Sv: Norwegian
Opprinnelig lagt inn av Kif, her.
Nå ble jeg veldig skeptisk her, for enten så har Lufthansa et annet regelverk, eller så løy damen(e) meg rett opp i fjeset 2 ganger for å holde flyet i rute (og for å slippe å kaste meg av ...)
Så derfor måtte jeg forske litt, og jeg finner belegg for både meg og uten barnesele:
Uten:
http://www.lovdata.no/cgi-wift/ldles...11-0040.html#8
FOR 2003-01-11 nr 40: Forskrift om befordring av passasjerer i luftfartøy (BSL D 1-6).
§ 8. Transport av barn
(1) Ett barn under to år kan plasseres på fanget til én voksen person. Sikkerhetsbeltet skal kun festes rundt den voksne som skal holde barnet under start og landing.
Med:
http://www.luftfartstilsynet.no/mult...rt_D_1935a.doc
KAPITTEL D OPERATIVE PROSEDYRER
JAR-OPS 1.320 Seter, sikkerhetsbelter og skulderseler
(b) Passasjerer
(2) Et luftfartsforetak skal utarbeide bestemmelser for, og fartøysjefen skal sørge for, at flere personer i ett sete bare tillates i egne seter og utelukkende for en voksen og et lite barn som er forskriftsmessig fastspent med et tilleggsbelte eller annet festeutstyr.
Kan ikke se at du finner belegg for UTEN her.... og dette er norske lover under norske myndigeter(luftfartstilsynet).
Det står at barnet skal sitte på fanget til én voksen (voksen er i denne sammenheng 12 år ettersom alle lover omhandlet barn i flybransjen er barn under 12 år). Noen vil gjerne nemlig plassere alle barna sine i et flysete med babyen på toppen.
Det står dessuten at sikkerhetsbeltet (det er det beltet som sitter fast i setet fra før som i denne sammenheng skal forståes som sikkerhetsbelte. Alle andre belter heter tilleggsbelter eller infant-belter ( som i passasjerfly er annet festeutstyr) skal festes rundt den voksne, som er riktig. På dette beltet fester man tilleggsbeltet eller infant-beltet som skal festes rundt barnet, og deretter fester man sikkerhetsbeltet (til den voksne).
Grunnen til at det står slik skrevet er at mange voksne/foreldre forsøker å dra sitt eget sikkerhetsbelte rundt seg selv OG barnet før de fester det, og dermed mener/tror at de ikke trenger tilleggsbelte for barnet.
(Tutta da!! dette vet du!! )
Sist redigert av Elin : 26-01-07 kl 14:00.
|