|
Madam Mims oppskriftsforum Har du noen gode oppskrifter å dele, eller er på jakt etter noen gode oppskrifter? Da er dette det rette forumet. |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#30 |
Epikur
|
![]() Sv: Fornuftig kaffematGode muffins Grove vafler med biola (9-10 plater) 4 egg 4 dl blåbærbiola 1- 2 dl sammalt hvete eller rug 1- 2 dl hvetemel eller spelt kardemomme (kan sløyfes) 1 ss smør (kan sløyfes) 2 ts bakepulver Bland alt, smør jernet godt og steik i vei. Man kan også bytte ut vanlig melk med biola (naturell/med smak) og bruke byggmel eller helios bakemel i stedet for hele eller deler av melmengden.Det kan være at man må ha mer mel i denne oppskriften. Jeg synes byggmel og små havregryn er veldig godt i vafler og pannekaker. Mims slumsevafler: Vafler: Jeg bruker resteting (matyoghurt, rømme, kefir, melk, biola, kesam og hva_har_du), mel, ganske mange egg, (minst 4), ørlite bakepulver eller natron (alt etter om jeg har sure eller søte ting i) og litt sukker. (surt=natron, søtt= bakepulver) Ca oppskrift: Tilsammen 1 liter melkebaserte ting, gjerne en blanding, kan godt ha gått over dato. 1 ts natron eller bakepulver 1/2 dl sukker 7 dl hvetemel (kan godt delvis erstattes med litt grovere mel, byggmel eller havregryn) 50 g smeltet smør 4-5 egg. Lag klumpfri røre (jeg blander i blender :lat: ), la svelle litt og stek i vei. Ellers har jeg laget skilapddas cookies og byttet ut rosinene med valnøtter og det ble smaskensgodt det også!
|
|