|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg la på meg ekstremt mye da jeg ble gravid med nr. 1, var noenlunde invalidisert, (mye fordi det er et ganske heftig sjokk for kroppen å smekke på 50 kilo på 8 måneder), ble bedagelig anlagt og regnet med at alt skulle renne av av seg selv etter at pjokken var ute. Det gjorde det ikke. Etter det første vekttapet begynte jeg å gå opp igjen. |
|
|
|
|
|
#122 |
|
maler
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigFor meg er det tre ting som har spilt en rolle med hensyn på vekt. For det første gikk jeg opp veldig mye i første svangerskap. Noen bør fortelle førstegangsgravide at det er en stor fordel å leve supersunt i svangerskapet, for den amminga tar ikke med seg så mange kilo som man skulle håpe på. De kiloene som kom på da, gikk aldri helt av igjen. Det ble ti kilo ekstra, og de sitter fast ennå. Og i perioder endel mer. Det andre som har spilt en rolle for meg, er kombinasjonen jobb og barn. Som innebærer tidsklemme, mer bilbruk, mer fokus på mat og mindre trim. For det tredje jobber jeg i perioder mye om natten. Jeg har etterhvert sett at det ikke er bra med hensyn på vekta. Selv om jeg ikke spiser noe ekstra (som i seg selv er en bragd når man går fra post til post og blir invitert på godsaker av sykepleierne), går jeg ikke ned i vekt i perioder med mye nattarbeid. Jeg har derfor lurt på om det gjør noe med hormonbalansen eller forbrenninga.
|
|
|
#123 |
|
Carve canem
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Øvre Romerike
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Fra tynn/slank til overvektigDenne tråden har vært nokså ubehagelig å lese, og jeg regner med at det er fordi den treffer på følsomme steder. Selv var jeg undervektig i ungdomsårene og kunne spise akkurat hva jeg ville uten å legge på meg et gram. Det, ved siden av å vokse opp i en familie som mente at mat var kos, og at dersom man virkelig koste seg (og det gjorde man til hverdags også må skjønne) skulle man spise til man omtrent kastet opp, har gitt ganske sørgelige matvaner det er vanskelig å kvitte seg med. I voksen alder har jeg lagt på meg en hel del, og jeg sliter virkelig med å finne vilje og motivasjon til å gjøre noe med det, fordi maten har et slikt sterkt tak på meg. Det blir som å kvitte seg med en bestevenn, og jeg vet at før eller siden må jeg skjønne at dette er en av de mange bekjentskapene man får gjennom livet som man bare må sette grenser for og tøyle litt. Alle har vi vel en slik venn. Det er bare så inderlig vanskelig å ta dette første steget. Om man bare hadde hatt noen å gjøre dette sammen med, men slike Grete Roede-kurs-greier er slettes ingen ting for meg. Tenk om det var med mat som med røyk- at man bare kunne kutte det ut og aldri ta en matbit igjen. Jeg har nemlig sluttet å røyke, og det helt uten problemer. En dag stumpet jeg røyken og har aldri prøvd det igjen. Null problem. Mat derimot...
|
|
|
|
#124 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektig
Tja, si det.
|
|
|
#125 |
|
etterpåklokest
|
Den setninga der kverna rundt i hodet mitt under gårdagens løpetur. |
|
|
|
|
|
#126 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigMen jeg har på en måte "alltid" vært stor. Eller. Jeg har iallefall følt meg stor. Men jeg var høy og kraftig ganske tidlig, men jeg var også VELDIG aktiv i barneåra/tenåra, og holdt det i sjakk på den måten. Første gang jeg ble såpass stor at jeg kan si jeg var overvektig var vel da jeg starta på høgskolen, og sluttet med handball og gym på skolen.
|
|
|
#127 |
|
Prematurmamma
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigDa jeg fikk kyssesyken og var nede i rundt 45 kg (168 cm på den tiden) sluttet jeg å trene roing. Jeg gikk fra ni økter i uken til "sånn halvveis" i gymmen. Samtidig begynte jeg på videregående, og der var det brusautomat på skolen. Legg til ny kjæreste og den obligatoriske sofakosen med digg og film, to svangerskap og en spiseforstyrrelse (BED) med tilhørende depresjon, og vips er man hundre kilo i dag.
|
|
|
|
#128 |
|
Superduperaktiv
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() |
Så hvis man ikke klarer å stoppe i tide, er man ikke fornuftig da? Jeg ser ikke poenget ditt her, mener du virkelig at det går på fornuft?
|
|
|
#129 |
|
ctrl+z
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg skjønner ikke hva fornuft har med saken å gjøre. Virkelig ikke. For mange gjelder jo dette faktisk sykdom - det er ikke bare å ta seg sammen. Overspising er veldig komplisert og arter seg forskjellig, men stort sett krever det mye for å få hjelp. Det er rett og slett ikke særlig anerkjent som problem. (selv om det har blitt bedre de siste årene).
|
|
|
#130 |
|
Passiv
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigJeg orket ikke å lese hele tråden. Jeg orker ikke utsette meg selv for holdninger om at størrelse 42 innebærer noen kilo for mye for eksempel. Enhver som mener slikt får ta til seg en rødprikk med en fiskedask på, hilsen meg. |
|
|
|
#131 |
|
Epikur
|
Det første man gjør er vel en overdrivelse, men ja. Jeg har sluttet på dagen i samtlige graviditeter. (Med minstemor sluttet jeg fjorten dager før, det var veldig planlagt). Det har vært superlett og noe jeg har vært veldig motivert for, jeg har alltid visst at jeg ikke skulle røyke som gravid, det var noen UL-bilder av et foster som ble påvirket av mors røyking som fikk meg så bestemt på det, jeg så hvordan det lille vesenet virkelig plagdes når moren tok en røyk.
|
|
|
#132 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Fra tynn/slank til overvektigHar ikke lest hele tråden, så snakker bare for meg selv. Takke meg til noen kg for mye enn for lite. Selv har jeg bestandig hatt en enorm forbrenning og slitt med å være for tynn uten at jeg har villet det. Nå siste par årene så har dette forandret seg veldig og jeg merker at "kose"kiloene legger seg på. Jeg vil nok helt klart stoppe før det når så langt som godt overvektig, men jeg liker noen kosekilo i forhold til å være for tynn. Selv har jeg gått opp 20 kg i forhold til hva jeg var før jeg fikk lillebror. Har ikke vært noe moro å pakke vekk størrelse etter størrelse med klær, men jeg har ikke noe mål om å komme inn i de igjen, men jeg har heller ikke noe planer om å bli så mye større enn det jeg er nå. Nå har jeg satt en stopp i hodet mitt, så får vi se om det holder. |
|
|
|
|
|
#133 |
|
Nymotens gammeldags
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Stavanger
Fordi det er en sykdom. En anorektiker vil feks. gå ned i vekt til hun eller han ser ut som et levende skjelett, uten å faktisk se det selv. Man står og speiler seg og ser et overvektig menneske selv om man er livsfarlig tynn. En overspiser ser kanskje overvekten, men har en spisesykdom som gjør at vedkommende ikke klarer ved egen hjelp å ta tak i det. Noen klarer det, noen alkoholikere klarer å komme seg utav helvete ved egen hjelp også. Men de fleste trenger nok hjelp utenfra, vil jeg tro.
Ja.
|
|
|
#134 |
|
Lille tyrann
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Oslo
Sv: Fra tynn/slank til overvektigDette er interessant lesing. Jeg er en sånn som alltid har hatt noen kilo for mye, men jeg har aldri følt meg feit. Dog: jeg har vel også en grense på str. 44. Om jeg ikke får på det, da må jeg ta noen grep. Jeg går litt opp og ned i perioder, og tar iblant grep, slik jeg har gjort nå en stund.
|
|
|
#135 |
|
can-jur
|
Visst du finner et universielt svar på det, så blir du rik, meget, meget rik......
|
|
|
|
#136 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
|
|
|
#137 |
|
can-jur
|
Jeg slutter aldri å undre meg over dette.
|
|
|
|
#138 |
|
geskjeftig
|
Fiskedask og rødprikk notert.
|
|
|
#139 |
|
er her
|
Sv: Fra tynn/slank til overvektigFor min egen del, så er der varsel-klokker som kimer når jeg må legge bort favoritt buksene fordi de er blitt for stramme. Nå er jeg normalvektig i utgangspunktet, har en BMI som ligger i øvre halvdel av normalområdet. Jeg vet av erfaring at for min del så er det nesten bare kostholdet som gir meg de kiloene, å trene i seg selv har ingen betydning for min vekt (siden jeg da premierer meg selv med litt sjokolade eller lignende om jeg har vært "flink" til å trene).
|
|
|
|
#140 |
|
geskjeftig
|
|
![]() |
|