|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Dette var en genial oppsummering som sier det meste om hvorfor styrt deling forsatt er viktig.
|
|
|
|
|
|
#42 |
|
...
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg er også veldig enig med Adrienne med flere. At staten legger økonomiske føringer for hvordan den vil ha det synes jeg er greit. Personlig hadde vi kommet best ut med full valgfrihet (altså sluppet å ta ut fedrekvote) men allikevel synes jeg fedrekvote er så viktig for samfunnet at jeg synes det er greit at vi taper økonomisk på den.
|
|
|
#43 |
|
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er vel i utgangspunktet for at hver familie skal kunne bestemme selv. Men jeg ser jo at fedrekvoten har hjulpet til slik at menn i spesielt mannsdominerte yrker får være sammen med barnet.
|
|
|
#44 |
|
<*(((<
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenMin spontane politiske oppsummering da jeg så saken var «Høyre driter seg ut». Ikke kan jeg se at det er riktig (se bla. Scarlett, Adrienne og Veronal for argumentasjonen), og ikke kan jeg se at de kommer til å vinne noe særlig med velgere på det heller. |
|
|
|
|
|
#45 |
|
Ekvilist
|
Jeg tror dette har hatt mye å si for likestilling. Det er blant de mest effektive likestillingtiltak jeg kan forestille meg, fordi det påvirker på så mange plan. 10 uker er mer enn enn et skarve feriefravær, det er nesten dobbelt så mye som tidligere. Det gjør noe med holdningene til arbeidsgivere, og jeg tror også at det gjør også mye med menn og kvinners holdning til likestilling i hjemmet og dermed er forebyggende med tanke på skilsmissestatistikken. Hva som skjer i praksis er det viktige etter min mening, ikke et ullent og tenkt ideal om hvordan det helst skulle være - slik Høyre prediker. Det at uttak av fedrekvoten har økt (også utover de tildelte ukene) kommer ikke som følge av en naturlig utvikling, det er en holdningsendring som følge av lovendringer.
Ja, jeg synes det er rettferdig. Dessuten tenker jeg at det ikke er selvsagt at man kommer dårligere ut økonomisk? Mor må jo ikke søke permisjon fra sin jobb, og være hjemme med barna fordi far ikke kan være hjemme? Det er veldig mange situasjoner hvor man av ulike grunner kan komme dårligere ut på grunn av livssituasjonen man er i og gjeldende regelverk. For å ta et eksempel så vet jeg om folk som er funksjonshemmet som synes det er fryktelig urettferdig at de som bilavhengige (for å ta seg rundt) må betale så høye bensinpriser. Jeg tenker at miljøet er viktigere enn den type enkeltsaker, og om man skal demme opp for den type problematikk så må man se på andre løsninger enn å senke avgiften på bensin for å tekkes de bilavhengige. Likestilling er viktigere enn hensynet til fedre som er i en livssituasjon hvor de ikke kan være sammen med barna sine. (Dessuten tror jeg en god del av de som sier de ikke kan få gjennomført foreldrepermisjon faktisk kan gjøre det, med litt velvilje og planlegging. Det er ikke få jeg har hørt om som er i samme arbeidssituasjon som det min mann er (med eget firma) som mener det i seg selv er grunnlag for ikke å kunne ta ut foreldrepermisjon. Med en slik tankegang så kan jo faktisk ikke kvinner som har en viktig jobb eller et eget firma få barn. Det gjør de jo.)
|
|
|
#46 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er veldig glad for utviklingen vi har hatt de senere årene med flere pappaer hjemme, og også lengre hjemme. Jeg er helt sikker på at dette ikke hadde skjedd uten politisk styring. Og jeg tror heller ikke vi er i mål, derfor må en form for politisk styring opprettholdes.
|
|
|
#47 |
|
|
Stikka: problemet vårt var da at om mannen ikke jobbet så stoppet 50% av inntjeningen til firma han jobber i/er deleier i, og det hadde ikke de råd til. Men han har jo vært priviligert og kunne hatt hjemmekontor osv så han har vært mye hjemme med lillemann. |
|
|
|
|
|
#48 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Fedrekvoten kan tas ut gradert. Helt til ungen fyller tre år. Dvs at de ti ukene, 50 dager, kan tas over sånn ca to år (siden mamma'n har vel perm det meste av det første året da, at hun går på jobb en dag nå og da for at han skal dele det over tre år er mindre praktisk gjennomførbart for henne vil jeg tro)
|
|
|
#49 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Men det er jo ikke familien AS sine penger vi snakker om. Det er fellesskapets penger som blir brukt politisk (av de vi har valgt skal styre med slikt) for å oppnå noe man tror er bra for samfunnet som helhet.
|
|
|
#50 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
Problemstillingen gir seg selv her siden det er tilnærmet umulig å få barnehageplass før barnet har fyllt ett år. Her i byen har man lagt seg på regjeringens definisjon av full barnehagedekning betyr barn født før 1.september.
|
|
|
#51 |
|
Javel?
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg er veldig for at familien selv skal kunne velge. Men jeg er likevel skeptisk til om det er lurt å fjerne hele fedrekvoten. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
|
For min mann utgjør det ca. 15000 i måneden. Vi har lagt opp forbruket vårt etter inntekten vi har. Vi kan selvsagt spare, og vi kan la være å betale ned på lånet, men det er et relativt stort økonomisk tap.
|
|
|
#54 |
|
Snikende Ullteppe
Medlem siden: Nov 2007
.... Og jeg mener at dette er noe dere skal kunne velge uten å måtte unnskylde dere for det. Enhver burde vite hva som passer best for familien uten at Staten skal komme inn og diktere dette.
|
|
|
#56 |
|
Passiv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg tror faktisk jeg vil være litt kjip. |
|
|
|
#57 |
|
|
Selvsagt er det av stor verdi for far og barn og være sammen, og i de aller fleste tilfellene er dette gjennomførbart fordi alle parter ønsker det og de aller fleste jeg kjenner prver de ytterste å få dette til. Men jeg forstår og de få som ikke får det til og at de synes et er "urettferdig", og ja, jeg mener at det til syvende og sist er dumt at det da går ut over barnet som mister litt hjemmetid.
|
|
|
#58 |
|
Ekvilist
|
Vi fikk uten barnehageplass før fylte året. Problemet med at man ikke får barnehageplass tenker jeg er det samme om man ønsker det fra barnet er 9 måneder eller fra 13 måneder. Heldigvis får de aller fleste barnehageplass i dag. For de som ikke får det burde det etter min mening blitt innført foreldrepenger for venteperioden.
|
|
|
#59 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenMen det er da også stadig vanligere med delt omsorg 50-50. Helt uten statlig styring, og egentlig på tross av mange eksperters anbefaling hva gjelder barn under 3 år.
|
|
|
#60 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenHøyre har vel aldri utmerket seg med fremtidsrettet politikk. |
|
|
|
![]() |
|
|