Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-01-07, 00:34   #21
Bolette
Nybegynner

Medlem siden: Jan 2007
Bolette har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Baneheia-dømt fikk julepermisjon … (TV2 Nettavisen)

Han skal ut i samfunnet igjen, men jeg synes det er merkelig hvis han får gå fritt rundt på disse permisjonene sine. Spesielt hvis de pårørendes familier ikke er informert om permisjonen og kan risikere å treffe på ham uten å ha "forberedt" seg. Jeg synes imidlertid ikke offerets familie skal ha noe rett til å diktere noe som helst om permisjoner. Da må heller regler og retningslinjer være klare og etter beste evne prøve å finne en middelvei.

Jeg synes moren til gjerningsmannen kunne ha opptrådt LITT mer varsomt og hatt litt mer forståelse for hvordan det må være for de pårørende. Javel, hun har det sikkert vondt hun også, det tviler jeg ikke på, men det er jo likevel ikke i nærheten av hva ofrenes familier har gått gjennom. Måten hun hele tiden omtalte moren til hun ene jenta med fornavn reagerte jeg også på. Siden denne moren ikke engang ønsket å møte henne, regner jeg med at de ikke akkurat er på fornavn med hverandre...

Bolette er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 00:38   #22
safran
saftig

safran sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smurfine, her.

Moren til Andersen uttrykte seg så lite reflektert og voksen at det var til å gråte av!! Hun nesten skitkastet om Ada. Makan på lite forståelse skal man lete lenge etter.....

Det er kanskje en grunn til at det gikk galt med ham, da.

Gammel 31-01-07, 17:24   #23
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Syns det er forkastelig. Norge er altfor snill mot innsatte i fengsel. det er jo som å være på feriekolloni forsvingene.. *æsj*

Her må jeg bare skyte inn at jeg har sterke tvil om du har god greie på hvordan det er i norske fengesel.
Det er store variasjoner ja, men non feriekoloni er det ikke.
Tilbakeføringen til systmet er viktig.
Dessverre er det slik dag at mange etter endt soning blir sluppet ut av poten med en svart søplesekk med tingene sine og noen få kroner i lommeboka.

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Det er kanskje en grunn til at det gikk galt med ham, da.

Nå så ikke jeg programmet, men den kommentaren der synes jeg var usmakelig. Moren har ikke mye erfaring med media selv om sønnen er dømt for en av de mest profilerte saker i media. Hun har holdt kjeft på godt norsk.
Å være mamma til en barnemorder og barnevoldtektsforbryter er sikkert kjempehardt. I denne saken får hun via avisen beskjed om at barnet hennes ikke skulle fått permisjon, og for henne er nokpermisjonen viktig.
Det er hennes barn som hun er glad i.

Gammel 31-01-07, 17:28   #24
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bolette, her.

Han skal ut i samfunnet igjen,

Og DET er skremmende!

Virkelighetens monstre skulle ikke fått muligheten til å vandre gatelangs igjen, ergo ingen permisjon heller.

Skremmern er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-01-07, 17:30   #25
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Og DET er skremmende!

Virkelighetens monstre skulle ikke fått muligheten til å vandre gatelangs igjen, ergo ingen permisjon heller.

Disse gutta har ingenting på gata å gjøre. Ikke noensinne.
De er sannsynligvis enda mer "skadet" når de kommer ut enn da de ble satt inn.
Det er egentlig ganske ekkelt å tenke på.

Gammel 31-01-07, 20:04   #26
Carpe Diem
Bør lage seg en tittel selv

Carpe Diem sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

De er sannsynligvis enda mer "skadet" når de kommer ut enn da de ble satt inn.

Skadet blir man i hvertfall hvis man ikke får permisjoner i løpet av en livstidsdom.... I Norge er livstid 21 år, og så sones ca 3/4 av den. Ergo skal de ut i samfunnet igjen. Da mener jeg bestemt at det beste for samfunnet er at de langtidsinsatte tilvennes/sosialiseres gradvis inn i samfunnet igjen. Hvem tror du er farligst: en som da har fått permisjoner i løpet av soningen, eller en som ikke har vært ute blant folk på ca 16 år..... Jepp, svaret sier seg selv

Gammel 31-01-07, 21:02   #27
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mams, her.

Nå så ikke jeg programmet, men den kommentaren der synes jeg var usmakelig. Moren har ikke mye erfaring med media selv om sønnen er dømt for en av de mest profilerte saker i media. Hun har holdt kjeft på godt norsk.
Å være mamma til en barnemorder og barnevoldtektsforbryter er sikkert kjempehardt. I denne saken får hun via avisen beskjed om at barnet hennes ikke skulle fått permisjon, og for henne er nokpermisjonen viktig.
Det er hennes barn som hun er glad i.

Ja, det var sikkert en skrekkelig usmaklig kommentar. Poenget mitt var at mennesker som blir så føkka opp at de klarer å gjøre noe så bestialsk som disse jævlene i Kristiansand, de har ofte en dårlig oppvekst selv.

Nå banner jeg mye, men jeg føler et vanvittig sinne mot "mennesker" som påfører andre slik lidelse, og spesielt barn.

Gammel 31-01-07, 21:43   #28
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Carpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smartCarpe Diem imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av safran, her.

Ja, det var sikkert en skrekkelig usmaklig kommentar. Poenget mitt var at mennesker som blir så føkka opp at de klarer å gjøre noe så bestialsk som disse jævlene i Kristiansand, de har ofte en dårlig oppvekst selv.

Nå banner jeg mye, men jeg føler et vanvittig sinne mot "mennesker" som påfører andre slik lidelse, og spesielt barn.

Ja, den kommentaren var usmakelig.
Og det er sant som du sier, de som er i stand til å gjøre slike horrible ting, har ofte hatt en dårlig oppvekst. Men vet du noe om det var foreldrene hans som var skyld i det? Veldig ofte har en overgriper selv vært et offer selv som barn. Og det kan ha vært en nabo, onkel, en fremmed eller gud vet hva.... Og for å bryte denne sirkelen av overgrep og grusomheter, er det særdelse viktig å ikke bare straffe overgripere, men også å gi dem behandling mens de soner. Og ja; jeg mener at kjemisk kastrering er er godt alternativ for enkelte. I tillegg til annen behandling vel og merke.

Og dette mener jeg selvsagt på helt objektivt grunnlag. Heldigvis. Hvis ikke hadde jeg nok hatt en annen mening om dette.
Overgrep mot barn er også for meg det mest grusomme jeg kan forestille meg. Rett og slett så forferdelig av jeg blir reelt fysisk kvalm av å tenke på det.

Gammel 31-01-07, 22:37   #29
Ibidelma
sporadisk

Ibidelma sin avatar

Hvor: Bodø
Ibidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smartIbidelma imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille Ru, her.

Kroppsholdningen til han der advokaten kan vi ta en annen diskusjon på.

:hvorforialledagerengasjererjegmegislikesaker?:

Synes han advokaten er flink og saklig. Han satt forøvrig ganske så pent og ingen sløv kroppsholdning

Det er ikke så vanskelig å engasjere seg i slike saker

Gammel 31-01-07, 22:55   #30
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Ladybug, her.

Skadet blir man i hvertfall hvis man ikke får permisjoner i løpet av en livstidsdom.... I Norge er livstid 21 år, og så sones ca 3/4 av den. Ergo skal de ut i samfunnet igjen. Da mener jeg bestemt at det beste for samfunnet er at de langtidsinsatte tilvennes/sosialiseres gradvis inn i samfunnet igjen. Hvem tror du er farligst: en som da har fått permisjoner i løpet av soningen, eller en som ikke har vært ute blant folk på ca 16 år..... Jepp, svaret sier seg selv

Jeg la meg ikke bort i realitetene. Jeg bare ytret slik jeg syntes det BURDE være.

Hvis du leser hva jeg har skrevet så se du at jeg syntes ikke de burde gå gatelangs igjen. NOENSINNE.

Gammel 31-01-07, 23:04   #31
Carpe Diem

Carpe Diem sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vimsen, her.

Jeg la meg ikke bort i realitetene. Jeg bare ytret slik jeg syntes det BURDE være.

Hvis du leser hva jeg har skrevet så se du at jeg syntes ikke de burde gå gatelangs igjen. NOENSINNE.

Javel....daså.

Gammel 31-01-07, 23:26   #32
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

De fleste av oss ønsker at en som voldtar og dreper barn skal forbli i fengslet til de råtner.
Men realiteten er slik at de skal ut i samfunnet igjen.
Har man sittet inne i fengsel for voldtekt og drap av barn er men desidert lengst ned på rangstigen der inne. Og ja, de har rangstige der også.
Mitt inntrykk av denne gutten ut fra hva jeg har lest er at psyken hans ikke er av den sterkeste. Litt vel liten tro på seg selv og liten evne til å stå i mot press. Fengelsoppholdet blir for han ganske så tøft med andre ord.
Det kommer en dag hvor han skal ut i samfunnet igjen etter å ha sonet sin straff.
Da vil jeg heller at det skal komme ut en som aktisk har hatt et snev av kontakt med samfunnet og kaskje fått litt oppbakking, en et psykisk vrak.
Føler vel at det da kanske skal mindre til at det tilter feil vei for han.

Jeg sier IKKE at han skal få puter sydd oppunder armene og at engselsoppholdt skal være en feriekoloni. Men det sier seg selv at mange år bak murene gjør noe med deg som person.

Gammel 02-02-07, 11:10   #33
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Her er synspunkter fra en annen mor som mistet sitt barn samtidig med Baneheia-saken:
http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle1625671.ece

Sitat:

99 prosent av alle pårørende vil jo motsette seg at gjerningsmannen slipper ut på prøve. Hva er da poenget med en klagerett? Hva kan det tilføre? Det er bortkastet tid og ressurser. Det blir jo mer en slags personlig vendetta, og det bringer jo ikke barnet tilbake.

Jeg syns også det er viktig å huske på at straffesaker faktisk ikke er en sak mellom pårørende og gjerningsmann. Vi går etter hvert mot en sånn utvikling, og jeg syns det er betenkelig. En straffesak er mellom stat og gjerningsmann. Offer skal ivaretas og høres, men de skal ikke være part! Jeg syns det er et viktig prinsipp.

Gammel 02-02-07, 11:31   #34
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Jeg er enig med Polyanna. Man kan ikke la en straffesak koke ned til en personlig konflikt mellom de pårørende på begge sider. Da faller mye av hensikten med rettssystemet bort, mener jeg.

Jeg mener derfor at man ALDRI kan la offerets pårørende få noen som helst slags innflytelse på verken gjerningsmannens soningsforhold, permisjoner eller løslatelse. Da er jeg enig med Andersens mor i at det handler mest om hevn.

Selv om vi sikkert alle har sympati med ofrenes familier, så kan det da ikke være vanskelig å forstå at også gjerningsmennenes familier har opplevd det som en påkjenning. At noen vil spekulere i at gjerningsmennenes familier nærmest er "skyld" i handlingen fordi gjerningsmennene sikkert har hatt en grusom barndom syns jeg er både frustrerende og urettferdig. Gjerningsmannen står selv ansvarlig for sine handlinger.

Det er gått 6 1/2 år, og jeg mener at soningsbetingelser og permisjoner skal behandles i fengselsvesenet på lik linje for DENNE drapsmannen som for andre drapsmenn. Hvis offerets familie får makt i slike spørsmål er vi etter mitt syn på full fart vekk fra et organisert samfunn med lov og rett og inn i et hevnbasert samfunn på linje med blodhevn. Det får jeg inderlig håpe aldri skjer.

Ja, Andersen er en drapsmann, og han må sone for det. Men kanskje burde offerets familie snart gå videre med livene sine og innse at det ikke er mer de kan gjøre for å "hevne" sin datter.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 11:51   #35
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Ja, Andersen er en drapsmann, og han må sone for det. Men kanskje burde offerets familie snart gå videre med livene sine og innse at det ikke er mer de kan gjøre for å "hevne" sin datter.

Er det mulig.

Det at Andersens mor stiller i avisa og "buhu- de vil ikke at gutten min skal få komme hjem til jul" er i seg selv kaldt og hjerterått. At offerets familie reagerer på juleperm er ikke annet enn naturlig, og har lite med hevn å gjøre.

Gammel 02-02-07, 12:43   #36
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

At offerets familie reagerer på juleperm er ikke annet enn naturlig, og har lite med hevn å gjøre.

Selvfølgelig er det naturlig at ofrets familie reagerer på juleperm, med det som er litt unikt i denne saken er at moren til det ene ofret går ut og skal saksøke staten for at pårørende skal få medbestemmelsesrett når det gjelder den straffedømtes permisjoner.

Sist redigert av Mams : 02-02-07 kl 13:41. Årsak: kan være greit at det er leselig det som står skrevet....
Mams er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 13:31   #37
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Hvorfor er det spesielt? Ville ikke du gjort hva som helst for å ikke treffe på din datters morder på åpen gate? Kan fremdeles ikke se hva det har med hevn å gjøre.

Gammel 02-02-07, 13:36   #38
bina
Ustabil

Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Er det mulig.

Det at Andersens mor stiller i avisa og "buhu- de vil ikke at gutten min skal få komme hjem til jul" er i seg selv kaldt og hjerterått. At offerets familie reagerer på juleperm er ikke annet enn naturlig, og har lite med hevn å gjøre.

Hvorfor er det kaldt og hjerterått å svare på tiltale? Det var tross alt offerets familie som STARTET med å gå til media og rope og buhu-e over at hun ikke fikk lov til å bestemme at Andersen ikke skulle få permisjon. Jeg skjønner godt at Andersens mor både ønsker å se sønnen sin.

Jeg skjønner også godt at det er vondt for offerets familie å treffe datterens drapsmann på gata hvis det skulle skje, men vi kan ikke innføre livstidssoning eller dødsstraff bare for det.

Rettssystemet skal ivareta alle partet, også den straffede.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-02-07, 13:39   #39
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Standard

Som jeg skrev lengre oppi her vil vel de fleste at barnemordere skal murer inne til de råtner bort, men at realiteten er en helt annen. De skal ut i samfunnet igjen. Og dermed bør de ha hatt litt kontakt med samfunnet.
Pårørende til ofret kan bli opprint når den dømte skal ha permisjon og det synes jeg er bra. Så det er ikke snakk om at de blir klar over permisjonen i det de møter han/hun på gata. Men at de pårørende skal få være med på å bstemme om de dømte skal få perm eller ikke er jeg ikke for.
Av den enkle grunn at jeg selv i den situasjonen aldri verden ville latt den dømte fått perm.

Sitatet Polyanne kom med sier jo det meste, og det er en uttalelse fra en mor som har mistet sitt barn.

Gammel 02-02-07, 14:16   #40
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Hvorfor er det kaldt og hjerterått å svare på tiltale? Det var tross alt offerets familie som STARTET med å gå til media og rope og buhu-e over at hun ikke fikk lov til å bestemme at Andersen ikke skulle få permisjon. Jeg skjønner godt at Andersens mor både ønsker å se sønnen sin.

Jeg skjønner også godt at det er vondt for offerets familie å treffe datterens drapsmann på gata hvis det skulle skje, men vi kan ikke innføre livstidssoning eller dødsstraff bare for det.

Rettssystemet skal ivareta alle partet, også den straffede.

Jeg synes det var særdeles kaldt av Andersens mor å gå ut i media på den måten, hun kan ikke være særlig empatisk. Uavhengig av hvem som gjorde hva først, så er det faktisk hennes sønn som har har drept noen her, og at ofrenes familie reagerer (og forsøker å gjøre noe med) straffedømtes rett til juleperm, er ikke det spor merkelig eller hevnlystent.

Selv om rettsystemet er slik i dag, er det ingenting i veien for å prøve å gjøre noe med det. Å sende en morder hjem på perm er i følge mange ikke rehabilitering.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:10.