3 barn.
|
![]() |
| Emneord |
| uføretrygd, økonomi |
|
|