|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#81 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Tjener/stuepike
Er det noen som har sagt at det er galt å vaske selv da? Ikke for det, med litt kreativ lesing kan du sikkert tolke det også ut av mine innlegg
![]() |
#83 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Men Brutus_ da, du har vel hørt om tidsklemme selv om du er mann?
![]() |
#84 |
Peppy!
|
Det jeg leser her er at du har bestemt deg for at Milfrid mener noe, og du nekter å justere på det synet når hun påpeker at du har misforstått og at hun mener noe annet. Er det særlig konstruktivt? Det var egentlig ikke vanskelig å forstå Milfrid her, og jeg er enig med henne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Passiv
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeLisa sa det godt. |
![]() |
![]() |
#86 |
anglofil
Det er godt mulig man bør se på lovverket og justere slik at folk i Norge kan ansette hushjelp til en billigere penge men herregud, jo jeg mener i aller høyeste grad man kan spy litt av dobbeltmoralen til mange folk. Det at man må betale 250 kr timen i stedet for 120 kr timen for å ha hvit vaskehjelp gjør det overhode ikke ok å være med på social dumping og å utnytte disse kvinnene fra øst Europa. For meg blir det absurd å sette moral opp mot lovverket i Norge. Ingenting gjør det ok å bruke billig svart arbeidskraft, særlig ikke et lovverk og som noen påpeker, selvfølgelig man de fleste betale det det koster i Oslo men det går på ren gjerrighet. Gud hjelpe om vakshjelpen skulle få ordnede forhold og en kontrakt, kanskje man til og med måtte ofre en weekendtur til utlandet i året.
![]() |
#87 |
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
:bravo:
![]() |
#88 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
Det er kjedelig. Eg hatar å vaske.
![]() |
#89 |
anglofil
Så synes jeg det er vesentlige forskjeller på disse to. Ja å sette vekk husarbeid og matlaging er en ting som jeg synes ikke man "mister" så mye i livet av å gå glipp med. Men å ansette folk til å gjøre de små tingene i hverdagen med barna sine er for meg noe totalt annet. Jeg kunne fint ansatt folk til å gjøre det første for meg men ikke det andre. Det er virkelig to helt forskjellige ting man ikke kan sette opp mot hverandre (husarbeid og tid med barn).
![]() |
#90 |
Peppy!
|
Jammen, Lisa, er det ikke det viktigste å faktisk gjøre noe som fungerer? Å spy av dobbeltmoralen må du gjerne gjøre, men det hjelper liksom ikke så veldig mye. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
anglofil
Jeg tror problemet er at de fleste tar et standpunkt mot det men det gjør det alikevel, dvs ansetter svart vaskehjelp. Dette er i alle fall noe jeg føler og ser i kretser rundt meg og det er her jeg mener problemet ligger. Og det var her Simen Sætre sin bok var så interessan å lese. Moralen til folk, hva angår oss nordmenn også, er jo rikere og fetere vi blir, jo mer hjelp ønsker vi å kjøpe oss til private tjenester også, og moralen forsvinner gradvis. Det har nå blitt legitimt, også blandt de "korrekte" å kjøpe seg svart vaskehjelp. Det er noe riv ruskende galt når det er helt ok å sitte å diskutere hva den polske vaskhjelpen gjør for en hundrings i timen. Herregud, hva er det som har skjedd tenker jeg da når folk ikke ser noen problemer med dette men i neste øyeblikk tar avstand fra sosial dumping om de blir spurt om det. Har folk blitt helt blottet for dobbeltmoral?
"Try Again, Fail Again, Fail Better" (Samuel Beckett) Sist redigert av Lisa : 11-03-10 kl 10:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Peppy!
|
Jeg er enig i at det er to ulike ting. Men jeg føler også for å understreke at det ikke nødvendigvis er slik at folk med au pair har mindre tid til sine barn enn andre. I mitt barns våkentid er han uten foreldre fra 7 - 15. Mange andre barn er i barnehage fra 8 - 16. Vi får utnyttet hans sovetid om morgenen til å være på jobb, og tar det igjen ved at vi får mer av hans våkentid på ettermidagen. Det er bare en hendig måte å få familielogistikken til å gå opp, med minst mulig stress for ham. Og det er ikke unikt for oss, jeg ser flere au pair-familier rundt oss som får optimalisert familielivet ved å kjøpe hjelp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
anglofil
Alle har sine grunner for det meste og vi velger alle forskjellig men det var kun sammenlikningen jeg reagerte på. Ikke folks personlige valg.
![]() |
#94 |
Leser
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeJeg er veldig enig i at man må skille i en diskusjon på hva som er et ideelt mål og hva som er en pragmatisk løsning. Et ideelt mål i det vi diskuterer nå hadde vært at alle land var like rike og hadde like gode levevilkår. En pragmatisk løsning er å skjerpe inn på norsk lovverk for å hindre utnytting av au pairer og hindre svart arbeid.
![]() |
#95 |
anglofil
Polske menn jobber nå nesten bare "hvitt" i Norge, det har skjedd en enorm forbedring. Mens kvinnene derimot jobber svart og blir da uten de rettigheter det medførere.
![]() |
#96 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeDere som sier at det er så dyrt og vanskelig å ansette noen hvitt, har dere satt dere inn i reglene for arbeid i hjemmet? |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Peppy!
|
Er det noen som forsvarer det da? Om du mener her i denne tråden så har det jo vært en gjennomgående holdning at det er ille og bør gjøres noe med, men at man ser mekanismene som gjør at det blir sånn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Tjener/stuepikeFor å illustrere litt tanken jeg får av at jeg skal betale andre for å vaske kommer her en liten episode fra et offentlig etablissement med tappekran.
![]() |
#99 |
|
![]() Sv: Tjener/stuepikeEr man desperat hvis man jobber som vaskehjelp, altså? |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |
Bedreviter
|
Jeg for min del ser ikke forskjellen på å betale noen for å vaske for meg og på å betale noen for å klippe håret mitt, vokse leggene mine, sy klærne mine, lage mat for meg eller passe ungene mine. Alt sammen er slikt som det var en selvfølge å gjøre selv for ikke mange tiår siden (med mulig unntak av voksingen). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|