Sv: Naboen helte en bøtte med såpevann på katta
Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.
Jeg er temmelig sikker på at det samme argumentet ble brukt av hundeeiere den gang man begynte å snakke om at hunder burde bli kontrollert og båndtvangen ble innført. Det er ikke i hundens opprinnelige natur å gå i bånd hele dagen heller, men over lang tid har man avlet frem hundetyper som finner seg i det og som fungerer fint innen slike rammer. Og, ikke minst, man har skapt en forestilling hos eierne om at det er det riktige.
Jeg er overbevist om at dersom det ble pålegg om å holde katter i bånd eller under kontinuerlig oppsikt, så ville 1) mange færre anskaffe katt og 2) de som hadde katt ville finne ut at med den rette katten og den rette oppdragelsen, så fungerte det helt fint. Man ville få lykkelige naboer, man ville få masse mosjon og man ville få katter som ikke på noen måte var i fare for å bli verken sprutet på eller forgiftet. What's not to like?
Så du tror ikke katt i bånd vil hemme en katts adferd og måte å være på? Katter liker som sagt å smyge og krype i busker, kratt, kriker og kroker. Ja, og klatre i trærne. Synes jeg ser meg selv hengende etter i bånd. 
Å sammenligne katter og hunder blir bare dumt, synes jeg. De har helt totalt forskjellige måter å være på.
|