|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#61 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Integrering og niqab (VG)
Jeg er ikke heller spesielt religiøs, men jeg forstår ikke at man skal bruke religionen sin som en forklaring eller unnskyldning for å få særbehandling i regler som omhandler uniformering i jobbsammenheng. Det forstår jeg virkelig ikke, og for å opplyse om det, så er det faktisk ikke lov til pr. i dag, å bruke hijab i endel yrker. F.eks. mitt yrke. Slik er det, og inntil det evt. blir forandringer, så synes jeg det er helt greit, og da må de som evt må bære hijab, bare la være å velge et slikt yrke UTEN å mene at man faktisk blir diskriminert e.l.
Fordi de som ekspederer er i direkte kundekontakt, og fordi det i slike serviceposisjoner krever at man ikke skiller seg ut. Les hva jeg skrev litt lenger opp om uniformering, og grunnen til at man bærer uniform. Uniform må ha en betydning, ellers kan man drite i hele uniformen og la alle fritt fram få kle seg som de vil. Jeg er heller ingen fantastisk tilhenger av kassadamer med uniform og hijab, bare så det er sagt. Ikke fordi det plager meg nevnverdig, men fordi det ikke er uniformering å bære hodeplagg som ikke alle bærer.
Du må gjerne synes at det er en rigid holdning, og jeg tror ikke du har jobbet i uniform før. Man får et litt annet syn på dette med uniformering dersom man har gjort det noen år, og bærer med seg endel erfaringer i forhold til det å bære uniform (dvs. det å være like). Det kan ikke sammenlignes med det å ha briller. Briller er et hjelpemiddel for å kunne se bedre (for å trekke den litt langt så er det faktisk heller ikke lov å bruke briller i det man blir ansatt i et flyselskap, men ettersom synet forandrer seg hos folk flest, så har flyselskapene ikke lov til å sparke en som vil trenge briller etter hvert for å kunne utføre jobben sin).
![]() |
#62 |
Nei, hvorfor skulle det være vanskelig for deg som kollega å snakke med ham eller ta ham seriøst???
![]() |
#63 |
er grønn og fin.
|
Jeg for min del mener man har problemer om man ikke kan få den hjelpen man trenger fordi man har motforestillinger mot hva folk har på hodet.
![]() |
#64 |
Det er jeg helt enig i.
Nei, selvfølgelig har ikke hijab noe å si på hvordan man utfører en jobb. Det har jeg heller ikke sagt. Men alle tenker ikke som deg og meg, og vi trenger ikke mange generasjoner tilbake før folk er skeptiske til det som ikke er 100% kjent og dagligdags, og heller ikke yngre mennesker som ikke har erfaringer med dette, vil føle seg komfortabel med at noen bærer hodeplagg. [/quote]
Ja, se her! Her innrømmer du, til tross for at du har et tolerant og liberalt syn på hodeplagg at du ikke føler deg helt komfortabel med en som bære niqab. Den samme følelsen har mange overfor en som bærer hijab eller andre ting som de ikke er vant med.
![]() |
#65 |
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Nei jeg synes ikke det, men jeg fikk bare inntrykk av at det for enkelte var vanskelig å akseptere folk med hodeplagg i jobbsammenheng (ref møbelekspeditører og leger). |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|