Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Året etter fødselspermisjonen

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 08-02-07, 09:25   #1
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Året etter fødselspermisjonen

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Jeg tror vel de færreste småbarnsforeldre sover 8 timer hver natt. Jeg kjenner absolutt ingen som gjør det, og heller ingen der dagen ikke starter før 7. Dersom man sover så mye og starter dagen så sent, så forstår jeg godt at dagen blir travel…. Men det er også et valg, på lik linje med andre valg som er eksemplifisert over her.

Nei, jeg er ikke enig i at det er et valg. Som sagt er søvn et fysiologisk behov. Hos oss starter dagen 06:20, og dermed må vi også i seng senest 22:30.

Personlig tror jeg at det er både usunt og på grensen til farlig å sove for lite. I tillegg tror jeg det er litt "mote" det å skryte av hvor lite man sover, som om det gir en slags heltestatus. Men jeg tror også at mange faktisk overdriver, og utelater den middagsluren på sofaen eller at de tar det igjen i helgene.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:30   #2
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Nei, jeg er ikke enig i at det er et valg. Som sagt er søvn et fysiologisk behov. Hos oss starter dagen 06:20, og dermed må vi også i seng senest 22:30.

Personlig tror jeg at det er både usunt og på grensen til farlig å sove for lite. I tillegg tror jeg det er litt "mote" det å skryte av hvor lite man sover, som om det gir en slags heltestatus. Men jeg tror også at mange faktisk overdriver, og utelater den middagsluren på sofaen eller at de tar det igjen i helgene.

Men her vi jo veldig forskjellig?

Etter jeg fikk barn har jeg sjelden mer en 6 timers søvn om natta, og det går greit. Jeg er sjelden supertrett om morgenen, og hviler aldri på ettermiddagen.. Men om jeg er hjemme med datteren min kan jeg ta meg en dupp på formiddagen sammen med henne. Men jeg føler sjelden behov.

Men jeg vet jo av flere som er veeeldig avhengig av å sove 8 timer + ekstra dupp på dagen en gang. Eller som sover på kveldstid. Så dette er nok veldig individuelt.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 09:49   #3
apan
I mål

apan sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 71
apan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme omapan har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av bina, her.

Det er et valg å sove 8 timer per natt, men selvfølgelig et valg som er helt ok å ta hvis man føler at man må det, selv velger jeg heller lengre ettermiddager med familien.

apan er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:35   #4
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg setter stor pris på Miss Norways fine innspill i debatten!

I angst for å gjøre opp helhetlig status og ta noen valg og gjøre noen aktive prioriteringer, går mange rett i en klassisk kjønnsfelle og gjør som foreldrene har gjort. Jge har ikke tall på hvor mange jenter som gjør alt dere hjemmeværende mor gjorde, i tillegg til at de har full jobb. Også kutter de jobben i stedet for å ta gode grep.

Jeg prøver forøvrig å sove så nær opp til 8 timer hver natt som mulig, ellers fungerer jeg ikke i forhold til intellektuelt krevende oppgaver, som feks den jobben jeg har nå.

Gammel 08-02-07, 10:37   #5
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madam Mim, her.

Jeg setter stor pris på Miss Norways fine innspill i debatten!

Jeg blir bare svett av all multiquotingen hennes.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-02-07, 10:45   #6
bina
Ustabil

Medlem siden: Jan 2007
Blogginnlegg: 11
bina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de flestebina er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Det er et valg å sove 8 timer per natt, men selvfølgelig et valg som er helt ok å ta hvis man føler at man må det, selv velger jeg heller lengre ettermiddager med familien.

Nei, det er ikke et valg. Det er et fysiologisk behov, og som vi har i litt ulik grad. Jeg kan ikke velge bort søvn noe mindre enn jeg kan velge bort toalettbesøk.

bina er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:15.