Sv: Hvis du hadde vært singel ...
Opprinnelig lagt inn av sjuggerpløm, her.
Jeg kjenner menn med bidragsgjeld, to stk, og begge betaler bidrag, og kunne ikke drømme om annet.
Pga. endringer i summen - som de ikke har fått estimert av NAV - pådrar de seg bidragsgjeld fordi innbetalt sum er for lav, og det har tilbakevirkende kraft, altså fra den dagen det blir vurdert å endre beløpet. NAV bruker ofte LANG tid på å fastsette bidragssummen, så de har rukket å pådra seg mange tusen i gjeld. På tross av flere henvendelser til NAV for å høre hva som skjer, så bidragsgjeld kan man få uten å ikke ville betale for barnet sitt.
Allikevel ville jeg nok vært skeptisk til en mann som ikke har samvær med barna sine, i hvert fall til jeg visste at han hadde gjort det han kunne for å få til samvær.
De får brev om at det er søkt om endring og de må sende inn inntektsopplysninger. Hvis de er litt oppegående så skjønner de at søknad om endring er gjort pga at bidraget kommer til å øke. Da burde de klare å bruke bidragsveilederen på nett for å se hvor mye det utgjør per mnd og sette av det beløpet ekstra. Det tar de sånn ca 5 min så jeg syns dette var en dårlig unnskyldning for å ha bidragsgjeld. .
Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.
Really? Jeg har fått opplyst at ting gjelder fra vedtak er satt. Ikke før. Ingen kan pådra seg bidragsgjeld for ting som ikke de har fått vedtak om.Går man opp 100 000 i lønn og man melder fra når det skjer, så løper ikke nytt bidrag fra før NAV har fattet vedtak. Enkelt og greit.
Da har du fått feil opplysning. Det er fra den datoen du setter i søknaden. Du kan sette datoen bakover i tid, men maks 3 eller 6 mnd (orker ikke sjekke nå).