Sv: Å legge ut bilder av andres barn på nett?
Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.
Nå er jeg usikker på hva du mener med stygg sammenheng, men hva hadde du tenkt til å gjøre om du kom over en useriøs aktør I Thailand feks, som misbrukte dine barnebilder i en annonse?
Sende den Norske namsmannen på han?
En seriøs aktør ville neppe brukt dine bilder uansett.
Som sagt; jeg selger bildene mine. Så det er en god del seriøse aktører som bruker dem. Her for eksempel (kavring).
Nei, jeg sender ikke noen norske etellerannet på noen, jeg sender et brev med denne ordlyden til den som står som kontaktperson, og den som står som webhost:
http://www.google.com/blogger_dmca.html
De aller fleste reagerer når de får et DMCA-krav fra den som eier bildet. Uten at man trenger å trekke inn noen advokater e.l.
Du kan ikke sende et DMCA-krav hvis du har lagt ut bildene på FB, siden du ikke eier alle rettighetene lengre. Flickr og blogger.com, f.eks., vil kun godta et DMCA-krav fra FB i et slikt tilfelle, og du skal få det veldig morsomt hvis du prøver å få FB til å sende noe slikt.
På microstockgroup.com kan du lese mange beskrivelser fra folk som har fått fjernet misbruk av sine bilder på denne måten. Det ligger også rapporter på foto.no, både om folk som bare ville ha bildene sine vekk fra nettsider, og fra folk som har fått betaling pga ulovlig bruk.