Sv: Fastlege - krevende jobb?
Jeg tror det å være fastlege er en helt vanvittig krevende jobb som gjør at man lett blir utbrent. Man får stadig mer oppfølgingsansvar og de fleste som jeg kjenner som jobber som allmennpraktikere sitter langt utover kveldene og jobber.
I de større byene er det ikke fullt så tungt fordi der er man litt anonym, det er ikke sånn at absolutt alle kjenner deg, og så slipper man unna med lite legevakt. På de mindre stedene kjører man ofte legevakt og selv om man har vært oppe hele natten så har man ikke fri dagen etter. Jeg var på et lite sted en gang og var en hel uke på vakt fordi den andre legen var syk og jeg sov altså omtrent 2-3 timer hver natt med full jobb på dagtid.
Dessuten er det mindre interessant nå enn før, jeg kunne tenkt meg å være allmennpraktiker før i tiden da folk var litt mer realitetsorientert og kom da de var syke. Nå kommer folk i stor grad på grunn av livssmerter av forskjellige slag, de ønsker seg time for å bitche om mannen sin, eller de har en jobb hvor de ikke greier å si ifra til sjefen eller forskjellige ting og så skal de ha sykemelding da. For alt mulig. Det er utrolig slitsomt å sitte der og skal vurdere liksom om de kan jobbe eller ei, man har null forutsetninger for å gjøre det og man kan ikke sykemelde absolutt alle heller.
I tillegg så ønsker de fleste pasienter å bli sendt avgårde til spesialist for alskens småtteri, og fastlegen skal ha en portvaktfunksjon, det som kan behandles hos fastlege skal behandles hos fastlege og man kan ikke sende alle til spesialisthelsetjenesten, da får ikke de som trenger det, nødvendig hjelp.
Så nei, å jobbe som fastlege er en av de verste jobbene på jord, jeg hadde heller gnagd av meg en fot enn å jobbe som det. Og de fleste er jo ikke så lenge i jobben heller. De blir spist opp.