Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Ville dyr i sirkus - støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-05-10, 19:24   #21
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Sv: Ville dyr i sirkus-støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Opprinnelig lagt inn av Veslemøya, her.

Hvorfor synes du konseptet er teit uten dyr? På skolen hvor jeg jobber har sjetteklassingene sirkus som tema hvert år. Da kommer det folk fra kulturskolen som instruerer dem, og til slutt har de sirkusforestilling for resten av skolen. Jeg blir helt imponert over hva de får til. Utrolig kult!

Fordi jeg er sær. Det er mange ting jeg ikke liker, men som jeg vet mange andre liker. For eksempel gjøglere, akrobatdamer i glitterbikini, "nysirkus", linedance, revy, musikaler, tradisjonelle Ibsenoppsetninger i teateret, Anne B. Ragde, R&B, filmer av typen P.S I love you, og sikkert mye mer jeg ikke kommer på akkurat nå.

Når det er sagt har jeg sett en rekke gjøgler/sirkusforestillinger i regi av Kulturskolen, og da koser jeg meg på vegne av ungene i tillegg til å bli imponert. Det samme gjelder i grunnen alt i regi av Kulturskolen (kanskje med unntak av den gangen ungen begynte å spille fiolin og spilte konsert etter å ha øvd i fire uker. ).

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 19:33   #22
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Ville dyr i sirkus - støtter du det ved å besøke sirkusforestillinger?

Kløver ble med pappaen sin og bestefar på sirkus nå nylig. Dessverre var det elefanter der, men jeg visste ikke at det er ille! Utfra hva Langøre sa, skjønner jeg heller ikke hva de skulle med de stakkars dyrene, for det var jo ikke spesielt spennende nummer. De hadde også en gribb (!!!) som heller ikke gjorde noe særlig, annet enn å bli vist fram. Sånt er unødvendig.

Hunder som gjør kunster, derimot, har jeg ingen problemer med.

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 19:38   #23
Carrera
Må man ha en tittel?

Carrera sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
Carrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt avCarrera har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kanina, her.

.

Hunder som gjør kunster, derimot, har jeg ingen problemer med.

Nei, det at de gjør kunster er greit. Det tror jeg faktisk hundene liker. Det som ikke er greit, er måten de "oppbevares" på, når det ikke er forestilling.

Den gangen jeg var og så på dyrene, så gikk hundene i en trang innhenging. De tråkket og lå i egen møkk, og det så helt for jævlig ut.

Dette var hos Merano.

And how I got to where I am
Carrera er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 19:41   #24
Kanina
Sviiisj!!

Kanina sin avatar

Hvor: Enga
Blogginnlegg: 842
Kanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtidKanina har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Carrera, her.

Nei, det at de gjør kunster er greit. Det tror jeg faktisk hundene liker. Det som ikke er greit, er måten de "oppbevares" på, når det ikke er forestilling.

Den gangen jeg var og så på dyrene, så gikk hundene i en trang innhenging. De tråkket og lå i egen møkk, og det så helt for jævlig ut.

Dette var hos Merano.

Var det ikke Agora som hadde prøvd å fornye seg og droppe det meste av dyr? Lurer på om de hadde en hund og en geit. Husker ikke helt nå. Men jeg håper dyrefrie sirkus blir mer vanlige. Det kan da ikke være særlig lønnsomt å drasse rundt på svære elefanter gjennom hele europa?

Kanina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 20:09   #25
Libra
Bør lage seg en tittel selv

Libra sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Blogginnlegg: 51
Libra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de flesteLibra er kulere enn de fleste
Standard

Ikke noe sirkus her nei. Vi har vært en gang med poden da han var liten. Hverken vi eller poden syntes det var noen positiv opplevelse og har derfor aldri gjentatt det. Poden var vel rundt fire år gammel og det eneste han snakket om etterpå var hvor trist han syntes dyrene så ut. Greit nok at hunder som gjør triks kan kose seg med akkurat det, men det er snakk om den oppbevaringen og det stellet de får mellom hver forestilling. Det samme gjelder hester. Elefantene var jo rett og slett bare en oppvisning i trist. Nei, jeg ville ha satset på gjøgleri og slikt, men har ikke fått med meg at det har vært noe dyrefritt sirkus her. Jeg tror man må kjøre på slikt i flere år før folk egentlig oppdager det og oppsøker det. Når man ser sirkusplakater i dag så tenker man veldig ofte på dette med dyrene og dermed undersøker man ikke nærmere.

Libra er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 20:24   #26
rajraj
*_*

rajraj sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Kjellerlemmen
Blogginnlegg: 115
rajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de flesterajraj er kulere enn de fleste
Standard

Sirkus lukter skikkelig vondt! Både bokstavelig og metaforisk. Jeg var i vogna til sjefen i et stort, kjent norsk sirkus en gang (jobbsammenheng), og skulle få servert kaffe. Han åpnet døra, ropte på en ansatt som helt tydelig ikke forstod norsk, gjentok kommandoen "Hent kaffekanna" sikkert fem, seks ganger med økende stemmevolum, før han til slutt brølte og slo etter fyren. Og det er ikke noe bedre at dyrene blir behandlet slik, heller.

rajraj er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 20:56   #27
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Nope, vi går ikke på sirkus - av samme grunn som de fleste har svart her.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 21:07   #28
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 266
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg synes sirkus er teit
Kommer aldri til å ta mine stakkars barn med på noe sirkus.

Gammel 08-05-10, 21:07   #29
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå har jeg vært på sirkus 1 gang siste 15 åra, så jeg uttaler meg på NOE tynt grunnlag her altså
Men der vi var så var hestne blide og humørfylte, de gikk løs sammen i en luftegård størren en hva er tilfelle på mange norske ridesentra. De var tydelig trent med positiv forsterkning, uten positiv straff (for de som er inne i terminologien).
Hundene sprang rundt en campingvogn der det tydelig bodde folk.
De også tydelig positivt trent uten straff.
Elefanten var et mistrøstig syn, med steriotyper og triste øyne.
Bundet i kjetting rundt ene foten.

Jeg anser meg jo som såpass kompetent at jeg ser det jeg ser, og ikke det jeg vil se.
Jeg dro med sværty negativ innstilling.
Leit at det ikke er sånn nå.
Når det kommer til transport, er det mange hester som i konkuranse sammenheng tilbringer svært mye tid på transport og for dyr med lang erfaring er det ren rutine.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 21:09   #30
Benzo
Teller ned

Benzo sin avatar

Benzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt avBenzo har mye å være stolt av
Standard

Går ikke på sirkus.

Benzo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-05-10, 21:12   #31
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Er det ikke forskjell på stallforholdene og forholdene travhester har og det sirkushester har når de drar fra den ene parkeringsplassen i bysentra til den neste?

Jeg kjenner best travmiljø og kjenner ikke sirkusmiljøet, men når jeg ser hvordan sirkus ofte er plassert ser jeg vanskelig for meg like gode forhold for dyr altså.

Overbevis meg gjerne.

Jeg e`kke veldig impponert over det som tilbys travhester heller jeg da.
JOda, de står på en boks og det finnes som regel en bitte liten luftegård, der de står alene.
Nå bor jo jeg på landet og sirkusene som er her har god plass og hestene får en romslig luftegård

Gammel 08-05-10, 21:28   #32
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Jeg liker å tro at jeg boikotter sirkus pga dyreholdet, men sannheten er vel at jeg synes det er dørgende kjedelig enten de har loslitte elefanter eller ikke.

Dyrevennligheten hadde nok sittet lenger inne om sirkus var noe jeg virkelig hadde sansen for i utgangspunktet.

: pragmatiker:

Gammel 08-05-10, 23:37   #33
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Går ikke på sirkus med dyr. Var på Cirque de Soleil i Las Vegas. Sirkus uten dyr. Helt fantastisk! Heldigvis ingen klovner eller gjøglere, men akrobatikk og dans i ypperste klasse. Forestillingen var heller blanding av musikal og sirkus.

Gammel 08-05-10, 23:44   #34
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg bor også på landet, men her i bygda har travhestene temmelig mye finere forhold enn det sirkusdyrene har.

Jeg tenkte mest på forholdene på Bjerke, Leangen, Biri osv.
Men også på de klassiske ridesentraene.
Det hestene gjerne går ute 2-3 timer bare, alene i en frimerkestor luftegård.

Gammel 08-05-10, 23:45   #35
Claire
Sær og kresen

Claire sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Claire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme omClaire har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dette er åpenbart et tema som engasjerer Niels Fredrik Dahl, som har skrevet den kronikken det refereres til i HI. I boken På vei til en venn skriver han mye om hvordan elefanter i sirkus behandles, om enn ikke så eksplisitt.

Jeg går ikke på sirkus med barna.

Claire er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 00:08   #36
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei. Det blir ikke aktuelt med sirkus her i heimen, før det er forbud mot elefanter.

Endrer i etterkant, når jeg ser lenger opp i tråden at det faktisk er forbud mot elefanter, men at de stakkars gjenværende har disp til de dør. Vel - jeg syns det er like ille, så mitt standpunkt til sirkus står ennå. Jeg har ikke noe som helst behov for å se dyr bli plaget.

Guttungen aner ikke at det eksisterer sirkus engang, tror jeg - men skulle det dukke opp spørsmål, skal han få ærlig svar fra mamma, som alltid.

Gammel 09-05-10, 00:17   #37
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Jeg liker å tro at jeg boikotter sirkus pga dyreholdet, men sannheten er vel at jeg synes det er dørgende kjedelig enten de har loslitte elefanter eller ikke.

Dyrevennligheten hadde nok sittet lenger inne om sirkus var noe jeg virkelig hadde sansen for i utgangspunktet.

: pragmatiker:

Dørgende kjedelig er det i alle fall.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 09-05-10, 00:42   #38
Nora H
Magisk

Nora H sin avatar

Nora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smartNora H imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Endrer i etterkant, når jeg ser lenger opp i tråden at det faktisk er forbud mot elefanter, men at de stakkars gjenværende har disp til de dør. Vel - jeg syns det er like ille, så mitt standpunkt til sirkus står ennå. Jeg har ikke noe som helst behov for å se dyr bli plaget.

Helt grusomt at de kan bruke elefantene til de dør. Kunne de ikke få det litt godt på slutten av livet, stakkars, og bli sluppet fri? Idiotisk regel, burde blitt forbud mot bruk av alle elefanter!

Gammel 09-05-10, 08:45   #39
Che
Har tro på forbedring

Che sin avatar

Hvor: "Cuba"
Blogginnlegg: 293
Che har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme omChe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sirkus er vi ikke på.

Gammel 09-05-10, 08:52   #40
Nina
pretty ballerina

Nina sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Nina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelenNina er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Går ikke på sirkus, mest på grunn av forholdene for dyra, men også fordi jeg syns sirkus er noe av det aller mest kjedelige jeg kan tenke meg. Poden har vært på sirkus en gang med noen venner, og hans bemerkning var at elefanten hadde sett så trist ut.

Nina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:33.