Sv: Tjener/stuepike
Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.
Jeg tror du bommer litt med vilje her nå. Jeg respekterer renhold som en av de viktigste yrkesutøvelsene i samfunnet. Jeg blir beklemt av den lave statusen det har og har hatt. Du kommer ikke utenom det, tross uttalt yrkesstolthet, trolig det yrket som favner flest arbeidstakere som ikke finner andre jobber.
Jeg er forsåvidt enig med deg. Men så tror jeg man må skille litt på by og land her. Der jeg kommer fra så er det stort sett bare etnisk norske kvinner som jobber som renholdere, de har stor grad av yrkesstolthet vil jeg si, og de er alle faglærte. Mens her i Oslo er det vel nå nesten bare utelukkende innvanderer som driver renholdsbransjen og det å vaske er det skikkelig lavstatusyrke. Det brukes jo også enormt mange papirløse som renholdere som jobber for 30 kr timen. Ta deg en tur ned i Oslo sentrum klokken 0400 om morgenen og se alle lysene som er på rundt omkring på kontorer og restauranter, der jobber det flust av stakkars sjeler for en skikk og ingenting. Dette skjer også i økende grad utenom at myndighetene ser ut til å gjøre noe med det.
Så jeg må si jeg kjenner meg litt igjen i noen av de tankene du gjør deg når du møter personen som vasker i oppgangen din. Her i oppgangene går det kvinner fra Litauen og Polen, alle jobber "svart". Unntaket er kurderen som jobber for bortettslaget, han jobber hvitt for et etablert byrå i Oslo.