|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#223 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helt husmorhappy
Dette er et viktig poeng. Alle som er hjemme med barn, det være seg heltid eller deltid kan argumente seg blå på at de har tatt et fritt valg, men så lenge nesten alle som velger dette er kvinner vil dette valget være farget av kjønnsrollemønstre, og vil da ikke være så fritt som den enkelte hevder at det er. Så lenge samfunnet forventer at det er kvinnen som gjør dette valget fører det til at flest kvinner velger slik, med resultat at de blir mindre attraktive på arbeidsmarkedet (taper kampen om de gode jobbene), og likelønnen ikke blir oppnåelig.
|
|
|
#224 |
|
Glamorøs
|
Det er poenget jeg skrev om for et par sider siden også. At det å ha tid til barna i denne konteksten bare er en del av en imagepakke, ikke hovedgrunnen.
|
|
|
#225 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det var faktisk godt sagt, og kanskje litt FP i et nøtteskall? |
|
|
|
|
|
#226 |
|
Bare sær
Medlem siden: Sep 2006
Og når hun i tillegg uttaler at motstanden skyldes at "folk blir kanskje provosert av at andre har en mer harmonisk hverdag enn dem", så blir jeg litt sur.
|
|
|
#229 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Bergen
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Helt husmorhappyNoen som kan gi meg link til den bloggen?
|
|
|
#230 |
|
Epikur
|
Sv: Helt husmorhappyJeg er veldig enig i at det virker som barna i Happy-muffins-heimen er rekvisitter, mer enn individer og medlemmer av den flokken en familie er. De pynter opp, slik muffinsene på fatet og de fine lysene gjør.
|
|
|
#231 |
|
i Morgentåkedalen
Medlem siden: Nov 2009
![]() ![]() ![]() |
Ganske på sidelinjen av den egentlige diskusjonen, men hvis man ikke har noe og si, hvorfor si noe? Da er det jo en ren fasadeblogg da, som noen så fint kalte det over her. |
|
|
|
|
|
#232 |
|
|
Sv: Helt husmorhappyJeg tenker vel at i det øyeblikket man som mor ikke kan blogge om fireåringer som ikke vil legge seg eller seksåringer som har gjort vannflomeksperiment på kjøkkengulvet - vel, da er det ikke så mye mamma igjen i mammabloggingen. |
|
|
|
|
|
#233 |
|
Epikur
|
Neisj, du er opptatt av at hele familien skal matche litt når dere er ute. Du regisserer et inntrykk, du danderer dere.
“Time and trouble will tame an advanced young woman, but an advanced old woman is uncontrollable by any earthly force.” ― Dorothy L. Sayers Sist redigert av Harriet Vane : 09-03-10 kl 11:17. |
|
|
|
|
|
#234 |
|
Yes, we can!!
|
Ja, det er den der "Ja, vi velger jo å være lykkelige, vi. Og å prioritere barna våre. De andre må jo for ALL del velge noe annet, altså!" jeg mugner av også.
|
|
|
#235 |
|
Bare sær
|
|
|
#236 |
|
Fjellpiper
|
Brukte hun 1800-talls strykejern også? |
|
|
|
|
|
#237 |
|
Glamorøs
|
Sv: Helt husmorhappyJeg kan trygt skrive under på at vår familie ikke blir regissert på noe som helst vis. Her bstemmer vi alle hva vi vil ha på oss, alle er sine egne individer og alle tar sine egne avgjørelser. Vi er ikke fargekodet, vi gjør ingenting på grunnlag av et ønske om hvordan vi skal oppfattes.
|
|
|
#238 |
|
Epikur
|
Sv: Helt husmorhappyJeg forsøker å dandere den forbaskede anarkistfamilien min hele tiden, men de nekter å la seg innordne, dessverre.
|
|
|
#239 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Helt husmorhappyJeg tror noe av det som trigget meg i den opprinnelige tråden, og som gjorde at jeg følte behov for å diskutere den her, er at sånne avisartikler og sånne blogger berører meg på en eller annen måte. Selv om det selvsagt er romantisert visvass mye av det som presenteres så stikker det et eller annet sted inni meg: Burde ikke vi også ha det litt ryddigere, krangle litt mindre om hvem som skal ta oppvasken, spise mer hjemmelaget mat, ha mer velkjemmede barn (ungene mine ser stort sett ut som kråkereir...) Og er det ikke mitt ansvar, mine valg som gjør at vi ikke har det? Og har nå egentlig denne jobben min, denne forskninga jeg holder på med osv osv noe verdi for noen andre enn meg selv? Er jeg ikke grunnleggende egoistisk som ikke tar meg bedre av barna mine? Jeg kan le av dette altså, og jeg er ikke blindt fanget av sånne absurde tvangstanker, men de ligger der littegranne, og jeg tror det handler om noen underliggende kvinne- og morsidealer i kulturen vår som eksisterer side ved side av likestillingsidealene og troen jeg vokste opp med som barn om at jeg kunne bli akkurat hva jeg ville her i livet... |
|
|
|
|
|
#240 |
|
Bare sær
Sv: Helt husmorhappyJeg skjønner hva du mener. Og så tenker jeg litt på hvorfor vi føler det sånn, og kommer til den triste konklusjonen at det er andre kvinner som "hjelper" oss dit. Vi sammenligner barn og hjem og legger prestisjen i å ha det beste.
|
![]() |
|
|