Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Alkohol når du er alene med barna

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 17:00   #201
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Alkohol når du er alene med barna

Opprinnelig lagt inn av Monsoon, her.

Sånne kommentarer er unødvendige, synes jeg. Det blir å drite folk ut, og det er ikke så kult. : politi:

Tsk. Gjør ikkeno. Det er jo bare med. Jeg bryr meg ikke nevneverdig.

Gammel 17-08-10, 17:13   #202
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Hvor mye alkohol synes du det er greit å drikke dersom du er alene med ett eller flere barn?
Synes du det er okei å drikke alkohol når barna er våkne?

Jeg drikker ikke alkohol dersom jeg er alene med barna, hverken mens de er våkne eller sover.

Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.

Og jeg har også utelukkende positive erfaringer og barndomsminner knyttet til de voksnes alkoholbruk. Aldri krangel, og langt mindre vold - bare hyggelige feriekvelder og middagsselskaper og konjakk til julekakene.

Samme her. Faren min ble snillere og blidere av alkohol, han.

Gammel 17-08-10, 17:31   #203
Skilpadda
flisespikker

Skilpadda sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 676
Skilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme omSkilpadda har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Mauser, her.

... enn vanlig?

Heh. Den ble litt uheldig. Jeg tror jammen jeg skal redigere.

Gammel 17-08-10, 20:38   #204
Shane
Erfaren

Shane sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Shane er populærShane er populærShane er populær
Standard

Jeg tar gjerne et glass vin eller to, etter at barna lagt seg, i helgene. Og gjerne detsamme hvis vi er i middagselskap eller lignende, hvor barna er med. Men ikke mer enn det. Mine barn har aldrig sett meg brisen, og jeg har ingen planer om at det skal skje med det første heller

Er forøvrig vokst opp med en far som hadde problemer med alkohol og en mor som var så å si avholds med veldig anstrengt forhold til alkohol, pga min far.
Jeg er visst blitt en gyllen middelvei eller noe sånt.

Husker forøvrig hvor ubehagelig jeg opplevde det når jeg merket at pappan min ble påvirket av alkoholen.

Shane er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 21:27   #205
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Jeg har også endel mindre gode minner fra jeg var barn. Mamma og pappa hadde gjerne fest hjemme, eller hadde med oss bort på fest. Selv om jeg aldri har hørt de krangle, fikk vi med oss nok av det fra enkelte av de andre gjestene.

Mamma ble bare dårlig, og pappa sto opp til barnetv.

Jeg sleit mye med dette i oppveksten, og hadde ikke selv et normalt forhold til fest og alkohol før jeg var voksen. Min venninde som er line gammel, og datter av en av de m&p festet mest med, har ikke samme dårlige erfaring som meg. Enda det stort sett var hennes mor og diverse mannlige bekjentskaper som kranglet og lagde bråk.

Mine barn skal aldri aldri oppleve det samme! Hverken fra oss eller fra andre bekjente.

Men de skal derimot få se at det fint går an å ta en øl eller et glass vin til maten om man har lyst på det innimellom.

Jeg stusser fortsatt på at enkelte fortsatt tviholder på at man _må_være_kjørbar_ med barn i hus. Ærlig talt! Det er da ikke det viktigste for å være en ansvarlig forelder.

Gammel 17-08-10, 21:28   #206
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Jeg kan fint nyte et par glass vin eller øl alene med barn i hus, har heller ingen kvaler mot å drikke disse glassene til mat ol. med barn tilstede.

Jeg har forøvrig vokst opp med en ekte vinkjenner til far og er veldig vant med at det drikkes alkohol daglig hva foreldrene mine gjelder - og det har da blitt folk av meg! Må understreke at etter snart 30 år på denne jord har jeg enda tilgode å se mine foreldre dels eller skikkelig beruset; jeg har bare sett pappa småfull én gang, brisen er vel rette ordet, men da var jeg allerede godt voksen og han ble jo bare ekstra underholdende stakkar ...

Gammel 17-08-10, 21:44   #207
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Jeg stusser fortsatt på at enkelte fortsatt tviholder på at man _må_være_kjørbar_ med barn i hus. Ærlig talt! Det er da ikke det viktigste for å være en ansvarlig forelder.

Vel for noen er det vel viktig da, hvorfor stusser du på det egentlig? Det er ikke alle som bor i byer, det er ikke alle steder man kan vente på ambulanse eller drosje. Av alt man kan henge seg opp i liksom.

Gammel 17-08-10, 22:33   #208
Bloppy
Det kommer seg

Bloppy sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: På en gård
Bloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de flesteBloppy er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Vel for noen er det vel viktig da, hvorfor stusser du på det egentlig? Det er ikke alle som bor i byer, det er ikke alle steder man kan vente på ambulanse eller drosje. Av alt man kan henge seg opp i liksom.

Ja, jeg henger meg faktisk opp i det. Kan ikke se at det noe sted er spesifisert bosted i forhold til dette. :gidder ikke finlese en gang til:

Det blir mer enn èn gang antydet at man ikke burde fått barn om man ikke har førerkort og bil tilgjengelig. Og igjen, jeg kan ikke huske å ha lest at det har vært noen begrensninger ifht bosted når det har blitt skrevet.

Gammel 17-08-10, 22:48   #209
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg har vært alenemamma bosatt utenfor byen og uten bil i ti år. Det går kjempefint. :beroliger:

Jeg har nummer til legevakt, ambulanse/113 og taxi, og jeg kan ikke se for meg noen situasjon som skulle tilsi at jeg selv ville kunne kjøre raskere til sykehus enn en ambulanse kan. Da ville jeg vel i så fall ha mistet lappen?

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 22:52   #210
Siwa
Bør lage seg en tittel selv

Siwa sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Trondheim
Siwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populærSiwa er populær
Standard

Jeg drikker så sjelden at jeg ikke tenker over det, men det hender det kan bli 1-2 bailays eller cider ei og anna helga, men sjelden mer enn det ...

storesøster 96
Siwa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 23:58   #211
Ullsokk
Aktiv

Ullsokk sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Telemark
Ullsokk er litt kulUllsokk er litt kul
Standard

Vi drikker sjelden og lite. Jeg har nok ett noe anstrengt forhold til alkohol etter dårlige erfaringer fra oppveksten. Det skal aldri mine barn oppleve derfor velger vi å ikke nyte alkohol når vi er sammen med barna. Den som er hjemme med barna tar ikke noe selv om de sover. Tar som regel barer ett par glass vin på fest så vi hadde sikkert ikke rørt noe om vi ikke hadde barn hjemme. Ikke er jeg glad i alkohol til mat heller.
At andre velger å ta ett glass vin eller en øl når de er sammen med sine barn plager meg ikke.

Gammel 18-08-10, 00:00   #212
Interference
Metallica!!

Interference sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Drømmeland
Blogginnlegg: 118
Interference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt avInterference har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bloppy, her.

Ja, jeg henger meg faktisk opp i det. Kan ikke se at det noe sted er spesifisert bosted i forhold til dette. :gidder ikke finlese en gang til:

Det blir mer enn èn gang antydet at man ikke burde fått barn om man ikke har førerkort og bil tilgjengelig. Og igjen, jeg kan ikke huske å ha lest at det har vært noen begrensninger ifht bosted når det har blitt skrevet.

Jeg har skrevet det, samt at jeg har skrevet at min mening gjelder kun for meg selv og hva jeg forventer av meg ikke av andre.

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Jeg har vært alenemamma bosatt utenfor byen og uten bil i ti år. Det går kjempefint. :beroliger:

Jeg har nummer til legevakt, ambulanse/113 og taxi, og jeg kan ikke se for meg noen situasjon som skulle tilsi at jeg selv ville kunne kjøre raskere til sykehus enn en ambulanse kan. Da ville jeg vel i så fall ha mistet lappen?

En ambulanse må da faktisk kjøre fra sykehuset, ut i periferien og så tilbake igjen. Ergo, det går fortere med bil som bare trenger å kjøre den ene veien.

Gammel 18-08-10, 01:31   #213
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

At det gikk fint for deg betyr ikke at det går fint for andre.

Det har jeg da aldri påstått heller. Men jeg er ikke enig i at det er hasardiøst å ha barn uten bil eller lappen.

Finnes det mange historier der dette ikke går fint, forresten (forutsatt selvsagt at man har et i utgangspunktet friskt barn)? Eller er det mest verstefallstenkning? Betyr dette at dere ikke ville ha reist på høyfjellet med barn? Eller langt til havs i seilbåt? Altså på steder uten mobildekning (og/eller på en tid der mobiltelefoner var en fjern utopi)? Med eller uten vin?

Sist redigert av Turban Smukk : 18-08-10 kl 01:43.
Gammel 18-08-10, 01:45   #214
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Standard

Neida.. men du forsøkte å berolige noen gjorde du ikke?

Jepp, dem som mente at det var utenkelig å ha barn uten bil.

Gammel 18-08-10, 09:35   #215
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Altså, hadde jeg bodd 10 km fra andre folk, i bushen uten noen å be om hjelp, ville jeg nok heller ikke drukket.
Men selv om jeg bor på bygda er det ca 12 min fra ambulanse (ikke alle står på sykehusene heller), som bruker 30 min til sykehus.
Men ellers så har jeg naboer, venner og familie ganske nærme, som jeg kan ringe om det er noe og jeg er alene.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 11:17   #216
Stellebord
Bør lage seg en tittel selv

Stellebord sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Stellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smartStellebord imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg drikker gjerne et glass vin eller to selv om jeg er alene med barna.
Vi tar oss noen ganger et glass vin til maten eller lignende, selv om barna er våkne.

I forhold til nødstilfeller går vi til sykehuset på maks to minutter.

Gammel 18-08-10, 11:22   #217
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at det finnes ganske mange steder hvor det er temmelig utenkelig å bo med barn uten å ha bil.

Men her må man jo klare å se at det er forskjeller. Mange av våre naboer har ikke bil og/eller lappen. Vi bor midt i Oslo indre øst. Jeg klarer ikke å se at akkurat det er det minste kompliserende.

Og jeg ser at det er steder i Norge hvor det vil være vanskelig.

Gammel 18-08-10, 12:18   #218
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Drikker ikke alkohol sammen med barna, heller ikke når de har sovnet. Er vi to hjemme kan mannen ta seg en øl eller to, men jeg har ikke behov for det.
Men jeg er glad i øl, og drikker ofte Munkholm. De har jo utvidet smakstilbudene sine og har mye som er godt.

Jeg kan også ha med barna i selskaper eller lignende der andre nyter alkohol (juleselskap, bryllup, e.l). Så lenge vi er der for dem, så representerer vi jo det trygge for dem uansett.
Det pleier dessuten ikke være fyll og bråk der vi er, men mer at folk blir i godt humør.

Jeg har ingen negative erfaringer med alkohol hjemmefra, men likevel så forholder jeg meg annerledes til det selv.

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 12:53   #219
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

bitte liten OT historie anngående det å ha bil og nødstilfeller. Jeg har født to barn en i juni og en i desember. Vi har hatt bil begge gangene. Den ene gangen jeg skulle føde altså juni så fikk bilen vår motor stopp 50 m fra huset vårt.
Den andre gangen jeg skulle føde så skulle mannen min åpne garasje døren (automatisk) Og hele døren knakk halveis av og ble liggende ca 30 cm fra bakken uten at det gikk an å rikke den!! Så anngående bil hmmm ting kan skje selv om man har bil

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 16:02   #220
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja selvsagt kan sånne ting skje. Man kan få motorstopp også med ambulanse og ambulansen kan kjøre i grøfta.

For min del handler det mest om at jeg ikke vil være den som frivillig og helt unødvendig har satt meg tilstanden som skal forhindre meg i å kjøre. Nå har jeg noen dager i året hvor jeg ikke kan kjøre pga. migrenemedisiner, men da er det nødvendig. Det å la være å drikke når jeg er hjemme alene med ungene synes jeg ikke er noe stort offer.

Alle foretar vi risikovurderinger for oss selv og barna våre. For noen som har allergiske barn og som bor langt unna sykehus så er det viktigere å kunne kjøre bil døgnet rundt enn andre som ikke har spesielt syke barn.

Men jeg synes det er en merksnodig tanke altså, å tenke at det å kunne kjøre selv er noe sånn som skal kunne redde livet til et barn. Jeg tenker at om det er fare for anafylaktiske sjokk som et eksempel da så må man heller sørge for å ha adrenalin i huset og opplæring i å bruke det. Og så bør man kanskje fokusere på å ha gode førstehjelpskunnskaper sånn at man kan gjøre det mens ambulanse kommer. I hvert fall om man er alene, da ligger jo pasienten bare i baksetet mens man kjører i full panikk? Det er helt fjernt fra min tankegang i hvert fall.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:53.