Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Tjener/stuepike

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 10-03-10, 22:34   #81
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Tjener/stuepike

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Hva er galt med bare å vaske sjøl da?

Er det noen som har sagt at det er galt å vaske selv da? Ikke for det, med litt kreativ lesing kan du sikkert tolke det også ut av mine innlegg .

Gammel 10-03-10, 22:53   #82
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ingenting.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 10-03-10, 23:14   #83
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Men Brutus_ da, du har vel hørt om tidsklemme selv om du er mann?

Neida, for all del. Det er jo helt greit å kjøpe seg tjenester som vaskehjelp om man ønsker det? Det er jo mange individer og byråer som tilbyr den tjenesten på lik linje med andre tjenester? Mener du at man skal begynne å gradere hvilke tjenester som er "korrekte" å kjøpe seg? Hvis man heller vil prioritere tid med familie, venner eller å trene i stedet for å vaske så må man jo kunne gjøre det? Da selvfølgelig med forbehold om at man har råd til det og gjør det hvitt

Men å ha noen til å passe barna til enhver tid blir for meg noe annet men folk kan ha sine grunner det det også, sikkert.

Gammel 11-03-10, 08:55   #84
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lisa, her.

Ikke noe behov for å "tolke" folk som sier rett ut hva de mener. Fint ting, fortsett med det

Det jeg leser her er at du har bestemt deg for at Milfrid mener noe, og du nekter å justere på det synet når hun påpeker at du har misforstått og at hun mener noe annet. Er det særlig konstruktivt? Det var egentlig ikke vanskelig å forstå Milfrid her, og jeg er enig med henne.

At det er vesentlig enklere å bruke svart arbeidskraft enn hvit er et problem. Det er HER vi må fokusere, og ikke på å mane til moral hos folk. Det funker ikke. Dette handler om å beskytte mennesker mot utnytting, og da er det reguleringene rundt vi må se på, og ikke gå rundt og fnyse av folks holdninger til sosial dumping. Det er irrelevant. Folk tar valg som ser optimale ut for seg, og det må vi ta innover oss og styre etter. Eneste måten å sørge for at folk bruker hvit vaskehjelp er å gjøre det enkelt, samt å gjøre det "farlig" å bruke svart. F eks at det er en reell fare for å få bot e.l.

Jeg ser flere håner at man setter bort husarbeid og barnepass. Det skjønner jeg ikke helt. Det er klart man kan vaske selv! Man kan bake brød selv også, man trenger ikke å sette det bort til en baker. Man kan sy klærne sine selv også. Det handler om hvilke oppgaver man prioriterer å ta seg av selv. Jeg prioriterer å bruke ekstra mye tid på jobb. Det kommer samfunnet til gode også, jeg er flinkere til å gjøre det jeg driver med enn å vaske. Og vaskehjelpen er supereffektiv og rekker mange kvadratmeter, og får da skapt seg et levebrød hun også. Au pairen vår leverer barnet i barnehagen for oss, slik at han kan sove så lenge han vil om morgenen og kan starte dagen med å leke og ingen stress. Da kan vi dra på jobb grytidlig og være hjemme tidlig, slik at vi får en lang ettermiddag. Vinn-vinn-vinn. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 09:10   #85
Left
Passiv

Standard

Lisa sa det godt.
Jeg hadde ikke villet jobbe noe mer, for jobber allerede 100%, men jobber turnus, så det ville vært mindre stress i forhold til henting/bringing i bhg., storebror kunne sluppet SFO stort sett hver dag, og lillebror kunne fått litt kortere dager i barnehagen.
Jeg ønsker meg en au pair kjenner jeg.

Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 09:31   #86
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Det jeg leser her er at du har bestemt deg for at Milfrid mener noe, og du nekter å justere på det synet når hun påpeker at du har misforstått og at hun mener noe annet. Er det særlig konstruktivt? Det var egentlig ikke vanskelig å forstå Milfrid her, og jeg er enig med henne.

At det er vesentlig enklere å bruke svart arbeidskraft enn hvit er et problem. Det er HER vi må fokusere, og ikke på å mane til moral hos folk. Det funker ikke. Dette handler om å beskytte mennesker mot utnytting, og da er det reguleringene rundt vi må se på, og ikke gå rundt og fnyse av folks holdninger til sosial dumping. Det er irrelevant. Folk tar valg som ser optimale ut for seg, og det må vi ta innover oss og styre etter. Eneste måten å sørge for at folk bruker hvit vaskehjelp er å gjøre det enkelt, samt å gjøre det "farlig" å bruke svart. F eks at det er en reell fare for å få bot e.l.

Jeg ser flere håner at man setter bort husarbeid og barnepass. Det skjønner jeg ikke helt. Det er klart man kan vaske selv! Man kan bake brød selv også, man trenger ikke å sette det bort til en baker. Man kan sy klærne sine selv også. Det handler om hvilke oppgaver man prioriterer å ta seg av selv. Jeg prioriterer å bruke ekstra mye tid på jobb. Det kommer samfunnet til gode også, jeg er flinkere til å gjøre det jeg driver med enn å vaske. Og vaskehjelpen er supereffektiv og rekker mange kvadratmeter, og får da skapt seg et levebrød hun også. Au pairen vår leverer barnet i barnehagen for oss, slik at han kan sove så lenge han vil om morgenen og kan starte dagen med å leke og ingen stress. Da kan vi dra på jobb grytidlig og være hjemme tidlig, slik at vi får en lang ettermiddag. Vinn-vinn-vinn. Jeg ser virkelig ikke problemet.

Det er godt mulig man bør se på lovverket og justere slik at folk i Norge kan ansette hushjelp til en billigere penge men herregud, jo jeg mener i aller høyeste grad man kan spy litt av dobbeltmoralen til mange folk. Det at man må betale 250 kr timen i stedet for 120 kr timen for å ha hvit vaskehjelp gjør det overhode ikke ok å være med på social dumping og å utnytte disse kvinnene fra øst Europa. For meg blir det absurd å sette moral opp mot lovverket i Norge. Ingenting gjør det ok å bruke billig svart arbeidskraft, særlig ikke et lovverk og som noen påpeker, selvfølgelig man de fleste betale det det koster i Oslo men det går på ren gjerrighet. Gud hjelpe om vakshjelpen skulle få ordnede forhold og en kontrakt, kanskje man til og med måtte ofre en weekendtur til utlandet i året.

Jeg anbefaler alle som gjør dette forøvrig å lese Fafo rapporten om disse kvinnene fra øst Europa som jobber her i Norge uten betingeler eller rettigheter.

Gammel 11-03-10, 09:32   #87
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

:bravo:

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 09:34   #88
Simone
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Sep 2007
Simone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelenSimone er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Det er kjedelig. Eg hatar å vaske.

Angåande om det er dyrt og vanskelig å betale kvit vaskehjelp:
Vi hadde kvit dagmamme eit år. Var ikkje vanskelig i det heile tatt. Måtte fylle ut eit skjema og lage lønns og trekkoppgåave når året var slutt. Veldig enkelt.
Går ut frå at det blir det samme med vaskehjelp.
Det blir sjølvsagt billigare å gjere det svart, men eg foretrekker kvit arbeidskraft.

Eg har veldig lyst på kvit vaskehjelp. Tenkte at det kanskje er ein tenåring i borettslaget som har lyst til å tjene nokre kroner. Men mannen seier nei, så det blir vel ikkje noko av. Han syns at vi bør klare å holde det reint rundt oss sjølv. Det burde vi sikkert, men no har vi prøvd i 10 år og vi ser jo at vasking stadig havnar nederst på prioriteringslista. Så eg meiner at det er like greit å innsjå at vi aldri kjem til å forandre oss. Eg er lei av å gå rundt med dårlig samvittighet over alt eg burde gjort som eg ikkje får gjort.

Gammel 11-03-10, 09:36   #89
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Så synes jeg det er vesentlige forskjeller på disse to. Ja å sette vekk husarbeid og matlaging er en ting som jeg synes ikke man "mister" så mye i livet av å gå glipp med. Men å ansette folk til å gjøre de små tingene i hverdagen med barna sine er for meg noe totalt annet. Jeg kunne fint ansatt folk til å gjøre det første for meg men ikke det andre. Det er virkelig to helt forskjellige ting man ikke kan sette opp mot hverandre (husarbeid og tid med barn).

Gammel 11-03-10, 09:43   #90
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er godt mulig man bør se på lovverket og justere slik at folk i Norge kan ansette hushjelp til en billigere penge men herregud, jo jeg mener i aller høyeste grad man kan spy litt av dobbeltmoralen til mange folk. Det at man må betale 250 kr timen i stedet for 120 kr timen for å ha hvit vaskehjelp gjør det overhode ikke ok å være med på social dumping og å utnytte disse kvinnene fra øst Europa. For meg blir det absurd å sette moral opp mot lovverket i Norge. Ingenting gjør det ok å bruke billig svart arbeidskraft, særlig ikke et lovverk og som noen påpeker, selvfølgelig man de fleste betale det det koster i Oslo men det går på ren gjerrighet.

Jammen, Lisa, er det ikke det viktigste å faktisk gjøre noe som fungerer? Å spy av dobbeltmoralen må du gjerne gjøre, men det hjelper liksom ikke så veldig mye.

For å illustrere: I England på 1800-tallet (tror jeg det var) ble det innført en ny beregningsmetode for eiendomsskatt. Folk måtte skatte i henhold til antall vinduer boligen hadde. Resultatet av det var at engelskmennene fikk et liv i mørke, fordi de bygget hus med nesten ingen vinduer. Sånn er mennesker - vi gjør tilpasninger for å slippe å betale. Så også nå med svart arbeidskraft. Å ikke betale skatt er ulovlig. Allikevel gjør folk det, fordi det er knapt noen som helst risiko forbundet med det, og det er mer tungvint å betale hvitt. Så når folk flest står overfor en timepris som er valgfri, enten 120 kr eller 250 - vel, så velger de fleste 120. Og det er det bare å slutte å sutre over, og heller bekjempe på annet vis. Folk flest bruker ikke egen lommebok for å sikre rettferdighet. Det må skje på annet vis.

Og du, det nytter ikke å bruke argumenter som at sosial dumping er slemt. De fleste av oss vet det, og tar et aktivt standpunkt mot det. Men det er samtidig lov å si at man ikke tror på at det forsvinner uten at man har et bedre system.

Gammel 11-03-10, 09:50   #91
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jammen, Lisa, er det ikke det viktigste å faktisk gjøre noe som fungerer? Å spy av dobbeltmoralen må du gjerne gjøre, men det hjelper liksom ikke så veldig mye.

For å illustrere: I England på 1800-tallet (tror jeg det var) ble det innført en ny beregningsmetode for eiendomsskatt. Folk måtte skatte i henhold til antall vinduer boligen hadde. Resultatet av det var at engelskmennene fikk et liv i mørke, fordi de bygget hus med nesten ingen vinduer. Sånn er mennesker - vi gjør tilpasninger for å slippe å betale. Så også nå med svart arbeidskraft. Å ikke betale skatt er ulovlig. Allikevel gjør folk det, fordi det er knapt noen som helst risiko forbundet med det, og det er mer tungvint å betale hvitt. Så når folk flest står overfor en timepris som er valgfri, enten 120 kr eller 250 - vel, så velger de fleste 120. Og det er det bare å slutte å sutre over, og heller bekjempe på annet vis. Folk flest bruker ikke egen lommebok for å sikre rettferdighet. Det må skje på annet vis.

Og du, det nytter ikke å bruke argumenter som at sosial dumping er slemt. De fleste av oss vet det, og tar et aktivt standpunkt mot det. Men det er samtidig lov å si at man ikke tror på at det forsvinner uten at man har et bedre system.

Jeg tror problemet er at de fleste tar et standpunkt mot det men det gjør det alikevel, dvs ansetter svart vaskehjelp. Dette er i alle fall noe jeg føler og ser i kretser rundt meg og det er her jeg mener problemet ligger. Og det var her Simen Sætre sin bok var så interessan å lese. Moralen til folk, hva angår oss nordmenn også, er jo rikere og fetere vi blir, jo mer hjelp ønsker vi å kjøpe oss til private tjenester også, og moralen forsvinner gradvis. Det har nå blitt legitimt, også blandt de "korrekte" å kjøpe seg svart vaskehjelp. Det er noe riv ruskende galt når det er helt ok å sitte å diskutere hva den polske vaskhjelpen gjør for en hundrings i timen. Herregud, hva er det som har skjedd tenker jeg da når folk ikke ser noen problemer med dette men i neste øyeblikk tar avstand fra sosial dumping om de blir spurt om det. Har folk blitt helt blottet for dobbeltmoral?
Da jeg satt der på mandag (på Fafo) så ønsket jeg så inderlig at de skulle be de i salen som hadde en av disse kvinnene som ble brukt som eksempel, rette opp hånden. Jeg tipper det ville ha vært svært mange. Så kan man jo lure, hvor mange av "oss" dvs vår generasjon, har foreldre som ville ha synes det var ok med svart vaskehjelp?

Noen ting i samfunnet kan fikses med lover og regler, andre ikke. Hvis, som noen sier i tråden, hvit vaskehjelp virkelig ikke koster så mye mer når det kommer til stykke så er det ikke her problemet ligger. Da ligger det vel heller i at det flommer over av tilbud med billige øst Europeiske kvinner som tilbyr sine tjenester og folk driter i moral og sier ja takk. Det er en uting og selv om tilbud - etterspørsel sier at det antakeligvis vil fortsette å skje så er det ingen grunn til å ikke fremhever eller jobbe med holdninger til dette. Som med så mye annet i samfunnet.

Så leser jeg på SSB sine sider at det stort sett er folk i Oslo og Akershus med gode inntekter som kjøper seg privat renhold. Og det er jo bare trist, for de har jo råd til å betale den hundringen og litt mer det koster å ha hvit vaskehjelp.

Sist redigert av Lisa : 11-03-10 kl 10:30.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 09:51   #92
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Så synes jeg det er vesentlige forskjeller på disse to. Ja å sette vekk husarbeid og matlaging er en ting som jeg synes ikke man "mister" så mye i livet av å gå glipp med. Men å ansette folk til å gjøre de små tingene i hverdagen med barna sine er for meg noe totalt annet. Jeg kunne fint ansatt folk til å gjøre det første for meg men ikke det andre. Det er virkelig to helt forskjellige ting man ikke kan sette opp mot hverandre (husarbeid og tid med barn).

Jeg er enig i at det er to ulike ting. Men jeg føler også for å understreke at det ikke nødvendigvis er slik at folk med au pair har mindre tid til sine barn enn andre. I mitt barns våkentid er han uten foreldre fra 7 - 15. Mange andre barn er i barnehage fra 8 - 16. Vi får utnyttet hans sovetid om morgenen til å være på jobb, og tar det igjen ved at vi får mer av hans våkentid på ettermidagen. Det er bare en hendig måte å få familielogistikken til å gå opp, med minst mulig stress for ham. Og det er ikke unikt for oss, jeg ser flere au pair-familier rundt oss som får optimalisert familielivet ved å kjøpe hjelp.

Gammel 11-03-10, 09:56   #93
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Jeg er enig i at det er to ulike ting. Men jeg føler også for å understreke at det ikke nødvendigvis er slik at folk med au pair har mindre tid til sine barn enn andre. I mitt barns våkentid er han uten foreldre fra 7 - 15. Mange andre barn er i barnehage fra 8 - 16. Vi får utnyttet hans sovetid om morgenen til å være på jobb, og tar det igjen ved at vi får mer av hans våkentid på ettermidagen. Det er bare en hendig måte å få familielogistikken til å gå opp, med minst mulig stress for ham. Og det er ikke unikt for oss, jeg ser flere au pair-familier rundt oss som får optimalisert familielivet ved å kjøpe hjelp.

Alle har sine grunner for det meste og vi velger alle forskjellig men det var kun sammenlikningen jeg reagerte på. Ikke folks personlige valg.

Gammel 11-03-10, 10:31   #94
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig enig i at man må skille i en diskusjon på hva som er et ideelt mål og hva som er en pragmatisk løsning. Et ideelt mål i det vi diskuterer nå hadde vært at alle land var like rike og hadde like gode levevilkår. En pragmatisk løsning er å skjerpe inn på norsk lovverk for å hindre utnytting av au pairer og hindre svart arbeid.

Når det er sagt så tror jeg det blir veldig vanskelig å få i stand en pragmatisk løsning også. Dette skyldes at for feks en polsk snekker vil det kanskje "være verd det" å gå på dårlig lønn (i forhold til norske kollegaer) og ikke ha de samme forsikringene som en norsk arbeidstaker. Dette er ikke "ren" utnytting som feks slaveriet i sørstatene (for å eksemplifisere), dette er ordninger som kommer begge parter til gode fordi at rammevilkårene i Norge er så andreledes enn rammevilkårene i Filipinene. Det er jo ikke nødvendigvis fordi at folk er så kjipe de vil ha svart vaskehjelp - i de tilfellene jeg personlig vet om er det like gjerne vaskehjelpen som vil arbeide svart.

Gammel 11-03-10, 10:38   #95
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

Jeg er veldig enig i at man må skille i en diskusjon på hva som er et ideelt mål og hva som er en pragmatisk løsning. Et ideelt mål i det vi diskuterer nå hadde vært at alle land var like rike og hadde like gode levevilkår. En pragmatisk løsning er å skjerpe inn på norsk lovverk for å hindre utnytting av au pairer og hindre svart arbeid.

Når det er sagt så tror jeg det blir veldig vanskelig å få i stand en pragmatisk løsning også. Dette skyldes at for feks en polsk snekker vil det kanskje "være verd det" å gå på dårlig lønn (i forhold til norske kollegaer) og ikke ha de samme forsikringene som en norsk arbeidstaker. Dette er ikke "ren" utnytting som feks slaveriet i sørstatene (for å eksemplifisere), dette er ordninger som kommer begge parter til gode fordi at rammevilkårene i Norge er så andreledes enn rammevilkårene i Filipinene. Det er jo ikke nødvendigvis fordi at folk er så kjipe de vil ha svart vaskehjelp - i de tilfellene jeg personlig vet om er det like gjerne vaskehjelpen som vil arbeide svart.

Polske menn jobber nå nesten bare "hvitt" i Norge, det har skjedd en enorm forbedring. Mens kvinnene derimot jobber svart og blir da uten de rettigheter det medførere.

Selvfølgelig vil mange av kvinnene jobbe svart, og mange tilbyr kun svar arbeid men for meg har det overhode ingenting å si - skulle det liksom bety for meg at det da er ok å ansette svart arbeidskraft?

Det er pussig at det norske lovverket og det faktum at fattige folk fra øst Europa er her for å tilby arbeid svart legitimerer nordmenns økende bruk av disse tjenestene? Man kan forstå det men forsvare det? To helt forskjellige ting.

Gammel 11-03-10, 10:42   #96
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dere som sier at det er så dyrt og vanskelig å ansette noen hvitt, har dere satt dere inn i reglene for arbeid i hjemmet?

Skatteetaten har laget et eget, forenklet innrapporteringsskjema for arbeidsforhold der man engasjerer noen til å jobbe for seg i eget hjem (barnepass, renhold, gartnertjenester mv). Jeg har ikke konkret prøvd skjemaet, men ved første øyekast ser det i alle fall ut som noe som halvveis oppegående mennesker burde kunne klare å skjønne.

Man betaler ikke arbeidsgiveravgift dersom man har samlede lønnskostnader på under 60 000 pr. år, inkludert feriepenger. Det burde holde for de fleste som bare ønsker normalt renhold.

Ergo må man betale litt ekstra for å dekke opp for skatten til arbeidstaker, og man må betale 10,2 % feriepenger. Og det er det.

For å ta utgangspunkt i Lisas 120 kr, så får man et tillegg på maks 30 kr for skatten, og dernest et tillegg på 15 kr for feriepenger. Med andre ord koster det 165 kr timen å lønne noen hvitt, hvis det opprinnelig kostet 120 kr å lønne dem svart.

Ikke kom og fortelle meg at dette handler om noe annet enn grådighet og manglende evne eller vilje til å sette seg inn i det regelverket som allerede finnes.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 10:43   #97
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Standard

Det er pussig at det norske lovverket og det faktum at fattige folk fra øst Europa er her for å tilby arbeid svart legitimerer nordmenns økende bruk av disse tjenestene? Man kan forstå det men forsvare det? To helt forskjellige ting.

Er det noen som forsvarer det da? Om du mener her i denne tråden så har det jo vært en gjennomgående holdning at det er ille og bør gjøres noe med, men at man ser mekanismene som gjør at det blir sånn.

Gammel 11-03-10, 11:28   #98
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

For å illustrere litt tanken jeg får av at jeg skal betale andre for å vaske kommer her en liten episode fra et offentlig etablissement med tappekran.

Jeg og noen til sitter rundt bordet og en kar på noen og 20 klarer å miste et glass i gulvet. Så skjer det besynderlige at intet skjer. Jeg spør om han ikke skal tørke opp etter seg, hvorpå jeg får til svar at det er jobben til han som jobber på stedet, det var innbakt i prisen Føler at det er litt av den mentaliteten som er iferd med å komme snikende. Vi har ikke tid eller kan ikke nedlate oss, noen som er desperate kan få ta det mot betaling.

Gammel 11-03-10, 11:33   #99
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1276
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Er man desperat hvis man jobber som vaskehjelp, altså? Jaha.

(Ja, selvfølgelig, noen er sikkert det og alle disse forbeholdene, men come on, det får da være grenser for nedvurderende holdning til andres yrker?)

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-03-10, 11:37   #100
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å illustrere litt tanken jeg får av at jeg skal betale andre for å vaske kommer her en liten episode fra et offentlig etablissement med tappekran.

Jeg og noen til sitter rundt bordet og en kar på noen og 20 klarer å miste et glass i gulvet. Så skjer det besynderlige at intet skjer. Jeg spør om han ikke skal tørke opp etter seg, hvorpå jeg får til svar at det er jobben til han som jobber på stedet, det var innbakt i prisen Føler at det er litt av den mentaliteten som er iferd med å komme snikende. Vi har ikke tid eller kan ikke nedlate oss, noen som er desperate kan få ta det mot betaling.

Jeg for min del ser ikke forskjellen på å betale noen for å vaske for meg og på å betale noen for å klippe håret mitt, vokse leggene mine, sy klærne mine, lage mat for meg eller passe ungene mine. Alt sammen er slikt som det var en selvfølge å gjøre selv for ikke mange tiår siden (med mulig unntak av voksingen).

I mange land er for øvrig mentaliteten helt motsatt av her: der ansees det for toppen av egoisme å lage mat eller vaske i eget hus, hvis man faktisk har råd til å ansette noen til å gjøre det for seg. De som har god råd bidrar til å holde de som har dårlig råd i arbeid.

Nå sier ikke jeg at vi har behov for en slik tankegang i Norge pr. i dag, men jeg synes det er nyttig å merke seg at holdninger ofte kommer av vane mer enn av noe annet. Jeg har aldri hørt noen kritisere meg for å betale noen andre for å klippe håret mitt eller vokse leggene mine (det måtte i så fall være mannen min), og det er ikke egentlig noen praktisk eller logisk grunn til at det skulle være noe mer stigmatiserende å la andre vaske huset mitt heller.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 00:31.