Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Glitterchicks film- og musikkforum

Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?

Glitterchicks film- og musikkforum Film, tv-serier og musikk

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-07-10, 16:16   #61
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hvor tidlig så barnet ditt Star Wars/Ringenes herre?

Det kan sikkert hende at jeg feilvurderer barna mine iblant. Men samtidig har jeg virkelig ikke all verdens tiltro til kriteriene til de som setter aldersgrensene heller. Og selvsagt er en slik aldersgrense en forenkling, de forestiller seg en standardsjuåring (osv.) og setter grensa deretter.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 16:17   #62
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Ville du nektet tiåringen å lese bøkene også?

Nei. Fordi filmen gir et mye sterkere inntrykk enn bøkene, i alle fall for en tiåring.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 16:21   #63
Anne C
Bør lage seg en tittel selv

Anne C sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Anne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme omAnne C har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Det at så mange barn her inne har sett disse filmene har vel egentlig strengt tatt med foreldrenes interesse å gjøre også? Hva hvis dere feilvurderer barna deres da? _Kan_ det skje?

Det er helt opplagt at min interesse for SW har mye med at gutta har sett filmene. Det samme med Transformers.

Jeg synes at mye at det de sender på CN og andre tegneseriekanaler er mye mer voldelig enn feks Transformers. (Spiderman, Batman osv feks, tegnefilmene altså.)

Anne C er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 16:26   #64
Billa
Usedvanlig begavet

Billa sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Billa har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme omBilla har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det kan sikkert hende at jeg feilvurderer barna mine iblant. Men samtidig har jeg virkelig ikke all verdens tiltro til kriteriene til de som setter aldersgrensene heller. Og selvsagt er en slik aldersgrense en forenkling, de forestiller seg en standardsjuåring (osv.) og setter grensa deretter.

Jeg vet at inne på FP er det et høyere nivå på mange områder enn du finner i RL; Utdannelse, politisk interesse/engasjement (nevner ikke politisk retning ), lover og regler, samfunnsdebatt osv. osv.

Jeg tror allikevel kanskje at vi ikke automatisk skal tro at barna våre _ikke_ er på det jevne snittet når det gjelder hva de tar inn over seg av medier, hva de blir påvirket av eller er sårbare for. Følelsemessig modenhet om du vil. Jeg er enig med Zöe i at det virker som det er MANGE av FP barna som har sett disse filmene til tross for (til dels betydelig) lavere alder enn anbefalt. Det er litt rart, synes jeg.

Gammel 13-07-10, 16:40   #65
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ah, jeg ventet meg det trekket.

Men jeg mener altså ikke at sjuåringen min er et Übermensch. Bare at hun ikke er på den lettskremte siden av skalaen, og at jeg føler meg fullt kompetent til å gjøre denne vurderingen på individnivå.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 16:59   #66
Fruktflua
Sperret

Medlem siden: Jun 2007
Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Sjuåringen har ikke sett Ringenes Herre, men han har sett alle Star Wars-filmene og et par HP-filmer. SW begynte han å interessere seg for ved fem års alder, og det var vel rundt der han så de første filmene med faren sin. Vi har fulgt nøye med på hvordan han reagerer på forskjellige scener, og far har sittet stand by med fjernkontrollen i hånda i tilfelle det ble for sterk kost, men neida. Han er ikke redd av seg overhodet, og det har han heller aldri vært. Han er ytterst fascinert av SW - kanskje ikke så rart med to foreldre som elsker filmene svært høyt. SW er "religion".

Harry Potter har han sett to filmer av (spør meg ikke hvem, for jeg har ikke sett en hel HP film ferdig enda) sammen med storesøster på 15, og det er null problem.

Som forelder er man (vel, burde være) såpass var i forhold til ungene sine, og jeg vil tro at de fleste oppegående foreldre ikke lar ungene se filmer de blir skremte av.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 17:00   #67
Fruktflua
Sperret

Hvor: Down by the water
Fruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de flesteFruktflua er kulere enn de fleste
Standard

Ah, jeg ventet meg det trekket.

Men jeg mener altså ikke at sjuåringen min er et Übermensch. Bare at hun ikke er på den lettskremte siden av skalaen, og at jeg føler meg fullt kompetent til å gjøre denne vurderingen på individnivå.

Samme her.

Fruktflua er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-07-10, 17:20   #68
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Billa, her.

Hva hvis dere feilvurderer barna deres da? _Kan_ det skje?

Selvfølgelig kan det skje, kan ikke det skje med det aller meste når det gjelder barneoppdragelse? Man ser an, man lykkes og man feiler.
Nå tror jeg ikke de fleste barn blir sosiopater av at foreldrene viser dem en film og feilbedømmer dem, så sånn sett tror jeg ikke det er helt krise å feilbedømme litt her. De fleste barn gir vel uttrykk for at de blir redde/engstelige om de ser en film de ikke tåler? Og da handler jo foreldrene deretter?
Hadde jeg sett noe som helst tegn på at min seksåring hadde reagert negativt på en film, hadde jeg skrudd av. Verre er det ikke. Reaksjoner kan komme senere ja, men da dealer man med dem og lærer til neste gang. Til nå har vi ikke hatt en eneste slik reaksjon her i huset. Men jeg ville feks. ikke vist de samme filmene jeg viser henne, til sønnen til ei venninne, han er en helt annen type og blir lett skremt av filmer. Barn er forskjellige på de fleste områder, også dette.

Gammel 13-07-10, 22:38   #69
ming
i tåkeheimen

ming sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 11
ming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de flesteming er kulere enn de fleste
Standard

Må bare legge til at 7-åringen, som har sett SW-filmene uten å rynke på nesen og generelt slett ikke er lettskremt, syns Ronja Røverdatter og Mio min Mioe er kjempeskumle. Så det er ikke alltid aldersgrensen passer til enkeltbarn.

Gammel 13-07-10, 22:41   #70
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har ikke sett noen av dem, og jeg er 45.

Åtteåringen har heller ikke sett disse filmene. Ringenes herre har han ikke spurt om, men Star Wars har jeg tenkt at går an å se om han vil.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 00:13   #71
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Sjuåringen har sett noen av Jurrassic Park-filmene (med litt spoling), et par Star Wars-filmer (nr I og II tror jeg, av de nye altså), Eragon og Avatar. Alle disse er 11 årsgrense-filmer. Han har også sett Narnia-filmene, som jeg bestemt mener også er 11 årsgrense. For han tror jeg stikkordet er fantasi- at det skal være så usannsynlig at det åpenbart ikke er på ordentlig.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 00:19   #72
Gremli Skremli
Ansvar for egen luring

Gremli Skremli sin avatar

Hvor: På rette sida av elva
Blogginnlegg: 8
Gremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtidGremli Skremli har en fantastisk fremtid
Standard

Legger til at alt dette har han sett hjemme i stua på dvd sammen med meg. Kino er noe helt annet. Det går det kun i "ordentlige" barnefilmer.

ble huset fylt av nye knøtt, som både sang og lo
Gremli Skremli er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 09:28   #73
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Både snart sjuåringen og snart tolvåringen har sett starwars og elsket dem.
Eldste leste ringenes herre i vår, og skal få se filmene nå. Jeg, mannen og eldste skal ha seeeene filmkvelder fra fredagen av. Han hadde ikke fått sett dem om han ikke hadde lest bøkene først, men at han leser så masse fortjener en belønning!

Gammel 14-07-10, 09:57   #74
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Mine barn har ikke vist noen interesse for hverken SW eller Ringenes Herre enda. Og jeg tror ikke det kommer enda heller.

Jeg tror fint foreldrene kan vurdere hva sine barn tåler, men uansett er det litt forskjell på å vise en 3-4 åring en film med 12-15 års grense, og vise en 3-4 åring en film med 7 års grense kanskje? Jeg har ikke tenkt så mye over det.

Et problem jeg har sett i barnehagen da, er at noen får se slike filmer, andre ikke. Det som skjedde i en barnehage jeg jobbet i var at en 4-5 åring fikk se Ringenes Herre, og han lekte ut denne filmen VELDIG i barnehagen, og det førte faktisk til at de andre barna ble redde for denne leken etter hvert. De ble rett og slett skremt. Det kom ikke så godt frem av leken, men foreldrene opplevde at deres barn slet med å få sove og fortalte at de var redd for hva denne gutten hadde fortalt gjennom sin lek.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 11:31   #75
Nelly Nickers
Slow reader

Nelly Nickers sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Nelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt liktNelly Nickers er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Nei. Fordi filmen gir et mye sterkere inntrykk enn bøkene, i alle fall for en tiåring.

9-åringen min er en svak leser, så han er ikke i nærheten av å klare å lese f.eks Ringenes Herre. Hadde han klart det skulle han selvsagt veldig gjerne fått lest boka. Jeg burde jo lest den høyt for ham, men akkurat denne boka orker jeg ikke lese verken høyt eller for meg selv. Jeg har sagt til gubben at han gjerne kan lese den (men han orker ikke lese høyt for ungene).

Gubben mener han kjenner barna og at de er "klare" (eldstemann).
Jeg kjenner også barna sånn litt i hvertfall men føler meg ikke sikker. Og jeg kan ikke begripe hvorfor det er så gjevt å tøye det ned til "nedre" mulighet når det er så mange andre fine, morsomme og "ufarlige" filmer. Ja, jeg er litt kjerringdamete og sånn generelt sliter jeg med å skjønne hvordan noen kan like vold og splætt når man kan kose seg med romantisk drama i stedet. Og jeg ser at mye av problemet nok er mitt.

Takker for alle innspill!

Nelly Nickers er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 11:43   #76
Blomst
nygift

Blomst sin avatar

Medlem siden: May 2008
Hvor: beste plassen
Blogginnlegg: 4
Blomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smartBlomst imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Gutta er 5,5 år, de ser sw tegnefilmer, og de har sett de "ordentlige" transformers filmene og spiderman.
Her ser jeg filmene først og så ser jeg om det er noe de kan like eller bli redde for, de liker mange voksne filmer og noen ganger er de faktisk bedre enn det dritet på tegneseriekanalene, der de lærer ungene å si "forbanna drittstøvel", "tjukke beist" og slike ting, ikke at noen voksne filmer ikke gjør det, men det er ikke alltid cartoon er noe bedre.

Jeg tror man må se an sine egne barn, man kjenner de selvsagt best selv.

Knoll & Tott 04 lykketrollet 10
Blomst er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 13:25   #77
Benmurphy
-

Medlem siden: Oct 2006
Benmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtidBenmurphy har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av glitterchick, her.

filmene fra 70-80-tallet som barnefilmer. Aldersgrensene da var satt med tanke på datidens barn, som ikke var vant til samme filmspråk som nå. Dagens barn er vant til endel mer, så derfor forholder jeg meg mer til aldersgrenser satt nå.

Viktig poeng, og i tillegg til dette ble aldersgrensene frem til rundt 1990 stort sett satt av inkompetente hysterikere (Som eksempel måtte Jediridderen vender tilbake faktisk klippes for å bli tillatt vist for sarte norske 12-åringer). De siste 10-15 årene har imidlertid Filmtilsynet jobbet med å basere vurderingene sine på kunnskap om både barn og film.

Jeg har faktisk stor tiltro til Medietilsynet, og jeg syns jevnt over de gjør en svært god jobb. Men det er greit å være klar over hvilket mandat de har når det gjelder aldersgrenser; de setter aldersgrenser for offentlig visning av film, dvs. på kino. Vi har ikke lovpålagte aldersgrenser for privat visning av film i Norge, og aldersgrensen som står på videofilm er satt av distributøren, ikke av Medietilsynet (distributørene setter vel stort sett samme aldersgrense som Medietilsynet på barnefilm, men de er ikke lovpålagt å gjøre det). Denne aldersgrensen gjelder for salg. Ikke for visning. Det er altså i følge loven opp til foresatte å vurdere hva barn får se hjemme. Jeg hadde helst sett at aldersgrensen på kino også var veiledende og ikke absolutt, men jeg mener likevel man bør tenke seg godt om før man tar med seg noen som er yngre enn grensen Medietilsynet setter på kinovisning.

Ben "video nasty" Murphy

Benmurphy er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 13:29   #78
Dixie Diner
Nymotens gammeldags

Dixie Diner sin avatar

Hvor: Stavanger
Dixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme omDixie Diner har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.

Jeg hadde helst sett at aldersgrensen på kino også var veiledende og ikke absolutt, men jeg mener likevel man bør tenke seg godt om før man tar med seg noen som er yngre enn grensen Medietilsynet setter på kinovisning.

Ben "video nasty" Murphy

Jepp. Men det positive er jo at det er sånn at barn under aldersgrensen (og over en viss alder) kan se en film så lenge de har med seg en voksen. Så fort eldste fyller 8 år kommer hun inn på 11-årsgrense sammen med meg, og det synes jeg er ganske fint. Ikke fordi jeg mener hun bør se alt som vises, for jeg kommer selvsagt til å bruke hodet, men fordi en god del filmer som hadde passet ypperlig for henne (feks. Alice in Wonderland) får såpass høy aldersgrense.

Nyttig info det med at aldersgrensene egentlig kun gjelder på kino, det visste jeg ikke.

Gammel 14-07-10, 18:22   #79
SpetakkelRandi
Møllspist fletthurpe

SpetakkelRandi sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Storybrooke
Blogginnlegg: 16
SpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt avSpetakkelRandi har mye å være stolt av
Standard

Hva med at når man lar barn hele tiden se overaldersgrensen så blir de så herdet til slutt at de ikke reagerer på noe lenger? det er jo litt skummelt å tenke meg. Hvis barnet plutselig er blitt 12 og har sett 15-års grenser lenge så er ikke det spennende lenger når barnet er 12 og det går over til 18 års grenser og ser ganske mye skummelt og til slutt er ikke det spennende nok, hva da?

Jeg er enig i at man skal se ann barna litt. Snuppa mi var med første gang på kino som 2 åring. Det hadde aldri gått med lillebror. Hun ser gjerne litt over grensen nå, men ikke noe med vold osv..

SpetakkelRandi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 14-07-10, 20:16   #80
linne@
har gullhår

Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Trøndelag
linne@ er litt kullinne@ er litt kul
Standard

Ingen av våre barn har sett Ringenes Herre eller lignende filmer. Eldste er 10 år. Vi skal uansett lese bøkene sammen først, så får vi se om interessen for å se filmene er der. Det er ikke min favorittgenre, men det blir spennende å se hvordan barna liker den. De har ikke kommet med ønsker om å se disse filmene enda. Generelt følger vi aldersgrensene som er satt på filmer.

linne@ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:40.