Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-05-10, 00:47   #121
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?

Det finnes veldig mange skikker og tradisjoner rundt omkring i verden, og vi velger selv ut hvilke vi vil følge. Jeg har mer lyst til å følge tradisjoner som kommer fra mine kulturer, det er de jeg er oppvokst med, og det er de jeg føler tilknytning til. Om noen har lyst til å følge amerikanske bryllupstradisjoner, fint for dem. Er begrunnelsen at de syns det er fint, koselig osv; så kjekt da. Men jeg må få lov til å stusse hvis de sier det er fordi de vil være gammeldagse og tradisjonelle. For det er jo ikke en gammel tradisjon i norske familier.

Det er litt forskjell på å servere fars hjortegryte til middag, etter en oppskrift som har vært i familien i uminnelige tider, og å lage paella etter ei oppskrift man fant på nettet. Den forskjellen ligger ikke i kvaliteten, men i hva som ligger bak valget.

Gammel 29-05-10, 09:11   #122
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Jeg må innrømme at jeg ble veldig overrasket over artikkelen i Aftenposten i dag, som viste, blant annet, at det å bli fulgt av sin far først ble vanlig på 60-tallet. Jeg har i min naivitet trodd at dette var en gammel tradisjon.

Det er en god stund siden jeg giftet meg, og hadde vi giftet oss i kirken hadde jeg sikkert gått opp kirkegulvet med min far uten å problematisere det noe særlig. Jeg synes likevel at det er ganske rart med alle de her som går så ekstremt i forsvar. Det er helt greit å velge det man selv synes er fint. Men man kan være klar over at det er en rar tradisjon likevel. Og at den er grunnlagt i et kvinnesyn vi ikke lenger liker i dag. Det er mulig å ha to tanker i hodet samtidig.

Men det er jo egentlig det jeg prøver å si og. Det at man har valgt det samme som "røkla" behøver ikke bety at man er en tankeløs sau.

Gammel 29-05-10, 09:15   #123
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har egentlig ikke tenkt over dette før, men nå fikk jeg en liten vekker. Hadde jeg giftet meg nå, ville jeg blitt fulgt opp av min mor, evt. min mann. Eller alene, men da hadde jeg vel svimt av i skrekk.

Gammel 29-05-10, 10:05   #124
Maryan
Aktiv

Maryan sin avatar

Medlem siden: Jun 2008
Maryan er litt kul
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Det er jo faktisk ikke en norsk tradisjon dette. Folk må gjøre hva de vil, men faktum er jo at de som gjør dette følger romantiske filmer fra USA mer enn en norsk tradisjon.

Regner ikke med at du har juletre heller?

Maryan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 10:16   #125
Mandino
inn i dimman

Mandino sin avatar

Medlem siden: Jan 2007
Mandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smartMandino imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Som jeg nevnte tidligere, så ante jeg ikke at dette var en nyere tradisjon og gjorde det jeg trodde var vanlig. Vi valgte dog norsk (en lokal) brudemarsj og enkelt bryllup uten løfter, gjentakelse og kyssing. Ikke noe amerikainspirert tull, og jeg tror det er mange som meg. Hadde jeg skulle gifte meg i dag, etter 10 års samliv og to barn - hadde det nok blitt litt annerledes.

Mamma til to skjønne jenter.
Mandino er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 10:23   #126
Anuk
Bør lage seg en tittel selv

Anuk sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Anuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smartAnuk imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av LilleBulla, her.

Jeg syns ikke det er nødvendig å snu og vende på alt mulig heller, jeg da, selv om betydningen er endret eller blitt borte underveis, gir det oss trygghet og røtter å følge noen tradisjoner. Det er da mange som velger andre løsninger i forhold til bryllup og samliv, at jeg virkelig ikke ser problemet med at endel ser på det som viktig og godt å følge noen tradisjoner i forhold til det. det betyr ikke at man ikke kan reflektere over det.

Jeg ser heller ikke det store problemet med at far følger bruden opp kirkegulvet. Selv om det har en opprinnelig, symbolsk betydning, så legger vi noe annet i det i dag. Det er vel ikke den lille handlingen som egentlig får det til å skurre for meg.

Men vi har lagt vekk så mange av tradisjonene rundt, ekteskapet. Så hvorfor skal vi tviholde på noen små detaljer, som til overmål heller ikke er en så lang tradsjon? Hva med at tradisjonen at et bryllup var en feiring av at en ny familie skulle etablere seg? Hva med tradisjonen gifte seg før man flytter sammen, før man får barn og kanskje til og med før man har sex?

Jeg sier ikke at man burde holde på noen av de tradisjonene. Men det virker som om mange ønsker det gamle tradisjonelle bryllupet, der mannen frir og man blir gitt bort til mannen av far. Mens i praksis har man gitt tradisjonene på båten for lenge siden, med å flytte sammen og få barn lenge før man i det hele tatt har diskutert muligheten for å gifte seg... Og mange gir uttykk for at det hadde vært godt og trygt å få den etterlengtede formaliseringen av samlivet sitt. En langt dypere trygghet enn at far følger opp kirkegulvet. Da lurer jeg på hvor mye man egentlig har reflektert.

Anuk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 10:52   #127
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maryan, her.

Regner ikke med at du har juletre heller?

Så vidt jeg kan se så sier ikke Esme at man ikke kan gjøre dette fordi det er en amerikansk tradisjon, hun stadfester bare at det ikke er en norsk tradisjon.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 10:55   #128
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Noen skal alltid finne på noe...
Selvfølgelig er hun ikke det!!!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 11:41   #129
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vil da si at det er norsk tradisjon å bli fulgt til alters av sin far. Vi kan da kalle noe for tradisjon som har pågått i 50 år, kan vi ikke det da?

Jeg, stakkars, har aldri blitt utsatt for særlig mange tradisjoner, og har måttet lære det meste fra filmer. Min mor giftet seg i rosa minikjole og pappa hadde langt hår, og ingen kirke var involvert. Så jeg lærte det meste om bryllup fra Steel Magnolia. Og tar derfor de amerikanske tradisjonene ganske alvorlig. Som i at jeg feirer Valentine's Day og Halloween, og drar ikke til fjells i påsken. Og giftet meg hvitt og med far som ledsager. Og tenkte at det var vel slik det skulle gjøres.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 14:46   #130
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

For meg synes det helt fremmed å ikke tenke over betydningen av hva man gjør. Å bevisstløst gjøre ting fordi det bare er sånn er helt absurd i min verden.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-05-10, 20:29   #131
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Monsoon!

Gammel 02-06-10, 12:32   #132
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Hvor: Øst
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Jeg har egentlig ikke tenkt over dette før, men nå fikk jeg en liten vekker. Hadde jeg giftet meg nå, ville jeg blitt fulgt opp av min mor, evt. min mann. Eller alene, men da hadde jeg vel svimt av i skrekk.

Faren min fulgte meg til alters og det er helt, helt absurd i min verden å skulle frata ham den gleden bare fordi Noen mener det gjør meg til en eiendel. Jeg gjorde dette for faren min, uten å ofre noe annet en eneste tanke. Faren min vet godt hvem jeg er, hva jeg står for, hvilke verdier jeg har, og det er alt som betyr noe i denne sammenhengen. Jeg gjør en del lite gjennomtenkte ting, men akkurat dette, å la pappa følge med opp midtgangen stolt som en hane - dét var gjennomtenkt, det!

Gammel 02-06-10, 13:20   #133
Rug
Det er bare en fase

Rug sin avatar

Rug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt liktRug er virkelig godt likt
Standard

Vi er noe få, merkelige, som gjør det skikkelig sært. Nemlig å ikke bo sammen før vi giftet oss, og barna kommer etterpå. Da ble det virkelig symbolsk for meg at min far fulgte meg opp - det var en virkelig overgang til en ny enhet (selv om jeg hadde bodd hjemmefra i noen få år). Ikke en overlevering av en ting, eller overdragelse av ansvar (selv om de begge to i kjærlighet har gjort/gjør det beste de kan for å ta vare på meg, slik som jeg gjør i retur), men en markering av en ny start.

Nå var valgene våre sterkt preget av vårt livssyn (ikke at min far fulgte meg opp, det står vel ikke akkurat i Bibelen, men samlivsform), men hadde vi ikke hatt det i bunn, tror jeg nok at vi heller hadde gått opp sammen.

Rug er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 13:27   #134
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Det som er greia her er jo at det å la faren gi bort bruden til brudgommen er ikke egentlig noen norsk skikk, det er en amerikansk patriarkalsk dillegreie som er adoptert gjennom populærkulturen. Patriarkalske symbolhandlinger som dette er egentlig ganske unorske. Å ta mannens navn er en under hundreårig praksis, adoptert fra sentraleuropa. Å bli gitt bort av brudens far er en enda nyere praksis, adoptert fra USA de seneste år.

I Norge og Norden har tradisjonelt kvinner vært veldig selvstendige, juridisk og praktisk. Denne underordningen er en motegreie som vi bør være bevisste i forhold til.

Jeg ser det med amerikansk innflytelse og tv. Ikke nok med at faren min fulgte meg inn, men vi hadde også til bryllupsmarsj, Lohengrin av R. Wagner. Hva slags betydning hadde så dette? Tja. Jeg hadde vel sett litt for meg åssen bryllup var da, på tv, og lagde da noe sånt selv, med kjole, marsj og pappa ved min side. Vielsen ble holdt av en dommerfullmektig i et eget rom der festen var med alle gjestene til stede, og jeg vet som Skremmern at pappa syntes det var spesielt å få følge meg inn. Det var liksom sånn det skulle være.

I ettertid så vet jeg jo at jeg ikke er typen til store kalas, og at jeg følte vi "lekte" bryllup og tjo og hei. Men på vegne av alle andre er jeg fornøyd. Jeg og mannen hadde den største krangelen vi har hatt 2-3 dager før bryllupet, men kom til fornuft og fikk hentet oss inn til den store dagen. Vi hadde 7 år sammen på baken, baby på 6 mnd med oss på festen (vi reiste "hjem" og giftet oss og alle kjente var jo i bryllupet), og glamour og salighet var ikke greia da. Men fint var det. Ser man på bildene så ser det fint ut. Er det ikke det som er viktigst da?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 13:37   #135
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Er det ikke det som er viktigst da?

Det viktigste er at brudeparet har en fin dag uansett.

Når det gjelder kronprinsesse Victoria som skal bli regent for et helt land så synes jeg faktisk at det er kjemperart om hun skal bli "gitt" fra sin far til sin ektemann.

Gammel 02-06-10, 13:39   #136
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Når det gjelder kronprinsesse Victoria som skal bli regent for et helt land så synes jeg faktisk at det er kjemperart om hun skal bli "gitt" fra sin far til sin ektemann.

Ja, siden det er hun som skal regjere, burde egentlig han overleveres av sin mor, mens hun ventet oppe ved alteret.

Gammel 02-06-10, 15:02   #137
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Okei. Det visste jeg ikke. Men jeg hadde en fin dag en annen dag. Så da går det vel greit.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 15:03   #138
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Ja, siden det er hun som skal regjere, burde egentlig han overleveres av sin mor, mens hun ventet oppe ved alteret.

Det hadde vært noe!

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-06-10, 10:58   #139
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

.......

Gammel 03-06-10, 11:00   #140
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Jeg ser det med amerikansk innflytelse og tv. Ikke nok med at faren min fulgte meg inn, men vi hadde også til bryllupsmarsj, Lohengrin av R. Wagner. Hva slags betydning hadde så dette?

Tja, det betyr vel bare at du er konvensjonell, lite original og ganske kjedelig. Siden du spør. Evt. at du ikke kjenner til hvor fantastisk mange nydelige brudemarsjer og andre inngangsmelodier som kan brukes. Eller har tenkt over mulige alternativer. Lohengrin er virkelig dørrrrrgende kjedelig og pga den massive kommersielle bruken er den også temmelig klisjéfylt.

Opprinnelig lagt inn av Dronnongen

Er det ikke det som er viktigst da?

Det viktigste er definitivt at brudeparet har en seremoni og evt. en fest som passer dem, og det de har lyst til. Det skal være deres dag. Amabassadebryllup med bare de to eller bondebryllup i tre dager med hundre gjester, det må man jo gjøre etter hva som passer seg. Det høres fryktelig kjipt ut å gjøre ting man ikke kjenner seg hjemme i og som ikke passer en selv i det hele tatt. Noen kompromisser må man gjerne gjøre, det er jo to familier man kanskje må ta hensyn til, det er en krevende sosial setting, der alle sosiale arenaer kolliderer osv. Men brudeparet bør jo sette sitt personlige preg på sin dag. (Det betyr jo ikke at man MÅ ha en annen brudemarsj enn Lohengrin, men at man har tatt bevisste valg rundt hva man gjør. Om man velger å følge hver eneste bryllupsklisjé så er det helt kult, bare man har tatt bevisste valg, synes jeg.)

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.