Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Når er man fattig?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-07-10, 23:22   #81
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Når er man fattig?

Jeg mener at folk som gjør teite økonomiske valg som går ut over barn, (og for så vidt også andre) burde kunne gå et sted og få vettuge økonomiske råd. Gjerne tough love, men hjelp til å rydde opp skikkelig. Det er så innmari lett å kjøre seg dypt ned i en grøft, og da er man de facto blakk uansett hva man tjener.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:25   #82
Malama
Bør lage seg en tittel selv

Malama sin avatar

Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Malama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt avMalama har mye å være stolt av
Standard

Min nullskatteyter-uttalelse var totalt unyansert og bare en enkel (for simpel, jeg innser det) måte i illustrere at høy inntekt her i landet ofte ikke betyr 80% skatt i alle fall, slett ikke, de rikeste kommer jo ofte ut med null inntekt også, så de er jo ikke de som tjener mest, selvsagt, sånn på skattelistene i alle fall. Men jeg innser at jeg ikke klart nok formulerte at dette ikke var eksakt-nøyktig-superseriøst ment...

Gammel 30-07-10, 23:29   #83
slaraffen
litt gøy på håret

slaraffen sin avatar

Medlem siden: Jun 2007
slaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt liktslaraffen er virkelig godt likt
Standard

Det er mulig hun kommer over 6G.
Tatt fra artikkelen:

Hun forteller at hun kan gå fra nattevakter og rett til dagvakter flere døgn i strekk for å sikre seg nok inntekter.

I tillegg har hun skaffet seg en ekstrajobb.

I så tilfelle er vel kanskje vinklingen at hun ikke kan overleve på de 23 000 hun har i fast lønn? Hun sliter i alle fall med noe, men fattigdom er det ikke.

Gammel 30-07-10, 23:35   #84
Slettet bruker
Passiv

Standard

Men da tjener hun ikke 23k per måned heller.

Jeg jobber også i perioder som en tulling for å få nok penger. Det er vel sånn de fleste har det vil jeg mene?

Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:39   #85
Veslemøya

Veslemøya sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Veslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populærVeslemøya er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av Malama, her.

Min nullskatteyter-uttalelse var totalt unyansert og bare en enkel (for simpel, jeg innser det) måte i illustrere at høy inntekt her i landet ofte ikke betyr 80% skatt i alle fall, slett ikke, de rikeste kommer jo ofte ut med null inntekt også, så de er jo ikke de som tjener mest, selvsagt, sånn på skattelistene i alle fall. Men jeg innser at jeg ikke klart nok formulerte at dette ikke var eksakt-nøyktig-superseriøst ment...

Jeg skjønte hva du mente. :min svigerfamilie er handelsmenn, hele gjengen:

Veslemøya er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:39   #86
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tinetoff, her.

Jeg mener at folk som gjør teite økonomiske valg som går ut over barn, (og for så vidt også andre) burde kunne gå et sted og få vettuge økonomiske råd. Gjerne tough love, men hjelp til å rydde opp skikkelig. Det er så innmari lett å kjøre seg dypt ned i en grøft, og da er man de facto blakk uansett hva man tjener.

Nav har da økonomisk rådgiving, så vidt jeg vet. Men man må jo oppsøke det selv.

Selv føler jeg meg aldri så liten som når jeg har med Nav å gjøre. Om hun har tatt mange dårlige økonomiske valg er det kanskje vanskelig å søke hjelp, enten det nå er Nav, banken eller noen privat.

Gammel 30-07-10, 23:42   #87
ingling

ingling sin avatar

Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 533
ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Jeg synes det er litt fascinerende å trekke så mange konklusjoner om denne damen basert på den artikkelen. Her kan det være mye dere ikke har forutsetninger for å vite noe om - som ikke kommer frem i artikkelen. Forøvrig er jeg enig at det ikke er en inntekt som jeg ville plassert i fattigkategorien, og at Dagbladet nok kunne funnet andre vinklinger. Fattigdomsproblematikk er viktig, og bør synliggjøres. Men å diskutere hvorfor denne ene personen har så og så mye i gjeld og "dømme" hvilke valg hun har tatt synes jeg blir litt spesielt, gitt. Det aner dere ingenting om.

ingling er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-07-10, 23:54   #88
Erica
Hekta

Erica sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Indre Østlandet
Erica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de flesteErica er kulere enn de fleste
Standard

Hun er ikke fattig per def., men jeg har ingen problemer med å forstå at hun har problemer med å få endene til å møtes. Syns oppsettet til Maximillia belyser det bra, det går en del tusen selv om man har nøkterne utgifter.
Men hun tjener ikke så verst egentlig da, og som sykepleier kan hun jo finne jobb ganske mange steder i landet som det er billigere å bo enn i Oslo, så hun burde kanskje vurdere å flytte på seg for å slippe å spise hos frelsesarmeen.

Gammel 30-07-10, 23:55   #89
Fløyel
~~~~~~~

Fløyel sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Blogginnlegg: 30
Fløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme omFløyel har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av ingling, her.

Jeg synes det er litt fascinerende å trekke så mange konklusjoner om denne damen basert på den artikkelen. Her kan det være mye dere ikke har forutsetninger for å vite noe om - som ikke kommer frem i artikkelen. Forøvrig er jeg enig at det ikke er en inntekt som jeg ville plassert i fattigkategorien, og at Dagbladet nok kunne funnet andre vinklinger. Fattigdomsproblematikk er viktig, og bør synliggjøres. Men å diskutere hvorfor denne ene personen har så og så mye i gjeld og "dømme" hvilke valg hun har tatt synes jeg blir litt spesielt, gitt. Det aner dere ingenting om.

Men hun har selv valgt å stå frem i Dagbladet? Hun har selv lagt frem sine inntekter og utgifter, og når man da står frem i dagspressen og selv presenterer dette, mulig Dagbladet ikke har vært nyanserte nok, så blir det naturlig nok en diskusjon utfra de opplysningene som står der og ikke hva hun muligens kanskje eventuelt måtte ha og ikke ha..

Gammel 30-07-10, 23:59   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Men hun har selv valgt å stå frem i Dagbladet? Hun har selv lagt frem sine inntekter og utgifter, og når man da står frem i dagspressen og selv presenterer dette, mulig Dagbladet ikke har vært nyanserte nok, så blir det naturlig nok en diskusjon utfra de opplysningene som står der og ikke hva hun muligens kanskje eventuelt måtte ha og ikke ha..

Det er grunnlaget mitt for å diskutere akkurat dette som et konkretisert eksempel - hun har selv valgt å stå frem som et i avisen.

Men jo - jeg er enig i at man ikke vet hva disse seks tusen per måned til andre lån er. Det kan være billån. Det trenger ikke å være en spesielt dyr bil heller.

Men jeg mener det er lov å si at de fleste i Norge ikke trenger å bo så dyrt at de har 13k i låneutgifter per måned.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 00:04   #91
ingling

ingling sin avatar

ingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt avingling har mye å være stolt av
Standard

Ja, det er jo ikke at dere diskuterer saken jeg har noe mot, og jeg er enig i mye av det dere sier, men det var noen som lot til å vite veldig mye om hennes personlighet og feil hun hadde begått og allting, og det synes jeg blir søkt. Selvsagt har hun valgt å stå frem selv, men å lese så mye inn i den artikkelen ble litt voldsomt for meg.

Gammel 31-07-10, 00:07   #92
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Hovedpoenget er vel at Dagbladet har gjort noen dårlige valg når det kommer til de fattige menneskene de skal skrive om. De har også såvidt skrevet litt om en 22 år gammel alenemor som sliter økonomisk, men etter å ha lest litt i bloggen hennes var det lett å se at det ikke akkurat var noe sparsommelig liv hun levde.

Gammel 31-07-10, 00:09   #93
ingling

ingling sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Hovedpoenget er vel at Dagbladet har gjort noen dårlige valg når det kommer til de fattige menneskene de skal skrive om. De har også såvidt skrevet litt om en 22 år gammel alenemor som sliter økonomisk, men etter å ha lest litt i bloggen hennes var det lett å se at det ikke akkurat var noe sparsommelig liv hun levde.

Det poenget ser jeg, og det kan godt tenkes at er riktig. Jeg leser ikke Dagbladet ofte nok til å ha et inntrykk av om dette er en tendens.

Gammel 31-07-10, 00:11   #94
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Noe avproblemet med den artikkelen er at det er en del ting som skurrer litt.
Blant annet at hun ikke har krav på stønad til barnetilsyn.
Basert på inntekten som bli oppgitt har hun jo det.

Når det gjelder barnebidrag og barnetrygd blir det oppgitt til ca 4000,-
Det er jo det man får i barnetrygd omtrent når man er alene med 3 barn.
(man får jo da for 4 barn)

Det må rett og slett være noen opplysninger som er utelatt her.

Gammel 31-07-10, 00:20   #95
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Samværsfordelingen kan jo være sånn at hun deler barnetrygden med mannen, eller at hun ikke har krav på noe bidrag.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 00:23   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Autofil, her.

Det står ikke noe om hvor mye barna er hos far såvidt jeg kan se. Dette vil vel spille inn på stønader og bidrag.

Edit: Maximilla va før meg...

Og ikke minst utgiftene.

Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 00:29   #97
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maximillia, her.

Samværsfordelingen kan jo være sånn at hun deler barnetrygden med mannen, eller at hun ikke har krav på noe bidrag.

Om de har en slik fordeling, vil jeg tro de har samme fordeling når det gjelder utgiftene til f.eks SFO også..
Kan ikke tenke meg at de deler "inntekten" og at hun betaler utgiftene.

Gammel 31-07-10, 00:33   #98
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg tenker og at det der med å flytte til et rimeligere sted ikke nødvendigvis er det letteste. Hvis hun jobber i turnus er hun muligens avhengig av nær familie eller venner for å få hverdagen til å gå i hop. Og hvis hun har delt omsorg med mannen er det jo ikke bare å flytte med seg barna. Vi eier en 2-roms leilighet rimelig sentralt i Oslo (innenfor ring 3) på grensa mellom øst og vest. Boutgiftene der ligger på ca 12 000 kr i mnd.

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 00:41   #99
emm
Men først, kaffe!

emm sin avatar

emm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme omemm har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

emm er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-07-10, 00:41   #100
Olifant
Fersk i gamet

Olifant sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Olifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smartOlifant imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Jeg ble så nysgjerrig at jeg måtte google litt. Hvis det er riktig blogg jeg har funnet er det jo bare flaut, flaut, flaut!

Olifant er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:37.