Sv: Hva ville du stemt ved en folkeavstemming om monarkiet i dag?
Opprinnelig lagt inn av Irma, her.
Jeg er enig med Olympia. Sliter med å forstå ja-erne. Hva ligger bak ønsket om fortsatt monarki, sånn utenom at "Det er fint å ha gode representanter for landet vårt, en fin tradisjon", og at "Alternativet er så mye verre"? Hva med etikken rundt å være født og bli "indoktrinert" inn i et verv som skal vare i all framtid? Fri vilje? (Joda, man kan si nei. Men man fødes tross alt inn i dette systemet.) Mangel på stemmerett? Mediafokus fra dag en? Jeg kjenner at det stritter i hver celle i kroppen av å tenke på valget Mette Marit måtte ta på vegne av fremtidige barn, og på tanken om at barnas framtid i stor grad er fastlagt og forutbestemt når de kommer ut av mors mage.
Jeg får litt følelsen av at de som ønsker monarkiet fremfor en president synes det er helt greit å "ofre" noen barn for å ha et "koselig system" som monarkiet er.
Jeg kunne sikkert sett på monarkiet som noe hyggelig og harmløst jeg også, om det ikke var for barna som ble ofre for dette systemet. Barn som fra dag 1 har en "plan med livet", som antakelig aldri får den samme ytringsfriheten som resten av befolkningen og som blir fotfulgt og kritisert og debattert i alt de gjør.
Jeg er ganske sikker på at mange av de som synes monarkiet er et ålreit system likevel aldri ville ønsket det for sine egne barn. Og da blir det dobbeltmoralistisk for meg.