|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#141 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?
Dette er faktisk vanlig også i vgs der jeg jobber - til tross for at elevene ikke kan søke fri der sånn som de kan i grunnskolen. Og det nytter slett ikke å si nei til at de skal reise bort hvis de har bestemt seg, må dere tro. En plan er en plan, at datoene for heldagsprøver var kjent i god tid før reisen ble bestilt og de glemte dem, er ikke deres problem.
![]() |
#142 |
Bedreviter
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Vi tok Frøkna ut av skolen seks uker i vår for å reise til utlandet. Da hadde vi selvsagt et skikkelig opplegg med hjemmeundervisning for henne, med "guvernante" og greier. |
![]() |
![]() |
![]() |
#143 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Få prøvene tilbake rettet, mener du? Ja, selvsagt. Etter en del "diskusjon" med foreldrene fikk han ta 2 av prøvene, de andre to hadde vi ikke kapasitet til å gjennomføre, det ble ikke positivt mottatt for å si det sånn. Han lurte også på om han kunne gå for dagen da han var ferdig i 12-halv 1-tida i stedet for å gå tilbake til klassen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#144 |
5barns mamma
Medlem siden: Nov 2008
![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Tja, jeg syns det er en uting. Men i noen situasjonen syns jeg det er greit. Vi må ta fri snuppa noen dager før juleferien da skolen slutter 22.des og vi skal kjøre til trøndelag for ferien. Da er det kun snakk om 2 dager, men allikevel. |
![]() |
![]() |
![]() |
#145 |
maler
|
Jeg er målløs. Jeg trodde egentlig ikke at noen kunne finne på å spørre om fri i perioder for heldagsprøver heller. Eller at skolen ville godkjenne det. Eller at folk ber om fri til ferietur uten å ha drøftet med skolen først. Jeg hadde aldri bestilt tur uten å ha drøftet med barnas lærere først, klarlagt at tidspunktet på året var rimelig greit i forhold til planer etc. Og jeg hadde ikke forventet noe som helst fra lærernes side, jeg kan egentlig ikke forstå at folk forventer spesialopplegg fordi de skal på ferie? Og jeg fatter egentlig ikke at skolen tilrettelegger i en sånn grad heller, det er en service som egentlig er for bra. Jeg føler jeg maser når jeg ber om å få hjem lekseplan og bøker når barna er syke over flere dager.
![]() |
#146 |
Må man ha en tittel?
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Trondheim
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg ser vel ikke noe problem i at man en sjelden gang tar barna fri fra skolen i noen dager. Blir det et mønster i at det skjer hvert skoleår, så er det noe annet.
![]() |
#147 |
i tåkeheimen
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Idéen om en "kjerneperiode" ila året der kun sykdom, begravelser, legebesøk og denslags er godkjent fravær, er god syns jeg.
![]() |
#148 |
Ekvilist
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg husker ikke om jeg mente noe, eller skrev noe i den andre tråden.
![]() |
#149 |
Er frisk!
|
Det er ikke noen 10 mulige fraværsdager. Det er maks 10 dager I STREKK, etter det skrives barnet ut av skolen som standardprosedyre. Men man kan være borte 10 dager flere ganger i året uten at det "gjør noe".
![]() |
#150 |
Whatever, never mind
|
Jeg synes dette sier mer om foreldrene og eleven enn det at man kan ta barna ut av skolen i 10 dager i strekk. |
![]() |
![]() |
![]() |
#151 |
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Overhørte en samtale til morgenen i dag når jeg leverte på sfo. Det var en utenlandsk mor som spurte om hvordan det fungerte når de tok ungen ut av skolen for å reise på besøk til hjemlandet. De begynte i 1.klasse i går altså. Skjønner jo godt at det kan bli et problem. |
![]() |
![]() |
![]() |
#152 |
Ringskrømt
|
Ja, det skjønner jeg også. Helt ufattelig at man ser så lett på skolen at man mener at barna ikke behøver å være der noe særlig.
![]() |
#153 |
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Hva skjer hvis barnet skrives ut av skolen? Kan man ikke bare skrive inn igjen, forutsatt at det er plass. Så den straffe er vel ikke helt reell?
![]() |
#154 |
Musk
Medlem siden: Dec 2006
Det er det de gjör her i Tyskland. De mister plassen sin paa den skolen de gaar paa og kan bli sendt paa skole i huttiheita, i alle fall dersom skolen de gaar paa er en populaer skole (fritt skolevalg her) slik at klassene er fulle og andre staar paa venteliste. Det er skoleplikt her, og fravaer utover sykdom tolereres ikke. Det er til og med av og til patruler paa flyplasser rett för skoleferier for aa sjekke om barn er borte fra skolen uten lov. |
![]() |
![]() |
![]() |
#155 |
Bedreviter
|
Hvis skolen har ledig plass, får man skrive barnet inn igjen, jo. Og hvis skolen er full, og har gitt plassen til noen på venteliste, får man plass på nærmeste ledige skole. Man har alltid krav på en skoleplass. |
![]() |
![]() |
![]() |
#156 |
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
Jada, og han fikk forøvrig fri i over 3 uker, og da tenker jeg at jeg som foreldre hadde vært særdeles lite krevende etterpå. |
![]() |
![]() |
![]() |
#157 |
Yes, we can!!
|
Men altså, kan dere ikke bare si nei til slik ekstra tilrettelegging? Jeg skjønner at det blir vanskelig med veldig vrange foreldre, altså, men såpass klarer dere vel?
![]() |
#158 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?Jeg synes det er rart at dere etter å ha lest erfaringene fra lærerne fremdeles argumenterer for at det bør være fritt fram å reise på ferie når det passer den enkelte. Det er jo nettopp den samlede erfaringen fra skolevesenet som gjør at dette nå har blitt en offentlig diskusjon. Det er mange elever som blir tatt ut av skolen for å reise på ferie når det egentlig ikke passer. Det fører til merarbeid for lærerne og i tillegg tror jeg vi foreldre skal innse at vi er en ganske kravstor gruppe.
![]() |
#159 |
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Problemet med å "bare si nei" til tilrettelegging, er jo at det går utover en uskyldig tredjepart, nemlig eleven.
![]() |
#160 |
Ekvilist
|
Eh. Jeg trodde grunnlaget for denne diskusjonen var oppfordringen til å begynne å avslå søknader på skolene. Det er det jeg diskuterer ut i fra.
![]() |
|
|