|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#81 |
|
kamerat
|
Sv: Når er man fattig?Jeg mener at folk som gjør teite økonomiske valg som går ut over barn, (og for så vidt også andre) burde kunne gå et sted og få vettuge økonomiske råd. Gjerne tough love, men hjelp til å rydde opp skikkelig. Det er så innmari lett å kjøre seg dypt ned i en grøft, og da er man de facto blakk uansett hva man tjener.
|
|
|
#82 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er man fattig?Min nullskatteyter-uttalelse var totalt unyansert og bare en enkel (for simpel, jeg innser det) måte i illustrere at høy inntekt her i landet ofte ikke betyr 80% skatt i alle fall, slett ikke, de rikeste kommer jo ofte ut med null inntekt også, så de er jo ikke de som tjener mest, selvsagt, sånn på skattelistene i alle fall. Men jeg innser at jeg ikke klart nok formulerte at dette ikke var eksakt-nøyktig-superseriøst ment...
|
|
|
#83 |
|
litt gøy på håret
Medlem siden: Jun 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er man fattig?Det er mulig hun kommer over 6G.
|
|
|
#84 |
|
Passiv
|
Sv: Når er man fattig?Men da tjener hun ikke 23k per måned heller. |
|
|
|
#85 |
|
Medlem siden: Mar 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er man fattig?
Jeg skjønte hva du mente. :min svigerfamilie er handelsmenn, hele gjengen: |
|
|
|
|
|
#86 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Nav har da økonomisk rådgiving, så vidt jeg vet. Men man må jo oppsøke det selv.
|
|
|
#87 |
|
|
Sv: Når er man fattig?Jeg synes det er litt fascinerende å trekke så mange konklusjoner om denne damen basert på den artikkelen. Her kan det være mye dere ikke har forutsetninger for å vite noe om - som ikke kommer frem i artikkelen. Forøvrig er jeg enig at det ikke er en inntekt som jeg ville plassert i fattigkategorien, og at Dagbladet nok kunne funnet andre vinklinger. Fattigdomsproblematikk er viktig, og bør synliggjøres. Men å diskutere hvorfor denne ene personen har så og så mye i gjeld og "dømme" hvilke valg hun har tatt synes jeg blir litt spesielt, gitt. Det aner dere ingenting om. |
|
|
|
|
|
#88 |
|
Hekta
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Sv: Når er man fattig?Hun er ikke fattig per def., men jeg har ingen problemer med å forstå at hun har problemer med å få endene til å møtes. Syns oppsettet til Maximillia belyser det bra, det går en del tusen selv om man har nøkterne utgifter.
|
|
|
#89 |
|
~~~~~~~
|
Men hun har selv valgt å stå frem i Dagbladet? Hun har selv lagt frem sine inntekter og utgifter, og når man da står frem i dagspressen og selv presenterer dette, mulig Dagbladet ikke har vært nyanserte nok, så blir det naturlig nok en diskusjon utfra de opplysningene som står der og ikke hva hun muligens kanskje eventuelt måtte ha og ikke ha..
|
|
|
#90 |
|
Passiv
|
Det er grunnlaget mitt for å diskutere akkurat dette som et konkretisert eksempel - hun har selv valgt å stå frem som et i avisen. |
|
|
|
#91 |
|
|
Sv: Når er man fattig?Ja, det er jo ikke at dere diskuterer saken jeg har noe mot, og jeg er enig i mye av det dere sier, men det var noen som lot til å vite veldig mye om hennes personlighet og feil hun hadde begått og allting, og det synes jeg blir søkt. Selvsagt har hun valgt å stå frem selv, men å lese så mye inn i den artikkelen ble litt voldsomt for meg. |
|
|
|
|
|
#92 |
|
Kom ut av tellinga.
|
Sv: Når er man fattig?Hovedpoenget er vel at Dagbladet har gjort noen dårlige valg når det kommer til de fattige menneskene de skal skrive om. De har også såvidt skrevet litt om en 22 år gammel alenemor som sliter økonomisk, men etter å ha lest litt i bloggen hennes var det lett å se at det ikke akkurat var noe sparsommelig liv hun levde.
|
|
|
#93 |
|
|
Det poenget ser jeg, og det kan godt tenkes at er riktig. Jeg leser ikke Dagbladet ofte nok til å ha et inntrykk av om dette er en tendens. |
|
|
|
|
|
#94 |
|
er grønn og fin.
|
Sv: Når er man fattig?Noe avproblemet med den artikkelen er at det er en del ting som skurrer litt.
|
|
|
#97 |
|
er grønn og fin.
|
Om de har en slik fordeling, vil jeg tro de har samme fordeling når det gjelder utgiftene til f.eks SFO også..
|
|
|
#98 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Når er man fattig?Jeg tenker og at det der med å flytte til et rimeligere sted ikke nødvendigvis er det letteste. Hvis hun jobber i turnus er hun muligens avhengig av nær familie eller venner for å få hverdagen til å gå i hop. Og hvis hun har delt omsorg med mannen er det jo ikke bare å flytte med seg barna. Vi eier en 2-roms leilighet rimelig sentralt i Oslo (innenfor ring 3) på grensa mellom øst og vest. Boutgiftene der ligger på ca 12 000 kr i mnd. |
|
|
|
|
|
#99 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
|
|
|
|
|
|
#100 |
|
Fersk i gamet
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg ble så nysgjerrig at jeg måtte google litt. Hvis det er riktig blogg jeg har funnet er det jo bare flaut, flaut, flaut! |
|
|
|
![]() |
|
|