Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 18-08-10, 20:46   #121
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Bør barn kunne tas ut av skolen utenom skoleferiene?

Opprinnelig lagt inn av Lykken, her.

Hadde du? Min sønn begynner i 3 klasse og skal som sagt søkes fri en uke i slutten av september. Jeg har tenkt å spørre læreren om å få ukeplanen hvis mulig og en rettledning på hvordan hun synes vi best mulig bør gjøre det, men det er jo et poeng å gjøre det som de har tenkt å ta opp akkurat den uken, og det må jeg nesten ha lærerens hjelp til. Slik jeg kjenner opplegger har denne læreren alltid spesifikke ting de skal læres nettopp den perioden.

Ja, jeg har også mye som gås gjennom i løpet av en uke. Men de fleste her hevder jo at læringsutbyttet på en uke er minimalt. Vel, så gå gjennom det selv da. Ikke kom og forlang at jeg skal skrive ned sidetall, lage kontrollspørsmål, kopiere opp stensiler, skrive notater om hva jeg skal gå gjennom i timene, osv. Ta rett og slett lærerjobben selv, for det er faktisk det man skriver under på når man søker fra - at opplæringen i den perioden man er borte er foreldrenes ansvar.

Og når det stort sett alltid er noen som er borte, blir det MYE ekstraarbeid på læreren. Og den tiden vil jeg heller bruke på dem som faktisk er på skolen.

Gammel 18-08-10, 20:55   #122
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av oslo78, her.

Ja, jeg har også mye som gås gjennom i løpet av en uke. Men de fleste her hevder jo at læringsutbyttet på en uke er minimalt. Vel, så gå gjennom det selv da. Ikke kom og forlang at jeg skal skrive ned sidetall, lage kontrollspørsmål, kopiere opp stensiler, skrive notater om hva jeg skal gå gjennom i timene, osv. Ta rett og slett lærerjobben selv, for det er faktisk det man skriver under på når man søker fra - at opplæringen i den perioden man er borte er foreldrenes ansvar.

Og når det stort sett alltid er noen som er borte, blir det MYE ekstraarbeid på læreren. Og den tiden vil jeg heller bruke på dem som faktisk er på skolen.

Ok, jeg tenkte egentlig ikke mer enn at vi fikk ukeplanen, evnt ettersendt på mail eller at vi logger inn på It´s learning for å få den der hvis den ikke er klar på avreisetidspunkt som er en fredag. Og at hun kunne skrive noen linjer i meldingsboken om hva vi burde legge vekt på.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:05   #123
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Her i kommunen lagres nå alle fraværssøknader gjennom alle grunnskoleårene i en mappe på hver enkelt elev.

I tillegg til det jeg har nevnt før, sliter vi også med elever (eller foreldre) som ønsker å få prøver og heldagsprøver når de kommer tilbake. Da må jeg lage en ny prøve i f.eks historie, men nå har vi begynt å foreslå muntlig høring av stoffet, det er det ikke så mange som ønsker. Heldagsprøver i matematikk er ikke greit å hoste opp, heller, den prøven resten av klassen hadde, er jo gjerne levert ut og kan ikke brukes. Vi strekker oss så langt vi kan, men jeg føler ofte at foreldre tar det som en selvfølge at vi skal ordne opp.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:13   #124
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Vi har selv alltid kommet til læreren med et forslag til hva barnet skal gjøre i løpet av tiden h*n er borte fra ordinær undervisning. Dette krever så klart at vi har god oversikt i utgangspunktet, noe vi bestreber oss på å ha. Og så tar vi utgangspunkt i de lærebøkene de har på skolen, og de temaene de arbeider med.
I tillegg har vi forsøkt å komme på et tema som kan være lærerikt for vårt barn å jobbe med og i tillegg være spennende for resten av klassen å få vite noe om. Prosjektet har da blitt fremført foran klassen etter hjemkomst. Flere fag kan dras inn i dette prosjektet, og barnet har brukt intervju og spørreundersøkelse, museum og lokale bibliotek. Litt overkill for en ukes opphold, men kan jo også gjøres enklere.
For oss har læring vært en del av formålet med disse turene, og det fokuset har gjort at hele familien har fått et helt annet utbytte av reisen.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:19   #125
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Øst
Blogginnlegg: 3
Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

For oss har læring vært en del av formålet med disse turene, og det fokuset har gjort at hele familien har fått et helt annet utbytte av reisen.

For oss også. To uker på ei strand i Syden er som sagt ikke noe for oss, men vi kommer muligens til å dra tilbake til Draumelandet (Frankrike), og det mest idéelle blir da å dra i forbindelse med D-dagsfestivalen 6. juni. Det er et dilemma fordi det er noen uker før skolen tar ferie, så jeg er usikker på hva som skal få veie tyngst.

Neste års ferie er vi uansett bare i snakkefasen om enda. Skulle vi bestemme oss for å dra til Normadie neste år også, har jeg litt problemer med å se hva som er så galt med det når vi følger opp skolearbeidet til punkt og prikke (and then some).

Gammel 18-08-10, 21:22   #126
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Verity, her.

Jeg skjønner dilemmaet fra skolens side. Jeg skjønner dilemmaet fra foreldrenes side.
Løsningen er å sette ned prisen på sydenturer i feriene.

Jeg synes kanskje en uke hver høst og vår er å dra det maksimalt langt. Men en sjelden gang synes jeg det må gå an, da selvsagt på et passende tidspunkt, og i samråd med skolen.

Ja, stemmer for å sette ned prisene på sydenturer i ferien! Synes faktisk det er frekt av reise-selskapene å operere med høyeste priser når det er skolefri! Snakk om å utnytte stakkars sol-trengre nordboere!!!

Enig i den andre kommentaren også! Og det bør ikke skje hvert år akkurat, at foreldrene tar ut barna.. Men 2 eller 3 ganger iløpet av alle skole-årene, det må vel gå an. Og det er viktig at foreldrene følger opp barnet med leksearbeid under turen! Og det trenger ikke å vere syden man reiser til heller...

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:27   #127
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

I diskusjoner som omhandler sommerferie og fri, fremstår dere som en samlet gruppe. I mine øyne, that is.

Jeg har meldt meg ut av "gruppen." Har gitt opp å banke fornuft inn i knollen på dere.

Opprinnelig lagt inn av apan, her.

Egentlig skjønner jeg ikke hvorfor jeg gidder delta i nok en diskusjon om dette .

For å få en grønnprikk av meg?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:30   #128
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teflona, her.

I tillegg til det jeg har nevnt før, sliter vi også med elever (eller foreldre) som ønsker å få prøver og heldagsprøver når de kommer tilbake. Da må jeg lage en ny prøve i f.eks historie, men nå har vi begynt å foreslå muntlig høring av stoffet, det er det ikke så mange som ønsker. Heldagsprøver i matematikk er ikke greit å hoste opp, heller, den prøven resten av klassen hadde, er jo gjerne levert ut og kan ikke brukes. Vi strekker oss så langt vi kan, men jeg føler ofte at foreldre tar det som en selvfølge at vi skal ordne opp.

Seriøst? Reiser folk bort i perioder med heldagsprøver og annet viktig? Og forventer at dere skal lage opplegg i etterkant? *lettere sjokkert*

Gammel 18-08-10, 21:33   #129
Teflona
audio, video, disco

Teflona sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Teflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt avTeflona har mye å være stolt av
Standard

Katta: jada, sist nå hadde jeg en elev som var borte på alle 4 heldagsprøvene og forventet å få ta disse i etterkant.

Teflona er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:33   #130
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Foreløpig har vi tilpasset oss skoleruta og innretter oss med ferier i selve skoleferien, men det er ikke umulig at vi søker fri senere. Jeg ser at det er flere i klassen til tulla mi som har tatt ut i mine øyne "unødvendig" ferie. Folk får tilpasse seg litt med at ungene går på skolen. Selv når jeg evnt. tenker å ta unger fri fra skolen så tenker jeg mere uka før skoleslutt og uka før juleferie o.l. Da lærer de ikke stort på skolen for å si det mildt. I alle fall i følge min erfaring.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:34   #131
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Skremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme omSkremmern har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine

Jeg har meldt meg ut av "gruppen." Har gitt opp å banke fornuft inn i knollen på dere.

Jeg er sånn over-all et fornuftig menneske, tror jeg.

Greia mi er at ferie er viktig for oss, og da vår type ferie, som ikke har noe med penger eller økonomi å gjøre. Det bare har seg sånn at datoen vi ønsker å være borte på, er noen uker før skolen tar ferie.

Gammel 18-08-10, 21:35   #132
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Katta: jada, sist nå hadde jeg en elev som var borte på alle 4 heldagsprøvene og forventet å få ta disse i etterkant.

Utrolig!

Gammel 18-08-10, 21:35   #133
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Da burde faktisk skolen si nei til å reise bort! Uhørt!

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:36   #134
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Skremmern, ville dere reist på en slik ferie om barna gikk glipp av en eller flere heldagsprøver?

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 18-08-10, 21:37   #135
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser forøvrig ingen forskjell på om en tar en 2-ukers chartertur eller drømmereisen til mere historiske steder. Det ene er ikke noe bedre grunn enn det andre til å ta fri. Det at familien kan ha ferie sammen er viktig i mine øyne, og noen ganger må det kanskje skje på tidspunkter utenom skolen, men det må gå ann å tilpasse seg så godt som mulig.

For vår del er charterturer helt uaktuelt så lenge vi må reise i skoleferiene, men vi finner andre supre måter å reise rundt på. I år fikk vi faktisk til tidenes billigste og supre "syden"-ferie som faktisk var billigere enn 2 uker for oss fem før skoleferien med charter. En må bare tenke litt alternativt.

Gammel 18-08-10, 21:37   #136
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Tro meg, ukulturen sprer seg fort og er kanskje verre enn dere tror. Jeg hadde en egentlig oppegående gutt (16 år) hvor både han og foreldrene mente eksamen måtte flyttes da han skulle på konsert i Bergen.

Gammel 18-08-10, 21:38   #137
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Oj. Oj. Oj. Det hadde jeg ikke i min villeste fantasi forestilt meg, plutselig fikk jeg litt mer sympati for lærersiden. Og så store elever som det der bør vel nesten ikke tas ut av skolen i det hele tatt, det er jo et helt annet tempo da enn i 2. klasse på barneskolen. Faktisk synes jeg godt skolene kunne operere med perioder av året (klart kommunisert i forkant selvfølgelig) hvor sykdom er eneste grunn til fritak fra undervisning. Da tenker jeg på perioder med heldagsprøver og hvis det er planlagt et stort gruppearbeid for eksempel.

Men seriøst, forventer de å få igjen prøvene? *fremdeles sjokkert*

Gammel 18-08-10, 21:39   #138
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Jeg ser forøvrig ingen forskjell på om en tar en 2-ukers chartertur eller drømmereisen til mere historiske steder.

Ikke jeg heller, sånn egentlig. Det er mer lærdom for alle i sistnevnte, men fravær er fravær, det er jeg enig i. Spiller ingen rolle om man skal i begravelse, til Syden, til historiske steder eller besøke en forelder i utlandet.

Gammel 18-08-10, 21:45   #139
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Skremmern, her.

Ikke jeg heller, sånn egentlig. Det er mer lærdom for alle i sistnevnte, men fravær er fravær, det er jeg enig i. Spiller ingen rolle om man skal i begravelse, til Syden, til historiske steder eller besøke en forelder i utlandet.

Og da er det sikkert ikke heller lett for lærere og rektorer og behandle alle søknader om fri og si evnt. nei til noen. Sier skolen ja til noen så er det ikke lett å si nei til andre. Alle type turer kan være like viktig for dem det gjelder.

Gammel 18-08-10, 21:48   #140
Skremmern
Ringskrømt

Skremmern sin avatar

Standard

Jepp, absolutt! Og derfor bør man ikke si nei til noen, "miste respekten" for foreldre som drar på tur eller komme med egen synsing på hva som er gyldig fravær og ikke. Faller barnet utenfor er det ikke så mye annet å gjøre for læreren enn å fortelle foreldrene hvordan ståa er, og bare håpe at de tar det på alvor og prioritere skole fremfor Syden.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:55.