|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#161 |
|
*_*
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvoten
Jeg er student i permisjon nå, i likhet med da vi fikk førstemann i 2007. Og vi deler på samme måten denne gangen som sist: Jeg tar 30 uker, han tar 14 - av de totalt 44 ukene jeg har "opptjent" hos Lånekassa. Jeg har fått engangsstønad av Nav begge gangene, samt at jeg får fullt stipend utbetalt av Lånekassa, selv om jeg ikke avlegger studiepoeng i denne perioden.
|
|
|
|
#162 |
|
maler
|
Det som er endret (muligens fra før i fjor altså, men uansett) er i en situasjon hvor far har, men mor ikke har opptjent permisjonsrettigheter, for eksempel hvis hun er uføretrygdet eller uten inntekt. Og hvor mor så går ut i fulltidsstudier eller fulltids jobb etter fødsel. Tidligere fikk da far foreldrepermisjonen unntatt de 9 første ukene og unntatt fedrekvoten. Nå får han like mange uker som foreldrepermisjonsdelen OG fedrekvoten, men ikke de 9 ukene tilknyttet fødsel.
|
|
|
#163 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg skrev lengre opp (til deg) at det var 2-3 % mot 90 % nå. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Aktiv
Medlem siden: Mar 2010
![]() |
Du skrev at det var to-tre prosent før, jeg lurte på eksakte tall da + nåtall - med kilde. Som nevnt lenger opp fant jeg endel selv etter kjapt søk. |
|
|
|
|
|
#165 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Good for you. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Passiv
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg synes Høyre bommer forferdelig, i hvert fall med timingen. Å frislippe permisjonsukene kan sikkert funke om ti-femten år, men ikke nå. (og Høyre er mitt parti også. |
|
|
|
#167 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenSå lenge fedrekvoten var 4 uker så tok ca. 85 % ut disse, men ikke en dag mer. Det endret seg overhodet ikke over tid (i snitt 24 dager fra 1995 - 2000).
|
|
|
#168 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Det er vel ikke noe som registreres noe sted, og jeg vet ikke om dette er gjort undersøkelser på. Men jeg ser i det miljøet jeg er i - med venner og jobbkontakter - at dette stemmer ihvertfall. Det er også argumentene jeg hører fra menn som ikke tar ut eller tar ut kun minimun, at det er så mye vanskeligere for menn å ta permisjon. Det kan selvfølgelig være en unnskyldning mennene bruker for å slippe, men jeg tror ikke det - jeg tror at arbeidsgiverne ikke er så glade for fravær pga permisjon, og dermed ikke tilrettelegger seg ihjel akkurat.
|
|
|
#169 |
|
Superaktiv
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Oslo
![]() ![]() |
Høyre er ikke mitt parti, men jeg synes i utgangspunktet det finnes endel fornuftige politikere der. Derfor ble jeg både overrasket og skuffet over denne sakens utfall på landsmøtet. Men så ble jeg litt lettet, tross alt, da jeg skjønte at dette ikke var enstemmig vedtatt. Altså finnes det mange i Høyre (inkludert Erna) som stemte imot. Fattig trøst.
|
|
|
#170 |
|
Sviiisj!!
|
Det er ikke nødvendigvis slik at jeg tror at fedre må "tvinges", det kan vel så godt være at det er mødrene som må "tvinges" til å gi fra seg tid med barnet. Men det trenger jeg jo ikke mene, all den tid fedrekvoten kommer som et tillegg til permisjonstiden, ikke i stedet for mors permisjon. Men ja, hvis fedrekvoten opphører, og ikke lenger er forbeholdt far, tror jeg det er mange kvinner som får bestemme at de skal være hjemme hele permisjonstiden, mens far får hjelpe til etter jobb.
|
|
|
#171 |
|
Passiv
|
Det er for å skape en reell valgfrihet for alle man faktisk har en slik ordning som dette. Det trengs på lik linje som man i sin tid trengte og noen steder fremdeles trenger kjønnskvotering. |
|
|
|
#172 |
|
villende
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenForskning fra Danmark viser vel at hvis man fjerner fedrekvoten så går andelen menn som tar ut pappaperm ganske så drastisk ned. Jeg tror det er helt nødvendig med et generasjonsskifte før man kan frislippe foreldrekvoten og la foreldrene velge helt selv hvordan disse ukene skal fordeles. |
|
|
|
|
|
#173 |
|
Tidsklemma
|
Jeg stemmer også høyre og er i prinsippet enig med deg. Men jeg tror ikke samfunnet er moden for det enda. Jeg tror at for å få likere deling av permisjon, så må fedrene for en periode tvinges ut i permisjon. Som valborg sier, dette vil kanskje funke om 10-15 år. Selv om Høyre skulle komme i regjerning, så tviler jeg på at de får noen flertallsregjering og de er da avhengig av å samarbeide med andre partier. Derfor tror jeg nok de vil få problemer med å få igjennom et slikt forslag.
|
|
|
|
#174 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenMed forbehold om at jeg kommer seilende inn på et bananskall (har bare skummet gjennom tråden):
|
|
|
#175 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg synes det er noe med å gjøre en rettighet til noe påbudt. Jeg innbiller meg at det er en del fighter som ikke blir tatt på den måten og jeg tenker at man kanskje heller skulle ha styrket støtten i akkurat disse fightene.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#176 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Høyre vil fjerne pappakvotenJeg kjenner at jeg hviler veldig komfortabelt på Polyannas argumentasjonsrekker om at fedrekvoten er et tilleggsgode, som er et tilbud for å kompensere en skjevhet, heller enn en statlig inngripen. :nøgd:
|
|
|
#177 |
|
heimføing
|
Da burde det være en kampsak for de ansatte i det firmaet å få jobben til å betale ut over 6G, og det burde være en kampsak for alle - ikke bare de i pappa-alder, for disse reglene gjelder også for de som blir sykemeldte av gammelmannssykdommer.
Vil kanskje ikke bruke ordet småhånlig, men jeg undres over at det går helt fint at mamma'n tar permisjon med 80% lønn, mens ti stakkars uker på redusert lønn for far er så fryktelig vanskelig. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Passiv
|
Jeg signerer dette. |
|
|
|
#179 |
|
heimføing
|
Jeg har en bekjent som er på samme alder som meg, og som er mellomleder med personalansvar. Jeg har "snakket henne til rette" mange ganger når hun huffer seg som en mannlig sekstiåring over at "hennes" mannlige ansatte "tar så mye permisjon", og det fører til så mye ekstra planleggingsarbeid for henne. Det er bare sånn det er, menn har også krav på permisjon og tilrettelegging. |
|
|
|
|
|
#180 |
|
Passiv
|
Definitivt. |
|