|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
Travelt opptatt
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Det finnes veldig mange skikker og tradisjoner rundt omkring i verden, og vi velger selv ut hvilke vi vil følge. Jeg har mer lyst til å følge tradisjoner som kommer fra mine kulturer, det er de jeg er oppvokst med, og det er de jeg føler tilknytning til. Om noen har lyst til å følge amerikanske bryllupstradisjoner, fint for dem. Er begrunnelsen at de syns det er fint, koselig osv; så kjekt da. Men jeg må få lov til å stusse hvis de sier det er fordi de vil være gammeldagse og tradisjonelle. For det er jo ikke en gammel tradisjon i norske familier.
|
|
|
#122 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?
Men det er jo egentlig det jeg prøver å si og. Det at man har valgt det samme som "røkla" behøver ikke bety at man er en tankeløs sau.
|
|
|
#123 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Jeg har egentlig ikke tenkt over dette før, men nå fikk jeg en liten vekker. Hadde jeg giftet meg nå, ville jeg blitt fulgt opp av min mor, evt. min mann. Eller alene, men da hadde jeg vel svimt av i skrekk.
|
|
|
#124 |
|
Aktiv
Medlem siden: Jun 2008
![]() |
Regner ikke med at du har juletre heller? |
|
|
|
|
|
#125 |
|
inn i dimman
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Som jeg nevnte tidligere, så ante jeg ikke at dette var en nyere tradisjon og gjorde det jeg trodde var vanlig. Vi valgte dog norsk (en lokal) brudemarsj og enkelt bryllup uten løfter, gjentakelse og kyssing. Ikke noe amerikainspirert tull, og jeg tror det er mange som meg. Hadde jeg skulle gifte meg i dag, etter 10 års samliv og to barn - hadde det nok blitt litt annerledes.
|
|
|
#126 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ser heller ikke det store problemet med at far følger bruden opp kirkegulvet. Selv om det har en opprinnelig, symbolsk betydning, så legger vi noe annet i det i dag. Det er vel ikke den lille handlingen som egentlig får det til å skurre for meg. |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Glamorøs
|
Så vidt jeg kan se så sier ikke Esme at man ikke kan gjøre dette fordi det er en amerikansk tradisjon, hun stadfester bare at det ikke er en norsk tradisjon.
|
|
|
#128 |
|
Opp og fram, - framover
Medlem siden: Oct 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Noen skal alltid finne på noe... |
|
|
|
|
|
#129 |
|
Peppy!
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Jeg vil da si at det er norsk tradisjon å bli fulgt til alters av sin far. Vi kan da kalle noe for tradisjon som har pågått i 50 år, kan vi ikke det da? |
|
|
|
|
|
#130 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#132 |
|
Ringskrømt
|
Faren min fulgte meg til alters og det er helt, helt absurd i min verden å skulle frata ham den gleden bare fordi Noen mener det gjør meg til en eiendel. Jeg gjorde dette for faren min, uten å ofre noe annet en eneste tanke. Faren min vet godt hvem jeg er, hva jeg står for, hvilke verdier jeg har, og det er alt som betyr noe i denne sammenhengen. Jeg gjør en del lite gjennomtenkte ting, men akkurat dette, å la pappa følge med opp midtgangen stolt som en hane - dét var gjennomtenkt, det!
|
|
|
#133 |
|
Det er bare en fase
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?Vi er noe få, merkelige, som gjør det skikkelig sært. Nemlig å ikke bo sammen før vi giftet oss, og barna kommer etterpå. Da ble det virkelig symbolsk for meg at min far fulgte meg opp - det var en virkelig overgang til en ny enhet (selv om jeg hadde bodd hjemmefra i noen få år). Ikke en overlevering av en ting, eller overdragelse av ansvar (selv om de begge to i kjærlighet har gjort/gjør det beste de kan for å ta vare på meg, slik som jeg gjør i retur), men en markering av en ny start. |
|
|
|
|
|
#134 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Jeg ser det med amerikansk innflytelse og tv. Ikke nok med at faren min fulgte meg inn, men vi hadde også til bryllupsmarsj, Lohengrin av R. Wagner. Hva slags betydning hadde så dette? Tja. Jeg hadde vel sett litt for meg åssen bryllup var da, på tv, og lagde da noe sånt selv, med kjole, marsj og pappa ved min side. Vielsen ble holdt av en dommerfullmektig i et eget rom der festen var med alle gjestene til stede, og jeg vet som Skremmern at pappa syntes det var spesielt å få følge meg inn. Det var liksom sånn det skulle være. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Mother of Dragons
|
Det viktigste er at brudeparet har en fin dag uansett.
|
|
|
#136 |
|
Travelt opptatt
|
Ja, siden det er hun som skal regjere, burde egentlig han overleveres av sin mor, mens hun ventet oppe ved alteret.
|
|
|
#137 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Okei. Det visste jeg ikke. Men jeg hadde en fin dag en annen dag. Så da går det vel greit. |
|
|
|
|
|
#139 |
|
Epikur
|
Sv: Er en kvinne en eiendel fordi hun blir fulgt til alters av sin far?.......
|
|
|
#140 |
|
Epikur
|
Tja, det betyr vel bare at du er konvensjonell, lite original og ganske kjedelig. Siden du spør.
Det viktigste er definitivt at brudeparet har en seremoni og evt. en fest som passer dem, og det de har lyst til. Det skal være deres dag. Amabassadebryllup med bare de to eller bondebryllup i tre dager med hundre gjester, det må man jo gjøre etter hva som passer seg. Det høres fryktelig kjipt ut å gjøre ting man ikke kjenner seg hjemme i og som ikke passer en selv i det hele tatt. Noen kompromisser må man gjerne gjøre, det er jo to familier man kanskje må ta hensyn til, det er en krevende sosial setting, der alle sosiale arenaer kolliderer osv. Men brudeparet bør jo sette sitt personlige preg på sin dag. (Det betyr jo ikke at man MÅ ha en annen brudemarsj enn Lohengrin, men at man har tatt bevisste valg rundt hva man gjør. Om man velger å følge hver eneste bryllupsklisjé så er det helt kult, bare man har tatt bevisste valg, synes jeg.)
|
![]() |
|
|