Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-01-10, 11:00   #41
Ole Brumm
er her

Ole Brumm sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 222
Ole Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de flesteOle Brumm er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Vet du hva som er årsaken til luftproblemene i Bergen?

Bruk av el. bil kan tillates og gi en løsning for mange av "problemene".

Gammel 13-01-10, 11:01   #42
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Mye av handelen rundt omkring er basert på bilbruk. Du får ikke folk til å fylle handlevogn med topp eller kjøpe en støvsuger og ta under armen, hvis de må labbe av gårde til bussholdeplassen, skifte buss med handleposer, støvsuger og to unger på slep - og så labbe rundt igjen i andre enden. Dette er hovedargumentet til handelsstanden.

Spiller ingen rolle. Jeg klarer det fint. Alene og med tre unger. Easy peasy. Da klarer alle det.

Gammel 13-01-10, 11:01   #43
Mex
Tidsklemma

Mex sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Blogginnlegg: 461
Mex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de flesteMex er kulere enn de fleste
Standard

Mye av handelen rundt omkring er basert på bilbruk. Du får ikke folk til å fylle handlevogn med topp eller kjøpe en støvsuger og ta under armen, hvis de må labbe av gårde til bussholdeplassen, skifte buss med handleposer, støvsuger og to unger på slep - og så labbe rundt igjen i andre enden. Dette er hovedargumentet til handelsstanden.

Og fordi enhver kommune er avhengig av penger, er det lurt å ha en del handelsvirksomhet i kommunen. Nabokommunene er ofte mer enn villige til å ta i mot kjøpesentrene, og kan legge til rette med parkering ved døra og alt det der som handelsnæringa ønsker.

Jeg vet at bilfrie byer har vært diskutert mange steder, og det stopper ALLTID på handels-argumentet. Når handelsstanden truer med å flytte, så legger politikerne seg flat.

(Og da har enda ikke dispensasjonssøknadene fra frustrerte borgere kommet inn.)

Jeg tviler sterkt på at de som handler på Galleriet er avhengig av bil, de får uansett ikke parkert PÅ kjøpesenteret. Og Bystasjonen må vel også strengt tatt kunne klare seg uten bilkundene sine da busser (og tog) er minst like enkelt her.

Begynn med å fjerne parkeringsplasser mener nå jeg.

Mex er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:33   #44
indie
Bør lage seg en tittel selv

indie sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: I byen
indie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smartindie imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Men er det virkelig trafikk til og fra sentrum som er det store problemet? Riktignok er det i sentrum og innover i bergensdalen at det er størst forurensingsproblemer, men det kommer jo også mye av all trafikken over Danmarksplass å gjøre. Har forresten ikke sett noen målinger fra andre steder i Bergen (feks Fyllingsdalen, som også er er en slik gryte?).

De som skal til sentrum har ofte relativt god bussforbindelse inn dit, selv om jeg er enig i at også den kunne vært bedre, men fra de fleste steder er det OK. De som skal mellom andre bydeler derimot, de har mye større problemer med kollektivtrafikk. Mine svigerforeldre for eksempel, som hver dag forflytter seg mellom nordre og vestre bydel. Og kjører da nettopp gjennom Danmarksplass. Det å ta buss mellom de to punktene tar rett og slett alt for lang tid. Sentrum kunne vært helt avstengt, det ville ikke hindret de i å kjøre på jobb.

Også synes jeg det er ytterst merkelig at nye områder blir bygd ut i Bergen uten at det blir utbygd et godt kollektivtilbud samtidig. Ta Sædalen for eksempel, så vidt jeg vet er det _en_ busslinje som går dit. Vi vil pga at en av oss ikke har førerkort alltid være avhengig av av et godt kollektivtilbud, og vurderer sterkt å flytte til Oslo etter endt utdannelse, siden det vil gi en mye større frihet ift hvor man vil bosette seg og hvor man vil jobbe.

For øvrig er det vel, i hvert fall i selve sentrum, også et problem med alt for mange gamle vedovner. Jeg har vært ute i området de siste dagene, og luktet sterkt av bål når jeg har kommet inn igjen. Mener å ha lest at vedfyring står for ca halvparten av problemet.

indie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 11:53   #45
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Spiller ingen rolle. Jeg klarer det fint. Alene og med tre unger. Easy peasy. Da klarer alle det.

Nei, argumentasjonen er feil. Du klarer det fordi du er vant til det.

Det å ta i fra folk privatbilen og friheten den medfører er en stor inngripen i folks hverdag og får fram aksjonismen på sitt verste. Det er VELDIG mange som mener at akkurat de har en så spesiell situasjon at det er heeeelt umulig å reise kollektivt. (I realiteten er de ikke så spesielle, men de opplever det slik).

Når det gjelder handel er jeg ikke spesielt godt kjent i Bergen, så jeg kan ikke uttale meg om enkelte kjøpesentre. Men generelt er vi nordmenn godt vant med og fornøyd med å bruke egen bil, og vi vil helst parkere på trappa.

Jeg er ellers av den oppfatning at biltrafikk i sentrum kan reduseres mest effektivt ved å fjerne parkeringsplasser eller gjøre dem svært kostbare og med stigende pris jo lengre du står. Til gjengjeld må man legge opp til romslig innfartsparkering med attraktivt kollektivtilbud.

Det er fryktelig vanskelig å få godt kollektivtilbud i alle kriker og kroker av en by. På tvers av bydeler, for eksempel. Det er enklere å lage innfartsparkering og innfarts-kollektivtilbud. Da er det "rette linjer" bussen må følge, det går raskt, og er effektivt. Da får du også folk nok på bussholdeplassen til at bussen kan gå ofte nok til å være attraktiv, og slik at man slipper sånne bussruter som tar en heeeelt annen vei hvis det står en liten "s" ved siden av klokkeslettet...

Jeg har mye mer tro på å redusere trafikk enn å gå for "bilfritt". Jeg tror også at selve ordet "bilfritt" skremmer både innbyggere, politikere og handelsstand. Mens en reduksjon er mer spiselig og derfor lettere gjennomførbar.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:08   #46
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Tar tog til sentrum og vandrer bort til jobb. *Flink* (Men jeg kjører ned til togstasjonen da, så sååå flink er jeg ikke nei. Jeg var det en gang, men nå har jeg blitt litt lat...)

At det er bilkjøring som er hovedproblemet trodde jeg alle vet, på jobb vet i alle fall bilkjørerene det. De bare... vel... flere av dem kjører likevel, for å ta bussen tar jo så lang tid... Jeg er vel ikke nevneverdig bedre selv, som kjører ned til togstasjonen, nettopp fordi å gå tar så mye lenger tid. (Og å ta bussen tar like lang tid som å gå, da vi vikk så vi naboer gå for å ta bussen, også så vi dem i gjen på stasjonen når vi tok samme tog til byen...)

Om ikke bilfritt, så i alle fall seriøst redusert bilmengde i sentrum burde vært mulig, om man hadde store pareringsplasser ved (gratis) rushtidsbuss, så kunne alenemødre med bekkenløsning og andre med barnehagelevering etc fint levert ungene med bil, parkert den og tatt bussen til sentrum. (Ja, og når jeg tenker på enkelte med "levering" som forklaring på jobb må jeg vel legge til: Levere ungene på skolen med bil, og ta bussen til byen. Hva skjedde med å kunne gå til skolen?)

Gammel 13-01-10, 12:19   #47
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Skritt og skritt. Bilfritt sentrum har vært på snakkestadiet i åresvis. De kunne satt opp busser lenge før bybanen. Men sånn er det med alle miljøproblemer; ting snakkes ihjel, helt til det er gått for langt. Av og til er et diktatur en fin ting.

Helt og fullstendig enig. : også for diktatur, med de rette partiene:

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Byggingen av bybanen er vel et skritt i riktig retning.

Ja, men jeg spent på hvordan det vil bli når den kommer. Den bruker visstnok lengre tid til sentrum enn bussen.

Nei, argumentasjonen er feil. Du klarer det fordi du er vant til det.

Det å ta i fra folk privatbilen og friheten den medfører er en stor inngripen i folks hverdag og får fram aksjonismen på sitt verste. Det er VELDIG mange som mener at akkurat de har en så spesiell situasjon at det er heeeelt umulig å reise kollektivt. (I realiteten er de ikke så spesielle, men de opplever det slik).

Når det gjelder handel er jeg ikke spesielt godt kjent i Bergen, så jeg kan ikke uttale meg om enkelte kjøpesentre. Men generelt er vi nordmenn godt vant med og fornøyd med å bruke egen bil, og vi vil helst parkere på trappa.

Jeg er ellers av den oppfatning at biltrafikk i sentrum kan reduseres mest effektivt ved å fjerne parkeringsplasser eller gjøre dem svært kostbare og med stigende pris jo lengre du står. Til gjengjeld må man legge opp til romslig innfartsparkering med attraktivt kollektivtilbud.

Det er jo ikke noe i veien for at flere kan bli vant til å klare seg uten bil? Ofte er det jo bare vanen og bekvemmeligheten som stopper folk. Jeg er for øvrig enig med deg i at bilfritt kanskje ikke er veien å gå. Jeg ønsker meg høyere bompengeavgift, (selv om dette i aller høyeste grad også rammer meg... ) færre parkeringsplasser + dyrere parkeringsplasser.

Jeg føler forresten et intenst behov for å alle FRPere når det er snakk om miljøpolitikk.

Sist redigert av rine : 13-01-10 kl 17:17. Årsak: leif
rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:26   #48
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Ja, men jeg spent på hvordan det vil bli når den kommer. Den bruker visstnok lengre tid til sentrum enn bussen.

Bare hvis bussen får kjøre uhindret av all annen trafikk. Og det skjer vel heller sjeldent?

Gammel 13-01-10, 12:28   #49
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg føler forresten et intenst behov for å alle FRPere når det er snakk om miljøpolitikk.

Puh, leste først at du følte et intenst behov for å banke alle FPere.... Mn FRPere, japp!

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 12:29   #50
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av nolo, her.

Bare hvis bussen får kjøre uhindret av all annen trafikk. Og det skjer vel heller sjeldent?

Ok. Ja, da gir det litt mer mening.

Gammel 13-01-10, 14:57   #51
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

At biler er årsaken trodde jeg "alle" visste. :naiv:

Fjellene lager et "lokk" både for forurensning og regnvær. Kanskje vi skal sprenge vekk toppen av fjellet nærmest øst så alt blåser videre?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 15:04   #52
annemede
Ser lyst på livet

annemede sin avatar

Blogginnlegg: 241
annemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtidannemede har en fantastisk fremtid
Standard

Vedovner er en ting. Men alle de som har koksovner, og fyrer med koks, som slipper ut tungmetaller også.
I tillegg er det slik at jo bedre forbrenning det er på bilene, jo mer nitrøsegasser slippes ut.

annemede er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 16:10   #53
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Bina er et tydelig eksempel på at vi ikke kan stole på folks gode vilje når det gjelder å få til et mer miljøvennlig samfunn. Her må drastiske tiltak til, køprising, stenging, vekk med p-plasser og flere bussavganger med rimeligere priser. Pang-pang!

Gammel 13-01-10, 16:43   #54
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Til gjengjeld må man legge opp til romslig innfartsparkering med attraktivt kollektivtilbud.

Det er fryktelig vanskelig å få godt kollektivtilbud i alle kriker og kroker av en by. På tvers av bydeler, for eksempel. Det er enklere å lage innfartsparkering og innfarts-kollektivtilbud. Da er det "rette linjer" bussen må følge, det går raskt, og er effektivt. Da får du også folk nok på bussholdeplassen til at bussen kan gå ofte nok til å være attraktiv, og slik at man slipper sånne bussruter som tar en heeeelt annen vei hvis det står en liten "s" ved siden av klokkeslettet...

Jeg har mye mer tro på å redusere trafikk enn å gå for "bilfritt". Jeg tror også at selve ordet "bilfritt" skremmer både innbyggere, politikere og handelsstand. Mens en reduksjon er mer spiselig og derfor lettere gjennomførbar.

Her er jeg enig. Jeg vil gjerne ta tog til jobben, men jeg kjøre bil til toget, for den strekningen går det buss bare fire ganger pr dag. Vel fremme ved toget må jeg også få parkert, kommer man etter kl 07 om morgenen er pendlerparkeringen full.

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 17:10   #55
Lilith
Hulder

Lilith sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Lilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smartLilith imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg går på skole i byn, og bor et godt stykke utenfor. Å levere barn på skole og bhb, og hente i rett tid, er komplisert nok selv om jeg kjører bil. Så jeg kjører, selv om jeg godt vet at det er grunnen, men jeg plukker opp en klassevenninne på veien, slik at vi sparer en bil, og det letter samvittigheten litt.

-02
-06
Lilith er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 17:13   #56
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NÅ er det komplisert, ja. Men om nettverket med busser hadde blitt utbedret både med busser, avganger og ruter, så er det jo ikke sikkert det hadde vært så jævla vanskelig som alle skal ha det til.

Gammel 13-01-10, 20:23   #57
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Wow, nå fikk jeg sms fra kommunen. "Ta hensyn, la bilen stå. Hilsen Bergen kommune."

Sist redigert av DM : 13-01-10 kl 21:04.
DM er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 20:25   #58
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Wow, nå fikk jeg sms fra kommunen. "Ta hensyn la bilen stå. Hilsen Bergen kommune."

Impressing! Betyr det at jeg slipper å la bilen stå?

Hadde kommunen kommafeil, forresten?

Gammel 13-01-10, 20:34   #59
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ille altså? jeg skal til Bergen i morgen.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-01-10, 21:03   #60
DM
Live and let live

DM sin avatar

DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Impressing! Betyr det at jeg slipper å la bilen stå?

Hadde kommunen kommafeil, forresten?

Nei, det hadde de ikke. Det var jeg som forsøkte å skrive av samtidig som jeg forklarte Poden om maktfordelingen i Norge, et øyeblikk sto det "ta ferie" også, da poden snakket om kongens ferie. Skal rette det opp nå.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.