Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Hjem og utstyr > Stikkas barneutstyrshjørne

Link? Ang. framovervendt bilstol

Stikkas barneutstyrshjørne Diskusjonsforum for utstyr til barn.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-08-10, 23:10   #1
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Link? Ang. framovervendt bilstol

Er det ein myte at det er betre å sette barnet i beltestol når det skal snuast framovervendt? Eg finner ikkje dokumentasjon om det, men meinar bestemt at dersom barnet skal sitta med køyreretningen, er ein beltestol å foretrekke framfor kombistol med internselar.

Kvar kan eg evnt. finne dokumentasjon ang. dette?

Gammel 17-08-10, 23:21   #2
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Medlem siden: May 2009
Blogginnlegg: 66
United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Sv: Link? Ang. framovervendt bilstol

Kan aldri tenke meg 3-punkt er bedre enn 5-, men venter spent på å høre hvilke svar du får.

United er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 23:23   #3
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Du tenker på beltestol vs bilstol hvor man bruker integrerte seler nå, ikke hvor man bruker kombinertstolen med bilens seler? Jeg skal se om jeg finner. Men barnet må være 15 kg for beltestolbruk.

Gammel 17-08-10, 23:25   #4
Fluke
Bør lage seg en tittel selv

Fluke sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Fluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme omFluke har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det har jeg sett på youtube-video. Men finner det selvfølgelig ikke igjen. Det er logisk i grunnen, da det i bråstopp med 5-punktssele er bare hodet som kan fyke fremover = nakkeskade, mens med 3-punktssele vil hele kroppen vri seg og dermed avlaste nakken. På barn altså.

Gammel 17-08-10, 23:26   #5
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 201
jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener det var slik FØR, og da med argumentasjonen om at fempunkts gir lite etter slik at ved en kraftig kollisjon kunne hodet "ramle av". Altså for mye press i skulder/nakke-området. Derfor bedre med beltestol der man får den rulle-bevegelsen med kollisjon.

Mener det ble gått bort fra disse anbefalingene ganske nylig. Bl.a har jeg lest noe om et eller annet fra USA som viser at hoftebeltet ofte blir liggende over magen når mindre barn sitter i beltestol, og at dette er mer skadelig ved en kollisjon enn faren for at nakken skal knekke.

Men dette er hva jeg tror jeg synes å huske, og ingen sikker informasjon.

Gammel 17-08-10, 23:27   #6
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Nei, det er mulig eg har drøymt. Men om du snur eit barn på 12 kg framover, brukar du da kombistol med internselane?

Gammel 17-08-10, 23:28   #7
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

Mens i USA går de aktivt ut og ønsker å ha de lengst mulig i 5punkt.
Jeg synes også det er logisk at 3punkt er bedre så lenge barnet er stor nok til å ikke gli ut av selen.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 23:29   #8
Isolde
Øyboer

Isolde sin avatar

Isolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt avIsolde har mye å være stolt av
Standard

12kg bruker man kombistol/fremover med internseler ja.

Isolde er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-08-10, 23:30   #9
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

jolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt avjolie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Bergensis, her.

Nei, det er mulig eg har drøymt. Men om du snur eit barn på 12 kg framover, brukar du da kombistol med internselane?

Nå er det ytterst sjelden jeg gjør det, men ja. Det må av og til bli sånn i besteforeldrenes bil.

Gammel 17-08-10, 23:30   #10
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ikke helt entydig, men:

http://www.tryggtrafikk.no/?module=A...icShow;ID=3008

Gammel 17-08-10, 23:31   #11
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isolde, her.

Mens i USA går de aktivt ut og ønsker å ha de lengst mulig i 5punkt.
Jeg synes også det er logisk at 3punkt er bedre så lenge barnet er stor nok til å ikke gli ut av selen.

Og da er belteførere et must, såvidt jeg har forstått.

Gammel 18-08-10, 00:21   #12
Isbjørn
WF: Isbjorn

Isbjørn sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

Mener det ble gått bort fra disse anbefalingene ganske nylig. Bl.a har jeg lest noe om et eller annet fra USA som viser at hoftebeltet ofte blir liggende over magen når mindre barn sitter i beltestol, og at dette er mer skadelig ved en kollisjon enn faren for at nakken skal knekke.

Men dette er hva jeg tror jeg synes å huske, og ingen sikker informasjon.

Våre 3 sitter i beltestol og bruker bilens belter. Skjønner ikke at hoftebeltet kommer over magen, for det er jo horn på sidene av stolen, slik at beltet holdes lavt og i overgangen lår/mage. I tillegg skal man jo stramme godt.

Gammel 18-08-10, 00:22   #13
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Isbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de flesteIsbjørn er kulere enn de fleste
Standard

Når det gjelder stol med 5-punktseler som er fremovervendt, så vil nakken til barnet få stor belastning pga barnets store hode. Hodet er stort i forhold til kroppen og musklene og skjelettet er ikke helt utviklet og tåler lite.

Gammel 18-08-10, 00:27   #14
Tjorven
ej ikke møjkets heije

Tjorven sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 183
Tjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme omTjorven har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg sendte i sin tid e-post direkte til Trygg Trafikk og spurte og fikk til svar at det var mer sikkert med beltestol enn integrerte seler når barnet måtte sitte forovervendt. Det hadde noe med rykket kroppen ble utsatt for ved en voldsom oppbremsing; uten at jeg lenger husker detaljene. Dette svaret fikk jeg høsten 2008.

Opprinnelig lagt inn av jolie, her.

På snuppas beltestol har de "horn" som man skal legge beltet under slik at beltet går over lårene og ikke magen. Jeg har sett at disse hornene nå ikke finnes på en del beltestoler. Så lenge hornet er der sikrer vel det at beltet ligger på rett sted?

Gammel 18-08-10, 00:32   #15
United
På (opp?)tur

United sin avatar

United er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt liktUnited er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Når det gjelder stol med 5-punktseler som er fremovervendt, så vil nakken til barnet få stor belastning pga barnets store hode. Hodet er stort i forhold til kroppen og musklene og skjelettet er ikke helt utviklet og tåler lite.

Den forstår jeg. Men er det ikke sånn at de fleste kollisjoner gir sideveis belastning? Hvordan er det med 3-punkts belte? Og hva med høyden på beltet som går opp i forhold til hvor det treffer? Tenker da sideveis, nakke o.s.v. Og om man bruker bilens belter til å feste bilstolen, vil disse oppta en del av kraften i bråstoppen.

Jeg aner ikke noe om dette altså.

Gammel 18-08-10, 00:37   #16
jolie
Kom ut av tellinga.

jolie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tjorven, her.

På snuppas beltestol har de "horn" som man skal legge beltet under slik at beltet går over lårene og ikke magen. Jeg har sett at disse hornene nå ikke finnes på en del beltestoler. Så lenge hornet er der sikrer vel det at beltet ligger på rett sted?

Ja, jeg mener at det er sånn, men jeg har ikke noe skriftlig å vise til.

Gammel 18-08-10, 00:39   #17
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Den forstår jeg. Men er det ikke sånn at de fleste kollisjoner gir sideveis belastning? Hvordan er det med 3-punkts belte? Og hva med høyden på beltet som går opp i forhold til hvor det treffer? Tenker da sideveis, nakke o.s.v. Og om man bruker bilens belter til å feste bilstolen, vil disse oppta en del av kraften i bråstoppen.

Jeg aner ikke noe om dette altså.

Ved sideveis kollisjon vil kanskje hele kroppen få et siderykk og belastningen fordeles. Men, det er mulig øverste del av stolen blir slengt innover? Tviler på at stolen sitter fast i belteføreren til diagonalen i en kraftig sidekollisjon. Intensjonen til setet er vel uansett å ta av for den verste støyten. De fleste stolene har side- og hodebeskyttelse.

Gammel 18-08-10, 00:43   #18
United
På (opp?)tur

United sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Isbjørn, her.

Ved sideveis kollisjon vil kanskje hele kroppen få et siderykk og belastningen fordeles. Men, det er mulig øverste del av stolen blir slengt innover? Tviler på at stolen sitter fast i belteføreren til diagonalen i en kraftig sidekollisjon. Intensjonen til setet er vel uansett å ta av for den verste støyten. De fleste stolene har side- og hodebeskyttelse.

Så på stoler nå nettopp, og en ting jeg da la merke til, var at de beltestolene jeg så, ikke har like bra sidebeskyttelse som bilstolen han har nå. Ikke for hodet i hvert fall. Kan du sånt?

Gammel 18-08-10, 00:48   #19
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror sidekollisjonsbeskyttelse er vanskelig å vurdere "visuelt". Se bare på Britax TWE; man skulle ikke tro det hadde sidekollisjonsbeskyttelse i det hele tatt, men det scorer jo bra på sidekollisjon likevel.

Gammel 18-08-10, 00:51   #20
Isbjørn

Isbjørn sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av United, her.

Så på stoler nå nettopp, og en ting jeg da la merke til, var at de beltestolene jeg så, ikke har like bra sidebeskyttelse som bilstolen han har nå. Ikke for hodet i hvert fall. Kan du sånt?

De ser tynnere ut på beltestolene enn på 5-punktstolene, ja. Men, hvordan det er i praksis, vet jeg ikke.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:57.