|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
audio, video, disco
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg har verdens herligste, blideste og kvikke 3-åring, men hun sov ikke ei hel natt før hun var nesten 3. Jeg svarte folk at hun var snill, la aldri ut om at hun vekket moren sin flere ganger om natta. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
can-jur
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?
|
|
|
|
#43 |
|
can-jur
|
Den ser nydelig ut, men da jeg prøvde oppskriften din så ble det bare noe rått ræl i bunnen av formen. Du hadde sikkert bare flaks!
|
|
|
|
#44 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg er ganske sikker på at et barns atferd er en kombinasjon av arv og miljø. Det sagt, så avhenger også årsaken til hva man betegner som et "snilt barn", nøyaktig hva man legger i begrepet. F.eks. tror jeg det er lettere å få et lydig barn enn et empatisk barn, hvis man måler i foreldreanstrengelse. "Snille" barn i betydningen lydig, vil oppføre seg pent på butikken, kle på seg ved kommando, gjøre det du ber dem om når du ber om det, no questions asked. Det er forholdsvis lett å oppnå hos de fleste barn, hvis man tar i bruk metoder med direkte atferdsmodifikasjon, belønning og straff, på en måte de fleste vil ta avstand fra. Selvsagt er det mange barn som er greie å ha med på butikken, kler fint på seg og hjelper til når de blir spurt, helt uten terrorregimer også. Jeg har en sånn fireåring hjemme. Men gud hjelpe meg hvordan denne fireåringen var da hun var ettåring. Da var det mye hyl og skrik, gitt. Begge jentene har vært urolige som babyer. Og jeg var så lei av spørsmålet om de var snille, at jeg svarte "Nei, hun skriker ganske mye og sover urolig om natta. Synes du hun er slem, da?". Det fikk som regel frem det absurde i å bruke begrepet "snill" om en baby. Nå hører vi stadig kommentarer om hvor snill fireåringen er, men nå føles det helt ok å si "Ja, hun er veldig omsorgsfull og snill, og grei å ha med å gjøre". Utfordringen nå er at det ikke blir hele hennes identitet og verdi; å være "snill". Jeg klapper imidlertid ikke meg selv og mannen på skuldra for at hun er så grei å ha med å gjøre nå, like lite som vi hadde skyldfølelse for at hun var vanskelig å ha med å gjøre som baby. Jeg er stolt av at vi som oftest klarer å gi dem rom til å være seg selv, og at vi er bevisste hver dag på å ikke krenke dem for å oppfylle våre behov for at de skal "oppføre seg".
Nei, det synes jeg ikke er provoserende. Men det er viktig å være ydmyk for at det er andre foreldre som også har jobbet hardt for å finne gode løsninger, men hvor gode løsninger ikke er så lette å finne, ja, noen ganger er den eneste løsningen tid. Det er greit å være bevisst på at man er heldig som har barn hvor denne løsningen var tilgjengelig, og at man hadde ressurser til å lete og finne dem. Det er f.eks. i de fleste tilfeller lettere å være to samarbeidende voksne om å lete etter løsningene og sette dem i verk, det er lettere om man ikke er redusert fysisk eller psykisk av en eller annen grunn, og det er lettere om man har barn som ikke har sterk autonom vilje eller atferdspåvirkende diagnoser. Det er også greit å være bevisst på at metoden man har valgt for å oppnå barn som legger seg fint i sin egen seng og sover hele natta, kan være metoder andre er prinsipielt i mot.
|
|
|
#45 |
|
Epikur
|
Bytt ut blåbærene med epler, bringebær eller sjokoladebiter.
|
|
|
#46 |
|
representert
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva blir det til med de som jobber beinhardt og ikke får det til da?
|
|
|
#47 |
|
Epikur
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg tror at noen ganger kan man kjøre seg fast, Turi. At man har godt av å lage en tråd på FP, snakke med venner, dem i barnehagen eller på skolen, kjøpe eller låne noen bøker om emnet og prøve en ny innfallsvinkel. Det finnes alltids en løsning.
|
|
|
#48 |
|
Bedreviter
|
Det er ikke gitt at man er redd for fasaden når man sier at alt er bra. Noen liker rett og slett ikke å dele sine problemer med folk som er mer eller mindre fremmede (andre liker ikke å dele dem med sine venner en gang). Andre igjen synes det er greit å dele, men blir lei av å bli møtt med enten sympatierklæringer eller "gode" råd om problemet. Noen synes det er sårt å ha problemer i forhold til ungene og vil derfor ikke snakke om det. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Rogaland
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg tror det er en kombinasjon av flaks og hardt arbeid. Vi har vært heldige med det daglige lynnet til guttungen, og har hatt enkelt for å "forme" ham til en liten fyr man kan ta med seg ut blant folk. Når det kommer til søvn har vi ikke vært fullt så heldige; men mannens familie er en gjeng med nattevåkere og jeg er ganske overbevist om at det er noe gene-greier i det. Vi har funnet en måte å leve med det på nå etter en del år, men jeg kan ikke se noe vi kunne gjort anderledes for å gi guttungen bedre nattesøvn.
|
|
|
#50 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Det er vanskelig å få en veldig god diskusjon når hi er så rablende kaotisk, men hvis jeg gjetter at spørsmålet handler om "født sånn eller blitt sånn", så er svaret selvsagt at det er en salig blanding. Hvert barn kommer med sitt sett av styrker og svakheter og muligheter og utfordringer. Hvordan de klarer å utnytte mulighetene og overkomme utfordringene er det vi foreldre som har ansvar for å hjelpe dem med.
Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil. Bertrand Russel Sist redigert av Polyanna : 04-09-10 kl 12:52. |
|
|
|
|
|
#51 |
|
guru advisor
|
Selvfølgelig finnes det flere grunner til at folk ikke vil dele. Jeg syns bare det er synd at det for noen skal være sårt å ha problemer med ungene. Hvorfor? Fordi alt ikke er perfekt? |
|
|
|
|
|
#53 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Snille barn? Slemme barn?Jeg har som Poly tre barn, tre barn som på mange områder er like, men samtidig er helt ulike. Som Polyfamilien har vi også sett og jobber med alle tres egenart, og håper at jeg har tre barn med tro på seg selv og egen verdi.
Vi mennesker er som regel høflige, og vi har de aller fleste av oss i alle fall, lært hvordan vi oppfører oss i ulike situasjoner.
|
|
|
#54 |
|
Bedreviter
|
Eller fordi det er sårt å ha problemer med ungene. Er det virkelig vanskelig å skjønne at folk kan være lei seg over å ha problemer i forhold til barna sine?
Det er en veldig vanlig høflighetsfrase og noe man kan spørre om bare for å vise vennlig interesse. Litt som når man spør om været var bra i ferien. Da forventer man gjerne en kort beskjed om at "Joda, det var helt greit/strålende/ikke så bra". Man forventer egentlig ikke en lang utredning om hvordan været var fra time til time. |
|
|
|
|
|
#55 |
|
Ringskrømt
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?For å svare litt seriøst, selv om trådens hovedinnlegg er tåpelig fra ende til annen (personlig mening, rine, du skal få lov å mene det du vil).
2003 2007 2009 2011 Sist redigert av Skremmern : 12-09-10 kl 18:26. |
|
|
|
|
|
#56 |
|
Keep calm and trot on
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Det skjer selvsagt stadig vekk for alle, men det hindrer jo ikke at man kan ha områder der man har jobbet hardt og fått det til.
|
|
|
#57 |
|
can-jur
|
Når konkulderer man med at man ikke får det til da?
|
|
|
|
#58 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Snille barn? Slemme barn?Om folk oppfatter barna mine som "snille" (jeg tror mine sover for lite til å passe inn i kategorien
|
|
|
|
#59 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
Sv: Snille barn? Slemme barn?Snill Slem
|
|
|
#60 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Jeg mener også at HI kunne vært bedre, mer presist og mindre ampert formulert, men du spurte, så vidt jeg husker, om Floksa var "helt riktig." Det var det jeg syntes var litt rart. Innlegget hennes var ikke såå uforståelig. Men som du sier, det er min mening. |
|
|
|
![]() |
|
|