Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Reality check - køkultur

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Køkultur
En kan stå i køen, så kommer resten når den ene er fremst. 16 20,78%
En står i kø og bytter med en som kommer senere. 14 18,18%
Hver og en må stå i kø for seg selv 42 54,55%
Kø er bare tull, den største kommer først 5 6,49%
Deltakere: 77. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 15-05-10, 09:28   #21
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Reality check - køkultur

Jeg har pushet køkultur på begge mine helt fra de ble født, omtrent. Eldste har alltid vært flink til å stå i kø fordi jeg har vært VELDIG ivrig på at hun skal lære dette. Det eneste dumme er at ikke alle foreldre synes det er så viktig å lære ungene dette (jeg vet selvsagt at det finnes unntak, barn med diagnoser osv), så eldste har jo blitt forbigått og dyttet og gudene vet hva ganske ofte. Men da roper hun ganske høyt at det IKKE er lov.
Minsten er ganske liten enda, men jeg tolererer ikke sniking uansett alder. Vi skal til Kongeparken neste helg og i Tusenfryd i juli, og da får vi se hvordan det går med ham. En av oss voksne står jo uansett i køen med ham.

Gammel 15-05-10, 10:08   #22
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Butikk: Greit, vogna står i kø.
Flyplass: Greit
Karuseller: Greit hvis man holder av plass til ett eller i høyden to barn som IKKE kommer rett fra andre aktiviteter. Opplevde i Spania at vi stilte oss i kø for å hoppe i trampoline. Det var 5 andre mennesker i kø foran oss. Hver av dem viste seg å stå i kø for minst 5 barn. Siden det tok sin tid for hvert barn, ble vi stående en time. Det syntes jeg var elendig, men menneskene skjønte ikke engelsk, så jeg fikk ikke en gang sagt fra. Det må rett og slett kunne gå an å beregne hvor lang køen er, og det nytter ikke hvis man ikke vet om et menneske står i kø for ett eller fem barn.

Gammel 15-05-10, 10:18   #23
Wix
Skal rømme

Wix sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Blogginnlegg: 40
Wix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner tilWix er et navn som alle kjenner til
Standard

Hm, jeg svarte at det er lov å holde av plass til familien feks, men når jeg leser tråden ser jeg at dere snakker om Tusenfryd-køer, og det blir noe annet. Der må man stå i kø for seg selv. I butikker, på McDonalds eller i innsjekkingen synes jeg det er helt greit at en voksen står i kø mens den andre voksen tar med ungene litt ut av køen.

Gammel 15-05-10, 11:05   #24
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

er ganske enig i at hver og en står i kø for seg selv. Syns det blir ganske tollatt når f.eks handlevognen står i kø for noen, eller at f.eks én stiller seg i kø mens den andre kommer med en full handlevogn når den ene står fremst..

Men det kommer litt ann på.. i dagligvarebutikker syns jeg virkelig at man står i kø for seg selv, jeg syns den som stiller seg i kø BAK noen har rett til å velge om man vil stille seg bak noen som kun skal ha en flaske brus eller et brød, enn å stille seg bak noen som skal ha mat for en mnd. jeg f.eks har IKKE tålmodighet til å stå bak noen som har to fulle handlevogner.. men i andre sammenhenger kan det være litt annerledes.. f.eks ved billettkjøp osv..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 11:07   #25
Slettet bruker
Passiv

Standard

Tusenfryd er anarki. Det nytter ikke å forvente at folk oppfører seg sivilisert der. Jeg blir forbannet etter ca tre minutter på det skrekkelige stedet.

Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:18   #26
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Dere som syns det er greit at handlevognen i butikken står i kø, mens du selv løper rundt og handler, hvis det er noen her som syns det er ok, hvorfor syns dere det? og hva syns dere om personer som meg som flytter elegant vekk slike handlevogner i køen? (og nei jeg tenker ikke på situasjoner hvor man plutselig må løpe og hente 1 liter melk eller lignende)

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:40   #27
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av SpetakkelRandi, her.

Dere som syns det er greit at handlevognen i butikken står i kø, mens du selv løper rundt og handler, hvis det er noen her som syns det er ok, hvorfor syns dere det? og hva syns dere om personer som meg som flytter elegant vekk slike handlevogner i køen? (og nei jeg tenker ikke på situasjoner hvor man plutselig må løpe og hente 1 liter melk eller lignende)

Jeg forsto det ikke slik. Jeg forstår folk dit hen at det er greit at én person står i kø med vognen mens den andre for eksempel henter melk og smør, som man hadde glemt. Å la vognen stå i kø alene er selvsagt ikke greit, med mindre man oppdager at man har glemt noe som befinner seg like i nærheten og løper for å hente det.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 12:48   #28
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jeg forsto det ikke slik. Jeg forstår folk dit hen at det er greit at én person står i kø med vognen mens den andre for eksempel henter melk og smør, som man hadde glemt. Å la vognen stå i kø alene er selvsagt ikke greit, med mindre man oppdager at man har glemt noe som befinner seg like i nærheten og løper for å hente det.

Signerer

Gammel 15-05-10, 13:42   #29
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Jupp det var det jeg mente ja. At det ikke spiller så stor rolle om det er person a eller b som står der ved siden av vognen de har med seg eller om de bytter på.

Gammel 15-05-10, 13:51   #30
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Jeg synes det er greit å stå i kø for en annen, men for flere andre blir det verre.

Vi ukeshandler på lørdager, og jeg har ofte opplevd irriterte folk bak meg i køen fordi jeg alltid har full handlevogn. Ei gang kom det ei dame bak meg med full handlekurv og spurte spurte om ikke hun kunne gå før meg siden jeg hadde så mye. Hun hadde det ikke spesielt travelt (i hvert fall sa hun ikke det), hun syntes tydeligvis bare at jeg burde vente enda lenger siden jeg hadde så mye. Da hadde jeg stått i kø i evigheter med baby i handlevogna og en treåring hengende rundt. Og så skulle jeg vise hensyn til henne bare fordi jeg hadde flere varer enn henne. Hadde det vært bare en melk, så, men en hel handlekurv...

Gammel 15-05-10, 14:29   #31
Azi
Come what may...

Azi sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 40
Azi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de flesteAzi er kulere enn de fleste
Standard

Det kommer an på. Altså hvis vi skal bestille noe så går jo kun en av oss fram. De andre får fint sitte og vente.
Om vi handler så klarer mannen alltid gå til kassen mens jeg må alltid hente en siste ting.
Innsjekking på fly så må vi jo være samlet så om noen sniking foran barna og barna da blir nødt til å snike seg fram igjen må det bare bli sånn.

Men ellers så er vi flink til å holde køkultur.

Azi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 15-05-10, 20:04   #32
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men da sa du vel nei, Tangina? Og himlet litt?

Gammel 15-05-10, 20:27   #33
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men da sa du vel nei, Tangina? Og himlet litt?

Omtrent slik, ja. Selv om det fristet å føye til litt mer.

Gammel 15-05-10, 23:24   #34
Agent Scully
Truth is in the x-files

Agent Scully sin avatar

Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 584
Agent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme omAgent Scully har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

Omtrent slik, ja. Selv om det fristet å føye til litt mer.

"Klart du kan få komme forbi. Men da må jeg få komme forbi deg igjen. Jeg har nemlig ventet så lenge, og du har så mye i kurven din ... ".

- Serenity now. Insanity later.
Agent Scully er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 00:19   #35
Candy Darling
Prettiest mess ever seen

Candy Darling sin avatar

Hvor: Under ground
Blogginnlegg: 50
Candy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme omCandy Darling har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er stort sett enig med røkla, men jeg er litt ambivalent. Jeg skjønner jo at man liker å kjøre sammen, og i de tilfellene der en familie uansett tar 1 enhet, f.eks. en radiobil eller en kurv på pariserhjulet, synes jeg det er greit at en venninne eller et søsken hopper inn i køen. Generelt synes jeg det er OK at små barn hopper inn og ut av køen hvis det er veldig lang ventetid (jeg pleier selv å rope på mine hvis de streifer hver gang den beveger seg signifikant fremover). I Legoland er det til og med egne lekeområder med lego (surprise!) i midten mens køen svinger seg rundt og mor holder køen.

Men jeg ble temmelig irritert da vi sto i kø på de små radiobilene (der tar hver tur veeeldig lang tid), og en Slitsom Dame snek kraftig med sin småjente - og deretter tok inn venninnen etter enda lang ventetid. Og de tok hver sin bil.

- No. 4 -
Candy Darling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 00:46   #36
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Tusenfryd er anarki. Det nytter ikke å forvente at folk oppfører seg sivilisert der. Jeg blir forbannet etter ca tre minutter på det skrekkelige stedet.

Først-i-køen-pass (for funksjonshemmede) har sine fordeler, tross alt (jada, vi øver oss på å stå i kø av og til vi og, når det er den rette dagen)

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:01   #37
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Jeg syns det er ganske greit å se at flertallet ikke mener jeg overreagerte nåe jeg sa ifra at dette ikke var greit.

Opprinnelig lagt inn av m^2, her.

Først-i-køen-pass (for funksjonshemmede) har sine fordeler, tross alt (jada, vi øver oss på å stå i kø av og til vi og, når det er den rette dagen)

Det er noe helt annet. Men jeg er i grunnen veldig glad for at Tusenfryd ikke har hoppet på et eller annet VIP opplegg som gjør at noen kan snike i køen, bare fordi de har betalt litt ekstra.

Gammel 16-05-10, 01:01   #38
Veslemøya
Bør lage seg en tittel selv

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Jeg forventer ikke at mine barn, 3, 4 og 6 år gamle, skal klare å holde seg i køen i en halvtime nei. Og jeg synes også det er helt okei at andre sine barn springer rundt mens foreldrene står i kø.

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 16-05-10, 01:20   #39
Eni
tøff som havregrøt

Eni sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: oppi nord
Eni er litt kulEni er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Finni, her.

Om det skal betales samlet, eller innsjekking o.l hvor alle er sammen er det ok om en holder plass i køen.
Men om det er snakk om butikkken, en står i kø og de fem han holder av plass for skal betal for seg - ikke greit.

Enig!

Gammel 16-05-10, 01:21   #40
Hilda
Sugaraddict!

Hilda sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Nord
Blogginnlegg: 2
Hilda er populærHilda er populærHilda er populærHilda er populær
Standard

Er ikke så veldig vant med tusefryd of flyplass køer med masse barn. Men matbutikk køer kjenner jeg godt til!
Jeg blir driitsur om noen med stappfull handlevogn spurtre til kassa som jeg går mot,fordi de skal komme før meg, som har 1 pk melk og et brød. Bare fordi de var 2 sek kjappere en meg inn omt kassa, og selv om de så at jeg ikke hadde mere en det lille. Jeg er jo ferdig betalit leeenge før de har lagt på varene jo.
Det hender jeg spør pent om å slippe forran, og da hender det jeg jeg bare får et stygt blikk.

Jeg ser mye sure suttrete folk i kassakøen på jobb. Jeg fatter ikke at folk skal storhandle mitt i rushen, også klage fordi det går tregt i køen, eller at noen spør om de kan komme forran, fordi de bare har 2-3 varer.

Hilda er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:28.