Sv: Om å være prinsippfast
Inagh sa det så kort og greit, så jeg sier meg bare enig:
Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.
Man vokser, man modnes - og man endrer meninger og holdninger. Jeg tror det er sunt jeg.
Før jeg fikk barn hadde jeg en masse idéer om hvordan ting skulle være, og det falt meg aldri inn i mine villeste fantasier at jeg kunne komme til å svelge den ene kamelen etter den andre, eller kanskje legge vekt på helt andre ting når jeg en gang fikk barn. Som relativt fersk mor og aktiv forumbruker sugde jeg til meg ny kunnskap om forskjellige ting, og fikk meg en masse nye "prinsipper", som jeg igjen, etter å ha vært mor litt lenger, og særlig etter å ha blitt tobarnsmor, innser ikke betyr så mye likevel. Men noen ting sitter fortsatt igjen, som at jeg strekker meg så langt jeg kan for å sikre ungene på best mulig måte i bil - både vår og andres, at vi skal ha sunn middag oftere enn vi har mindre sunne middager, og at jeg skal vise ungene respekt og i størst mulig grad la dem bli en naturlig del av familien, ikke bare noen små avleggere som venter på å bli "ordentlige" mennesker. Disse prinsippene, og kanskje et par andre, kan jeg si med hånden på hjertet at jeg alltid vil yte mitt ytterste for å følge. Men om Hannah får bruke smokken litt mer enn jeg egentlig hadde bestemt meg for at hun skulle, eller om de får syltetøy på skiva tre dager på rad, det gidder jeg ikke å miste nattesøvnen over lenger. Det er utrolig deilig, og jeg tror det er veldig sunt for både store og små.
Kanskje litt dårlig sammenligning, men det er den beste jeg kommer på i øyeblikket: det blir litt som når man som barn kaster seg over alt som er rosa og glitrer og alt det som venninnene liker er det eneste som gjelder, til man gradvis begynner å tenke selv og utvikle sin egen smak og personlighet. Man innser at det er mye som kan være "riktig", at det bare gjelder å finne sin greie. En lignende modningsprosess tror jeg de aller fleste foreldre går gjennom. Det viktigste tror jeg er at man sitter igjen med et sett av hovedprinsipper som man kan stå for, og som sørger for at familien som helhet fungerer.