|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Helt konge
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Jeg trodde virkelig at det var fosterforeldre med barn med særskilte behov, og ingen andre som fikk avlastning? Det er ikke en selvfølge at alle fosterforeldre får avlastning, de fleste får klare seg selv (og litt til). |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Ja, dette er en vg-sak, men det er nå på generelt grunnlag i alle fall, som du påpeker, en altfor høy terskel for å melde, hos såvel privatpersoner som instutisjoner. Alle har vi en lovpålagt plikt om å melde, men altfor få "tørr".
|
|
|
#23 |
|
Helt konge
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)For den ekstremt viktige jobben fosterforeldre gjør burde de i det minste få oppspart pensjonspoeng. De blir regnet som oppdragstakere og ikke arbeidstakere. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Passiv
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)
I vår kommune er det slik at de med barn med særskilte behov får beskjed om å levere barnet på en institusjon for korttidsavlastning når de skal ha fred. Mens de som har fosterbarn uten slike behov (mulig det har betydning at de jeg kjenner da har mange barn) får avlastning i hjemmet en helg eller en dag innimellom. |
|
|
|
#25 |
|
Medlem siden: Oct 2006
Viktig poeng, det er for høy terskel før vi melder fra. Ofte kommer hjelpen for sent. Kanskje man bør reformere og dele inn annerledes enn i dag. Det er vanskelig å få avlastning og skrikende behov for plasser gjennom det offentlige. Plassene skal godkjennes og kvalitetssikres på alle mulige måter. Dette må selvfølgelig gjøres, men kan det være en ide at det blir enklere å gi famile/venner/nettverk en kompensasjon uten å måtte gå gjennom en papirmølle? Kunne det da vært lettere å be om hjelp?
|
|
|
|
#26 |
|
Passiv
|
Jippi! |
|
|
|
#27 |
|
www.bomulls.no
|
Det har du nok helt rett i, jeg tror også det. Generelt tror jeg folk er livredde for å trå feil, for tenk om !??, og derfor lar de heller være ... Det er bare så trist!
|
|
|
#28 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Jeg var privatavlaster i en familie mens jeg studerte. Men siden det er definert som oppdragstaker og ikke arbeidstaker, så får man feks. ikke feriepenger. Dette medførte at jeg etter 2-3 år måtte finne en bedre betalt jobb. Kommunens respons var at "de ønsket uansett ikke folk som kun ville ha den pga pengene". Jeg ble så sint! Jeg var utrolig glad i barnet jeg passet, og jeg gråt da jeg informerte familien om at jeg kom til å slutte.
|
|
|
#29 |
|
Unik
|
|
|
#30 |
|
Unik
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)For øvrig så kjenner jeg fosterforeldre med barn med særskilte behov som har fått støttekontakt til barnet, som andre barn med særskilte behov. (Men dette vurderer jo ut fra barnets behov for å komme seg ut, ikke foreldrenes behov for avslastning). Så helt svart/hvitt er det jo ikke.
|
|
|
#31 |
|
Møllspist fletthurpe
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Jeg syns det er redselsfullt at ingen har meldt fra. Det samme som i Christoffer-saken.. ingen tørr å ta steget. Det er så forferdelig. HVorfor er vi redde for å melde fra om mistanker... noen MÅ jo ha hatt en mistanke.. det var jo flere som reagerte på bråk.
|
|
|
#32 |
|
|
Mange med barn med spesielle behov ender i det uføret egentlig - det er få som _vil_ ha en avlastningsoppgave for de barna, og oftest er det familie eller venner som stiller opp. Selv om man har vedtak på avlastning er det fort vanskelig å finne noen, og da er det institusjon som ender som det eneste alternativet - i de tilfellene hvor kommunen faktisk har mulighet til å gi det alternativet.
Her har jeg et glitrende eksempel - i fjor var jeg syk, noe hjertegreier og ble satt mer og mer ut av spill. Etterhvert så ut til i verste fall å bli en operasjon av "open heart surgery"-typen og jeg ble forespeilet 3mnd rekonvalesens hvor jeg måtte ta det HELT med ro siden noen vener skulle flyttes på og greier. Sist redigert av m^2 : 07-08-10 kl 22:51. |
|
|
|
|
|
#33 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Sunnmøre!
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)FOLK er nok mangel både her og der, dessverre... Som avlastning, fosterhjem, hjelp, ja... både her og der.
|
|
|
#34 |
|
Unik
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Hm. Nå kom jeg på at jeg faktisk også har vært avlaster for et fosterbarn med spesielle behov som krevde en del ekstra oppfølging. Nettopp for at resten av familien skulle kunne leve litt normalt noen timer hist og pist. Jeg var ansatt via kommunen.
|
|
|
#35 |
|
Ekvilist
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Jeg synes den situasjonen du forteller om er veldig beskrivende mˆ2. Fryktelig situasjon også, forresten.
|
|
|
#36 |
|
Passiv
|
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)I tilfellet jeg har referert så står ihvertfall støttekontakt klar - det er bare å bevilge pengene så er det i gang. Enn så lenge så hender det utslitte og fortvila fosterforeldre rett og slett betaler avlastningen selv. |
|
|
|
#37 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Sv: I denne leiligheten ble to små liv ødelagt (vg.no)Litt avsporing kanskje, men grunnen til at det er vanskelig å finne egnede støttekontakter er ikke vanskelig å forstå så lenge det er så dårlig betalt. (Ca 100 kr timen)
|
|
|
#38 |
|
Unik
|
|
|
#39 |
|
Helt konge
|
Mener du fosterforeldre eller biologisk foreldre? Sist redigert av Heiko : 07-08-10 kl 23:08. |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Helt konge
|
Det er dårlig betalt og ikke minst er arbeidstiden veldig upraktisk og ofte er det korte tidsintervaller spredt på flere dager i løpet av en uke. |
|
|
|
![]() |
|
|