Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Passe på så han ikke blir homo ...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 06-02-10, 13:35   #41
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Passe på så han ikke blir homo ...

Jeg blir litt harm - for det er jo slike foreldre som de der som skaper fordomsfulle avkom, tenker jeg. (ikke nødvendigvis, men dog)

du skulle spurt han om hvilket århundrede han kom fra - som faktisk trodde at dette var tilfellet.

Gammel 06-02-10, 13:47   #42
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bauche, her.

Jeg blir litt harm - for det er jo slike foreldre som de der som skaper fordomsfulle avkom, tenker jeg. (ikke nødvendigvis, men dog)

du skulle spurt han om hvilket århundrede han kom fra - som faktisk trodde at dette var tilfellet.

men det er jo stort sett holdninger fra foreldre som i alle tilfeller skaper holdninger, om det er mot homofile, mot muslimer eller hva som helst. Det er samtaler rundt middagsbordet og generelt i hjemmet som legger grunnlaget for barn sine tanker, holdninger og språk til samfunnet rundt seg. Vi er jo stort sett alle født fordomsfrie, desverre varer det ikke lenge ...

Gammel 06-02-10, 13:49   #43
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

men det er jo stort sett holdninger fra foreldre som i alle tilfeller skaper holdninger, om det er mot homofile, mot muslimer eller hva som helst. Det er samtaler rundt middagsbordet og generelt i hjemmet som legger grunnlaget for barn sine tanker, holdninger og språk til samfunnet rundt seg.

Nemlig.

Gammel 06-02-10, 13:54   #44
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn helt bortsett fra at man neppe blir homofil av å få lov til å pynte seg litt som barn ( ), så synes jeg man kan droppe å si sånne ting, også i spøk, i alle fall så barn hører det. Jeg synes absolutt ikke det er greit å bygge opp en idé hos barna om at man ikke vil ha homofile barn, heller ikke om at man kan bestemme om noen blir homofil eller ikke, og for den del heller ikke om at alle homofile er feminine pyntedokker. (Og ikke at det er noe galt i å være feminin pyntedokke, hverken for menn eller kvinner, men alle er ikke det.)

Gammel 06-02-10, 14:08   #45
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er ikke revnende likegyldig om mine gutter blir/er homofile, nei. Jeg ønsker at livet deres skal gå mest mulig på skinner, og siden det er lettere å være heterofil i dagen samfunn enn homofil, håper jeg de slipper alle kompliksjonene som følger i kjølvannet av å stå fram som homofil. At jeg ønsker å bli "ordentlig" bestemor en gang, er en annen, men mindre viktig, grunn til at det ikke er knekkende likegyldig for meg om de blir homo eller ei. Selv om jeg ønsker meg heterofile barn, er ikke det det samme som at jeg ikke ville støttet dem og akseptert det uansett hvilken legning de måtte få som voksne. (Ja, ikke helt uansett, jeg kan jo tenke meg et par legninger jeg ikke uten videre er tilhenger av. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 14:10   #46
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

"En jeg kjenner pynta seg mye som liten, så han ble homo".

Jeg har aldri hørt at noen har gjort noen homo med pyting, for å si det sånn. At disse andre foreldrene er så ingnorante at de tror det er jo komisk. Du får heve deg over dem.

Sånn litt på siden: En dame jeg kjenner han en homofil sønn. Han har alltid vært det, og han var og er en "pyntegutt". Forskjell var at det aldri gikk over, det ble aldri ukult. Det jeg syntes er så flott er at han er veldig trygg på seg selv, og dette har aldri vært noe issue for noen. Han fikk drive med det han ville i oppveksten, og det tror jeg han drar mye fordeler av nå. Han har aldri blir fordømt på noen som helst måte. Han har også en bror som er hetrofil, så teorien om at foreldrene har "skyld" ryker i alle fall der.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 14:13   #47
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

At jeg ønsker å bli "ordentlig" bestemor en gang, er en annen, men mindre viktig, grunn til at det ikke er knekkende likegyldig for meg om de blir homo eller ei.

Akkurat det kan du da vel bli uansett?

shute er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 14:18   #48
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Akkurat det kan du da vel bli uansett?

Tenker du eggdonasjon og slikt? Ja, det er vel en mulighet? :ikke satt meg ordentlig inn i problemstillingen:

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 14:20   #49
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Tenker du eggdonasjon og slikt? Ja, det er vel en mulighet? :ikke satt meg ordentlig inn i problemstillingen:

Eggdonasjon/surrogatmor eller samarbeidsprosjekt med kvinne-med-barneønske. Innen ungene dine er voksne, er det nok ikke usannsynlig at adopsjon er en mulighet heller (teoretisk sett er det mulig per i dag også, men tror ikke det har forekommet ennå).

Gammel 06-02-10, 14:24   #50
Jessica
Pauset

Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Passe på så han ikke blir Homo ...

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Når man ser hva som kan skje med homofile, jfr gutten som ble tent på da han var på fest, så er det for meg ikke revnende likegyldig om guttungen min blir homofil. Dvs. at det er ikke problematisk for meg, men i og med at det er problematisk for andre og i teorien dødelig for gutten, så håper jeg at det er noe han slipper å måtte slite med.

Må si meg enig med Sitron. For mine barn vil livet bli enklere ved at de er heterofile. Derfor håper jeg at de blir det, men om de skulle vise seg å være homofile så er det selvfølgelig greit. Det viktigste er at de får et godt liv med kjærlighet.

Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 14:32   #51
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Langøre er en mann med ambisjoner for sine barn. Han syntes det hadde vært stas om Kløver kunne bli historiens første norske dronning-gemalinne og gifte seg med Ingrid Aleksandra. Nå har han jo fått en sønn også, så da er det ikke så farlig om Kløver ikke blir lesbisk (eller Ingrid Aleksandra heller).

Men seriøst, jeg tør liksom ikke tro at folk virkelig har slike holdninger i 2010, men greit å få en liten realitetssjekk og en vekker, ja.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 14:53   #52
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Jeg kan ikke noe for at jeg blir litt forundret over over holdinger ala "so what om gutten min blir homo" ... tips, ta en titt på statistikken over selvmord blandt unge gutter og google litt på økning i hatvold mot homofile i Norge. Stygge stygge tall. Det er flott at man selvfølgelig godtar om sine barn skulle være homofile men for all del, ikke tro i et sekund at det norske samfunnet er et homovennlig samfunn.

Ja, men den holdningen "må" man da ha? Slik jeg ser det så kan man ikke gjøre noe fra eller til med den saken. Og skulle det nå vise seg at avkommet er homo - er det da ikke best at foreldrene på forhånd har holdningen av det er helt OK?

Det er jo utrolig mye vondt og vanskelig som kan hende med barna våre. Jeg vil selvfølgelig ønske meg at Snuppa får et supert-enkelt liv, og ikke får noen utfordringer å jobbe med i det hele tatt. Men jeg tror ikke det er realistisk, noen utfordringer får vi alle - og noen får utfordringen å være homofil. Og det at foreldrene aksepterer gjør det da vel hakket enklere?

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 06-02-10, 15:49   #53
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kan forstå at foreldre håper at ungene skal være heterofile, fordi de er bekymret for problemer de kan få dersom de viser seg å være homofile. Men som Anuk sier: man må da likevel værsågod finne seg i det, dersom så skulle være tilfelle. Og jeg synes uansett det er helt utidig å gi inntrykk, overfor barna, av at man håper de ikke er/blir homofile!

Gammel 06-02-10, 15:51   #54
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selvsagt finner man seg i det. Men det er jo på lik linje som å håpe at ungene aldri blir lam, kapper av seg tre fingre, farger håret grønt og whatnot. Man fikser det meste og uansett er det slik at man bør støtte barnet i ting som skjer med det. Iallfall til en viss grad.

Gammel 06-02-10, 15:55   #55
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Selvsagt finner man seg i det. Men det er jo på lik linje som å håpe at ungene aldri blir lam, kapper av seg tre fingre, farger håret grønt og whatnot. Man fikser det meste og uansett er det slik at man bør støtte barnet i ting som skjer med det. Iallfall til en viss grad.

Klart. Men det er noe annet å gi uttrykk for at man håper barna ikke skal bli lamme enn å håpe at de ikke blir homofile, da - for eksempel antar man at barnet selv ikke ønsker å bli lam, mens homofil er jo noe man er, som person, og som hverken er en lidelse eller et handikap. De fleste er enige i at det å bli skadet eller lam i en ulykke er noe negativt, mens jeg ikke ville synes det var greit å uttrykke til barna at det å være homofil er noe negativt. (Og sånn sett synes jeg poenget med å sammenligne med det å være mørkhudet er relevant. Det er klart det er mange som utsettes for mobbing eller andre plager fordi de er mørkhudede, men det er likevel ikke greit å si til barna sine, eller andre, at man virkelig håper man får lyse og ikke mørkhudede barnebarn, for eksempel.)

Gammel 06-02-10, 15:57   #56
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jo, men det er bare så implisitt i mitt hode at man ikke forteller ungene hvilken legning de skal ha, gud de skal tro på eller ikke og enkelte grunnleggende ting, at jeg ikke engang tenker over å presisere det når jeg i en diskusjon som denne sier at jeg syns det er helt fair å håpe at guttungen ikke blir homofil fordi jeg mener det ikke er nok aksept i samfunnet til at det går på skinner.

Gammel 06-02-10, 16:03   #57
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Standard

Jo, men det er bare så implisitt i mitt hode at man ikke forteller ungene hvilken legning de skal ha, gud de skal tro på eller ikke og enkelte grunnleggende ting, at jeg ikke engang tenker over å presisere det når jeg i en diskusjon som denne sier at jeg syns det er helt fair å håpe at guttungen ikke blir homofil fordi jeg mener det ikke er nok aksept i samfunnet til at det går på skinner.

Jeg synes også det er helt kurant å si det i denne diskusjonen. Jeg mente innspillet som å handle om situasjoner som den i HI, og si noe om hvorfor jeg ikke synes man skal si sånt, selv i fleip, så barn hører det.

Gammel 06-02-10, 16:11   #58
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Uten å ha sjekket statistikker, så gjetter jeg forresten at sjansen for å bli utsatt for alvorlig vold fra sin mannlige partner er større enn sjansen for å bli utsatt for tilfeldig vold fordi man er lesbisk.

jentungen bør man aktivt håpe at blir homo.

Gammel 06-02-10, 16:16   #59
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Standard

Ja, jeg tror det er bedre å være lesbisk. :synser:

Gammel 06-02-10, 17:53   #60
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at jeg er godtroende. Men det har skjedd utrolig mye som bedrer forholdene for de homofile de siste 10-årene. Jeg tror at det kommer til å bli mer og mer vanlig å akseptere homofili som en normal tilstand. Derfor har jeg et håp om at det skal være greit for ungene mine hvis det viser seg at de er homofile.

Det som er helt sikkert er at vi kommer til å synes det er helt greit, og de eventuelle bekymringene det medfører utelukkende er på holdningene de møter (og som jeg håper er langt mindre). Vi har vel alle vårt som vi sliter med, uansett legning.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:19.