|
Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Det kan sikkert hende at jeg feilvurderer barna mine iblant. Men samtidig har jeg virkelig ikke all verdens tiltro til kriteriene til de som setter aldersgrensene heller. Og selvsagt er en slik aldersgrense en forenkling, de forestiller seg en standardsjuåring (osv.) og setter grensa deretter.
![]() |
#63 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?
Det er helt opplagt at min interesse for SW har mye med at gutta har sett filmene. Det samme med Transformers. |
![]() |
![]() |
![]() |
#64 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Jeg vet at inne på FP er det et høyere nivå på mange områder enn du finner i RL; Utdannelse, politisk interesse/engasjement (nevner ikke politisk retning
![]() |
#65 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Ah, jeg ventet meg det trekket.
![]() |
#66 |
Sperret
Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Sjuåringen har ikke sett Ringenes Herre, men han har sett alle Star Wars-filmene og et par HP-filmer. SW begynte han å interessere seg for ved fem års alder, og det var vel rundt der han så de første filmene med faren sin. Vi har fulgt nøye med på hvordan han reagerer på forskjellige scener, og far har sittet stand by med fjernkontrollen i hånda i tilfelle det ble for sterk kost, men neida. Han er ikke redd av seg overhodet, og det har han heller aldri vært. Han er ytterst fascinert av SW - kanskje ikke så rart med to foreldre som elsker filmene svært høyt. SW er "religion". |
![]() |
![]() |
![]() |
#67 |
Sperret
Hvor: Down by the water
Samme her. |
![]() |
![]() |
![]() |
#68 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Selvfølgelig kan det skje, kan ikke det skje med det aller meste når det gjelder barneoppdragelse? Man ser an, man lykkes og man feiler.
![]() |
#69 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Må bare legge til at 7-åringen, som har sett SW-filmene uten å rynke på nesen og generelt slett ikke er lettskremt, syns Ronja Røverdatter og Mio min Mioe er kjempeskumle. Så det er ikke alltid aldersgrensen passer til enkeltbarn.
![]() |
#70 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Jeg har ikke sett noen av dem, og jeg er 45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#71 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Sjuåringen har sett noen av Jurrassic Park-filmene (med litt spoling), et par Star Wars-filmer (nr I og II tror jeg, av de nye altså), Eragon og Avatar. Alle disse er 11 årsgrense-filmer. Han har også sett Narnia-filmene, som jeg bestemt mener også er 11 årsgrense. For han tror jeg stikkordet er fantasi- at det skal være så usannsynlig at det åpenbart ikke er på ordentlig.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#72 |
Ansvar for egen luring
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Legger til at alt dette har han sett hjemme i stua på dvd sammen med meg. Kino er noe helt annet. Det går det kun i "ordentlige" barnefilmer.
Og knøttet angret etterpå og tenkte: Jeg var dum når jeg lot regn og mørke flytte inn i mine rom Men hvem skal trøste knøttet med at samme dag han dro, ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo |
![]() |
![]() |
![]() |
#73 |
litt gøy på håret
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Både snart sjuåringen og snart tolvåringen har sett starwars og elsket dem.
![]() |
#74 |
Erfaren nok
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Mine barn har ikke vist noen interesse for hverken SW eller Ringenes Herre enda. Og jeg tror ikke det kommer enda heller.
![]() |
#75 |
Slow reader
Medlem siden: Dec 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
9-åringen min er en svak leser, så han er ikke i nærheten av å klare å lese f.eks Ringenes Herre. Hadde han klart det skulle han selvsagt veldig gjerne fått lest boka. Jeg burde jo lest den høyt for ham, men akkurat denne boka orker jeg ikke lese verken høyt eller for meg selv. Jeg har sagt til gubben at han gjerne kan lese den (men han orker ikke lese høyt for ungene). |
![]() |
![]() |
![]() |
#76 |
nygift
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Gutta er 5,5 år, de ser sw tegnefilmer, og de har sett de "ordentlige" transformers filmene og spiderman.
![]() |
#77 |
-
Medlem siden: Oct 2006
Viktig poeng, og i tillegg til dette ble aldersgrensene frem til rundt 1990 stort sett satt av inkompetente hysterikere (Som eksempel måtte Jediridderen vender tilbake faktisk klippes for å bli tillatt vist for sarte norske 12-åringer). De siste 10-15 årene har imidlertid Filmtilsynet jobbet med å basere vurderingene sine på kunnskap om både barn og film.
Jeg har faktisk stor tiltro til Medietilsynet, og jeg syns jevnt over de gjør en svært god jobb. Men det er greit å være klar over hvilket mandat de har når det gjelder aldersgrenser; de setter aldersgrenser for offentlig visning av film, dvs. på kino. Vi har ikke lovpålagte aldersgrenser for privat visning av film i Norge, og aldersgrensen som står på videofilm er satt av distributøren, ikke av Medietilsynet (distributørene setter vel stort sett samme aldersgrense som Medietilsynet på barnefilm, men de er ikke lovpålagt å gjøre det). Denne aldersgrensen gjelder for salg. Ikke for visning. Det er altså i følge loven opp til foresatte å vurdere hva barn får se hjemme. Jeg hadde helst sett at aldersgrensen på kino også var veiledende og ikke absolutt, men jeg mener likevel man bør tenke seg godt om før man tar med seg noen som er yngre enn grensen Medietilsynet setter på kinovisning. |
![]() |
![]() |
![]() |
#78 |
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Jepp. Men det positive er jo at det er sånn at barn under aldersgrensen (og over en viss alder) kan se en film så lenge de har med seg en voksen. Så fort eldste fyller 8 år kommer hun inn på 11-årsgrense sammen med meg, og det synes jeg er ganske fint. Ikke fordi jeg mener hun bør se alt som vises, for jeg kommer selvsagt til å bruke hodet, men fordi en god del filmer som hadde passet ypperlig for henne (feks. Alice in Wonderland) får såpass høy aldersgrense.
![]() |
#79 |
Møllspist fletthurpe
|
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Hva med at når man lar barn hele tiden se overaldersgrensen så blir de så herdet til slutt at de ikke reagerer på noe lenger? det er jo litt skummelt å tenke meg. Hvis barnet plutselig er blitt 12 og har sett 15-års grenser lenge så er ikke det spennende lenger når barnet er 12 og det går over til 18 års grenser og ser ganske mye skummelt og til slutt er ikke det spennende nok, hva da?
![]() |
#80 |
har gullhår
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?Ingen av våre barn har sett Ringenes Herre eller lignende filmer. Eldste er 10 år. Vi skal uansett lese bøkene sammen først, så får vi se om interessen for å se filmene er der. Det er ikke min favorittgenre, men det blir spennende å se hvordan barna liker den. De har ikke kommet med ønsker om å se disse filmene enda. Generelt følger vi aldersgrensene som er satt på filmer. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|