Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 21:35   #1
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

Katta: jada, sist nå hadde jeg en elev som var borte på alle 4 heldagsprøvene og forventet å få ta disse i etterkant.

Da burde faktisk skolen si nei til å reise bort! Uhørt!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 22:11   #2
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Katta: jada, sist nå hadde jeg en elev som var borte på alle 4 heldagsprøvene og forventet å få ta disse i etterkant.

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Utrolig!

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Da burde faktisk skolen si nei til å reise bort! Uhørt!

Dette er faktisk vanlig også i vgs der jeg jobber - til tross for at elevene ikke kan søke fri der sånn som de kan i grunnskolen. Og det nytter slett ikke å si nei til at de skal reise bort hvis de har bestemt seg, må dere tro. En plan er en plan, at datoene for heldagsprøver var kjent i god tid før reisen ble bestilt og de glemte dem, er ikke deres problem.

Gammel 19-08-10, 14:35   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Dette er faktisk vanlig også i vgs der jeg jobber - til tross for at elevene ikke kan søke fri der sånn som de kan i grunnskolen. Og det nytter slett ikke å si nei til at de skal reise bort hvis de har bestemt seg, må dere tro. En plan er en plan, at datoene for heldagsprøver var kjent i god tid før reisen ble bestilt og de glemte dem, er ikke deres problem.

Men altså, kan dere ikke bare si nei til slik ekstra tilrettelegging? Jeg skjønner at det blir vanskelig med veldig vrange foreldre, altså, men såpass klarer dere vel?

Gammel 19-08-10, 14:50   #4
Zulu
Make it count!

Zulu sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Zulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt avZulu har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men altså, kan dere ikke bare si nei til slik ekstra tilrettelegging? Jeg skjønner at det blir vanskelig med veldig vrange foreldre, altså, men såpass klarer dere vel?

Problemet med å "bare si nei" til tilrettelegging, er jo at det går utover en uskyldig tredjepart, nemlig eleven.

Gammel 19-08-10, 15:45   #5
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Tja, problemet kommer jo når rektor har sagt ja til fraværet, det er jo ikke h*n som må tilrettelegge i ettertid. Og det er ikke lett for meg å si nei, for det går jo utover eleven. Nei-et bør komme fra rektor ved søknaden, tenker jeg.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 19-08-10, 15:46   #6
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Stompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtidStompa har en fantastisk fremtid
Standard

Problemet er jo at elever som ikke får ta igjen store prøver som de har vært borte fra gjerne ender med IV i faget (ikke vurdert, altså ikke grunnlag for å sette karakter). Da ender de opp uten gyldig vitnemål. Når da skoleeier (fylkeskommunen; jeg jobber i vgs) presser på for å få økt gjennomstrømming og redusert frafall, blir vi lærere fanget mellom barken og veden. På den ene siden ønsker vi å kunne stille klarere krav til elevene, på den andre siden skal vi gjøre alt vi kan for å unngå at elevene ender opp uten vurdering.

Ja, bare for å presisere, her er det ikke snakk om at elevene "får fri", det går ikke an i videregående. Fraværet blir registrert, men mange elever tar gjerne det fraværet så lenge de får seg den billige sydenturen de ikke hadde råd til i sommerferien.

Gammel 19-08-10, 15:52   #7
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Stompa, her.

Problemet er jo at elever som ikke får ta igjen store prøver som de har vært borte fra gjerne ender med IV i faget (ikke vurdert, altså ikke grunnlag for å sette karakter). Da ender de opp uten gyldig vitnemål. Når da skoleeier (fylkeskommunen; jeg jobber i vgs) presser på for å få økt gjennomstrømming og redusert frafall, blir vi lærere fanget mellom barken og veden. På den ene siden ønsker vi å kunne stille klarere krav til elevene, på den andre siden skal vi gjøre alt vi kan for å unngå at elevene ender opp uten vurdering.

Men altså. Foreldre søker om fri. De burde kunne få til svar at å ta eleven fri i perioden mellom x.x.xx og y.y.xx vil føre til at eleven mister 4 heldagsprøver, innlevering av særoppgave og obligatorisk oppmøte i fysikklab og at dette derfor vil medføre at eleven ikke vil få karaktergrunnlag i de fagene og at søknaden dermed avslås? jeg skjønner at det ikke er tradisjon for dette nå, men jeg tenker at det må være helt greit hvis fraværet kommer på et svært ugunstig tidspunkt. Jeg kan ikke forstå at foreldre skulle ønske å ta barna ut av skolen på et tidspunkt som er åpenbart ugunstig i så måte. Jeg synes det blir feil å avvise søknader ut fra foreldrenes grunner til å be eleven fri da dette blir vanskelig å vurdere, men ut fra hva eleven evt mister av undervisning må da være mulig? Så kan man ha enkelte snevre unntak som lærerne må tilrettelegge for, men noe sier meg at det ikke er så mange som skal på behandlingsopphold eller begravelse i nær familie at det utgjør noe praktisk problem.

Gammel 19-08-10, 16:32   #8
Stompa
50 & somewhat fab

Stompa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men altså. Foreldre søker om fri. De burde kunne få til svar at å ta eleven fri i perioden mellom x.x.xx og y.y.xx vil føre til at eleven mister 4 heldagsprøver, innlevering av særoppgave og obligatorisk oppmøte i fysikklab og at dette derfor vil medføre at eleven ikke vil få karaktergrunnlag i de fagene og at søknaden dermed avslås? jeg skjønner at det ikke er tradisjon for dette nå, men jeg tenker at det må være helt greit hvis fraværet kommer på et svært ugunstig tidspunkt. Jeg kan ikke forstå at foreldre skulle ønske å ta barna ut av skolen på et tidspunkt som er åpenbart ugunstig i så måte. Jeg synes det blir feil å avvise søknader ut fra foreldrenes grunner til å be eleven fri da dette blir vanskelig å vurdere, men ut fra hva eleven evt mister av undervisning må da være mulig? Så kan man ha enkelte snevre unntak som lærerne må tilrettelegge for, men noe sier meg at det ikke er så mange som skal på behandlingsopphold eller begravelse i nær familie at det utgjør noe praktisk problem.

Sånn går jeg ut fra at man (prøver å) gjør(e) det i ungdomsskolen, men i vgs er ikke dette en aktuell problemstilling siden det ikke er noen mulighet til å søke fri. Det er snakk om at elevene tar seg "fri" og er villige til å ta fraværet de får på kjøpet. Det viser seg svært vanskelig å kommunisere til denne elevgruppa (som stort sett er myndige, så foreldrene er ikke involvert) at de da ikke har noen rettigheter hvis de er borte fra viktige prøver.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:24.