Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skikk og bruk i naboskapet

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 26-04-10, 15:48   #41
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Skikk og bruk i naboskapet

Hvis naboene tror de vel la seg plage av noe, så bør de ikke bare si fra om at de har konfirmasjon, men også si fra om HVA det er de ønsker at naboene ikke skal gjøre. For hvis naboen hadde kommet til meg og sagt at de skulle ha konfirmasjon, så hadde jeg tenkt at "jaha, da vandrer jeg ikke rundt på verandaen i bare bh-en", men jeg hadde ikke tenkt på å ta inn klesvasken.

Det verste jeg vet, er nemlig folk som kommer med utsagn som "men alle vet jo at ...". Klartekst, derimot, det liker jeg.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:52   #42
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Man leser da menighetsbladet.

Men, jeg synes da det er naturlig, om man ikke ønsker at naboen skal henge ut klesvask, spre møkk, grave eller what not, SIER i fra på en hyggelig måte på forhånd ved slike anledninger. DET er da bare vanlig folkeskikk.

Gammel 26-04-10, 15:55   #43
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Utan samanlikning forøvrig: som barn var vi instruert til å pakke bort alle kortstokkar og strikketøy dersom det banka på døra ein søndag. Det måtte bort i ein fei og inn i ein skuff, før nokon kom inn i stova. Og mine foreldre var ikkje religiøse ein gang. Men det kunne jo hende at gjesten var det.

Vi strikker fortsatt ikke når mormor er tilstede på røde dager. Jeg tror rett og slett ikke at jeg hadde fått det til.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:56   #44
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Men, jeg synes da det er naturlig, om man ikke ønsker at naboen skal henge ut klesvask, spre møkk, grave eller what not, SIER i fra på en hyggelig måte på forhånd ved slike anledninger. DET er da bare vanlig folkeskikk.

Helt enig.

Og til HI: hvis naboen kommer med sure kommentarer, så håper jeg du sier ifra i klartekst om at du ikke kan ta slike hensyn hvis ikke de sier ifra først. Men si det med en ydmyk og hyggelig tone, og sleng på historien om omgangssyken, så håper jeg naboen går fra samtalen med dårlig samvittighet.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 15:58   #45
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Krem, her.

(Og lokalavisa her nekter jeg å bruke penger på, så det å følge med på annonsene der er litt vanskelig.)

Jeg hadde aldri informert naboene mine om store selskaper nei, men her er det en ganske oppkonstruert situasjon siden vi kjenner dem veldig godt og derfor hadde vært fullt klar over slike ting. Klesvask henger jeg ikke ut på søndag likevel.

Gammel 26-04-10, 15:59   #46
Krem
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2006
Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kula, her.

Man leser da menighetsbladet.

Borgerlig konfirmasjon...

Krem er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 16:01   #47
Krem

Krem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt liktKrem er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Lokalavisa er en tynn blekke på 5 ark omtrent hvor det kun står reklamer, 5 på gaten intervjuer med de samme 20 menneskene, og litt dekning av fotballklubben. Jeg har områdets lokalavis altså, men der sto ikke konfirmasjoner. :følteoppklaringsbehov,trossalterjegforlokalaviser :

Gammel 26-04-10, 16:02   #48
Kula
Trallallaa

Kula sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Viken
Kula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smartKula imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Borgerlig konfirmasjon...

Aha. Nå vil jeg ikke påstå at jeg leser menighetsbladet her på stedet heller, men mannens farmor og min svigermor leser det fra perm til perm og deler gjerne av sine ervervede kunnskaper.

Gammel 26-04-10, 17:05   #49
Malama

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Menighetsbladet kan jeg fint lese. Men jeg vet ikke hva de så store naboungene heter, hverken til fornavn eller etternavn... *veldig dårlig nabo*

Gammel 26-04-10, 18:46   #50
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Chanett, her.

Vi strikker fortsatt ikke når mormor er tilstede på røde dager. Jeg tror rett og slett ikke at jeg hadde fått det til.

Opprinnelig lagt inn av Syrin, her.

Utan samanlikning forøvrig: som barn var vi instruert til å pakke bort alle kortstokkar og strikketøy dersom det banka på døra ein søndag. Det måtte bort i ein fei og inn i ein skuff, før nokon kom inn i stova. Og mine foreldre var ikkje religiøse ein gang. Men det kunne jo hende at gjesten var det.

Man har da eget søndagsstrikketøy, må vite. Det er jeg opplært til fra min bestemor.

Gammel 26-04-10, 19:24   #51
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 228
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

:følteoppklaringsbehov,trossalterjegforlokalaviser :

Bra. Det var rett før jeg slang deg på ignoreringslisten.

Gammel 26-04-10, 19:25   #52
Syrin
Med tommestokk i veska

Syrin sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Syrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelenSyrin er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Man har da eget søndagsstrikketøy, må vite. Det er jeg opplært til fra min bestemor.

Åh, har man det? Er det sånn ekstra kristelig spøt det da? Med Jesus-sitat?

Syrin er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 19:39   #53
Krem

Standard

Opprinnelig lagt inn av Blondie, her.

Bra. Det var rett før jeg slang deg på ignoreringslisten.

hu:

Gammel 26-04-10, 19:59   #54
Malama

Malama sin avatar

Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Det får da sannelig holde at jeg har et hjemmestrikketøy og et togstrikketøy om jeg ikke skal ha et eget til søndager... Men det ringer aldri på noen for å komme inn her, hadde det gjort det er det andre ting enn bare et strikketøy jeg hadde følt behov for å rydde vekk...

Min bestemor løser ikke kryssord eller strikker på søndager. Så etter at farfar døde er søndager mye "sitte og vente på at det blir mandag", så der er det ikke hverken eget søndagsspøt eller gjemme det i en skuff, det strikkes ikke, punktum.

Gammel 26-04-10, 21:04   #55
Pebbles
By the Sea

Pebbles sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Blogginnlegg: 186
Pebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme omPebbles har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vel, siden jeg ikke lever i filmen "støv på hjernen" hadde det ikke på noen som helst måte falt meg inn at vask skulle tas inn ved feiring hos naboen.

Jeg ler meg egentlig i hjel av slikt, det skal innrømmes.

Og å forvente at vask skal tas inn ved feiring av barnebursdag er nevrotisk og fullstendig urimelig. My gådd.

Gammel 26-04-10, 21:54   #56
Fadese
Originala

Fadese sin avatar

Blogginnlegg: 14
Fadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme omFadese har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Kødder du!? Barnebursdag!? Jeg skjønner jo at du følte for å ta inn vaska når du oppdaget at det var konfirmasjon på gang med en slik erfaring bak deg. Men generelt sett tenker jeg at det å ta inn klær når naboer har festlige lag ikke er en selvfølge, og at det er opp til de som har fest å be naboene pent om å droppe klesvaska ved festlige anledninger hvis de ønsker det.

Le ikke av det. Naboen til venninna mi kunne aldri ha besøk, for de visste aldri når Fru Berg (venninna mi sin mor) hang ut trusene sine til tørk. Stakkars. Sånn er det å bo på Singsaker.

For øvrig kunne det ikke falt meg inn å informere naboer om arrangementer. Jo, kanskje hageselskap, men ikke annet.

Fadese er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 22:03   #57
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordelen med å følge med på nabokonfirmasjoner er at en blir bedt i etterpålag dagen etterpå. Akkurat hjemme fra et kakebord med 10 forskjellige kaker. (Ikke at jeg smakte på alle da.)

Akkurat nærmeste naboen synes jeg en kan følge med om har konfirmasjonsbarn (lister finnes på nettet, eller en kan rett og slett spørre dem når en ser de steller og struller i stand både utvendig og innvendig sånn mot slutten av april) og evnt. ta litt hensyn om de har selskap hjemme.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 26-04-10, 22:10   #58
Malama

Malama sin avatar

Standard

Vi har mange "nærmeste naboer" i vårt borettslag, og hva de stuller med inne vet jeg ikke, men ute stuller vi alle nå som snøen endelig er borte. Vet ikke, "hjemme" visste vi hvem som hadde konfirmanter. Men jeg har aldri helt fått taket på dette nabogreiene etter at jeg og mannen ble voksne som skulle styre dette selv. Vi har bodd her i snart 4 år nå, og fortsatt vet jeg ikke egentlig hva ungene til naboene heter. Har lært meg noen etternavn fra postkassene, men vi snakker om "han i 17. maikomiteene", "de i det gule på enden" og denslags.

Jeg har bedre kontroll på de med unger sånn i 1-2 års alder, så konfirmantene i 2022-2023-2024 skal jeg nok ha bedre styr på....

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:56.