Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Dere med hund, slipper dere de løs i befolket område?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 22-09-10, 22:17   #41
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Dere med hund, slipper dere de løs i befolket område?

lillemy: jeg skal ikke sverge på at hunden ville ha bitt, men jeg vet ikke hva lillebror kunne gjort heller hadde han vært hele alene. Men jeg kom løpende så da fikk jeg jo avverga det. Han har ikke egen oppkjørsel, begge husene deler på gårdsplassen her, men vi oppholder oss jo mest på vår del. Det gjorde vi nå også, men hunden(e) har jo ikke lydighet for fem flate øre. Tidligere i sommer kom alle tre i full fart opp på baksiden av huset mens de jagde et eller annet og var spinnville. Naboen ovenfor prøvde å tilnærme seg de vennlig, men hundene ble jo bare galere omtrent.
Og det er ikke terrier mener jeg. Megatynne med spisse ører.

Vi prøver å lære guttene at de skal ha respekt for dyr, så de går aldri bort å bare klapper på en hund. De spør først og så spør vi evt eier om det er greit. Evt eier sier det selv.

Gammel 22-09-10, 22:18   #42
star
bits and pieces

star sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Hvor: innlandet
Blogginnlegg: 228
star er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner tilstar er et navn som alle kjenner til
Standard

Hvorfor ser jeg ikke mitt eget innlegg
Heng dere nå ikke opp i det nå da, har jo beklaget meg for ordvalget.

Gammel 22-09-10, 22:19   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lillemy01, her.

Jeg synes at så lenge dette skjer i oppkjørselen hvor han bor så må da hunden få være løs de få meterne. Og hadde dere giddet å blir kjent med hunden så hadde jo ikke dette her skjedd.

Jeg sleit bare litt med å få klarhet i om du virkerlig mener det det ser ut som du mener her. Og det gjør du heldigvis ikke. Jeg synes også det høres ut som du gjør det greit, inngjerdet område på egen tomt må være helt greit så lenge hundene ikke bryter lydnivåbestemmelsene i området. Slik HI beskriver det synes jeg nemlig det høres helt annerledes ut, en hund som kommer løpende ut der barn leker i et nabolag og en eier som mener dette er barnets problem.

Gammel 22-09-10, 22:20   #44
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

Hvorfor ser jeg ikke mitt eget innlegg
Heng dere nå ikke opp i det nå da, har jo beklaget meg for ordvalget.

Ikke vær lei deg, du går ikke glipp av mye.

Nå ser forsåvidt ikke jeg heller noe beklagelse, bare dårlige bortforklarelser, så det er mulig innlegget ditt er borte.

Gammel 22-09-10, 22:24   #45
Maverick

Maverick sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

NEI og det har jeg da aldri sagt!! Nå må dere slutte å legge ord i munnen på meg! Vi har det forvsarlig inngjerdet ingen klager og alle er fornøyde. Og diskusjonen var ikke myntet på meg uansett var den det?! Og jeg slipper ikke hundene mine løse en gang om det ikke er båndtvang, så jeg skjønner ikke hva alle skall henge ut mitt hundehold her.

Og hvorfor jeg foreslo at de skulle bli venn med den var at hun skrev at barna hennes ikke var redd hunder og siden hun gjentatte ganger har irritert seg over det og sagt ifra uten at det hjalp, så tenkte jeg at livet ble lettere å leve om man blir venn med den. Thats it ikke noe mere. Og nei det var ikke ymtet på mitt hundehold da jeg verken har motatt klager eller noe annet, men ja jeg tar meg tid å forklare barn hvordan de skall oppføre seg blant hunder for ofte er det ingen som har foklart dem det. Og det er faktisk ett ganske så stort problem her i norge at ja det er hundeieren sitt ansvar. Men det finnes ansvarsløse mennesker overalt i verden også blant hundeeiere og da gjør man livet lettere å leve blamt slike om man har lært barn hvordan de skall oppføre seg blant hunder.

Barn skal lære å ligge unna hunder de ikke kjenner, og det er way over the top å mene at man skal bli kjent med hunder som er en plage.

Og så brukte du terrier-unnskyldningen, som alltid er underholdende. Jeg vil også skylde på rase! "Nei, du skjønner, hunden min er helt naturlig en tornado av pur lykke og muskelkraft som egentlig er plent umulig å tøyle, så derfor lar jeg ham legge verden i ruiner! "

:boxer-eier:

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 22:25   #46
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nera, her.

Nei, hunden slippes kun når vi er oppe på fjellet. Det er en fuglehund, og han stikker selvsagt av hvis han får sjansen, men da til fjells. Jeg synes ikke noe om folk som har hundene løse overalt, spesielt ikke dersom de løper bort til min hund som er i bånd.

Oppe på fjellet, ja. Og han stikker av. Så det er en sånn hund som skremmer vettet av ungene våre som løper rundt uten at eieren har kontroll.

ja ja kjenner meg godt igejn her. jeg har 5 små "illsinte" saker her hjemme. Mie er akkurat slik ser de noen bjeffer de som en gal og løper truende bort dit. Er det noen som løper bort og skriker ja da er leken enda morsommere. Men om noen setter seg ned eller bare prøver å hilse logrer de og snur og tusler rolig tilbake ingenting annet. Er det terrier så er de fleste slik. Og det ligger i deres natur å bjeffe på fremmede. Jeg synes at så lenge dette skjer i oppkjørselen hvor han bor så må da hunden få være løs de få meterne. Og hadde dere giddet å blir kjent med hunden så hadde jo ikke dette her skjedd. Vi har fått nye naboer med to barn og begge elsker hundene mine og er ikke redde men kommer det andre på besøk som begynner å løpe begynner hele bjeffingen på nytt igjen.

Så min idee er hvorfor ikke bli kjent med hunden det er ikke mye som skall til! Og lære barna hvordan oppføre seg blant bjeffende hunder, for hunden bet ikke barnet det betyr at den selv om den høres aggresiv ikke nødvendigvis er det.

Dette er noe av det mest tullete jeg har lest på lenge.

Til HI: Har ikke eieren kontroll på hunden sin, kan du anmelde han. Hundeloven har blitt kraftig skjerpet, særlig for å beskytte barn. Jeg hadde ikke nølt med å ringe politiet hvis det hadde vært mitt problem.

Det du skriver ellers om ham har da virkelig ikke noe med saken å gjøre. Slarv tror jeg det kalles.

Gammel 22-09-10, 22:31   #47
Nå også i farger

Medlem siden: Oct 2006
Avatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtidAvatar har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Og så brukte du terrier-unnskyldningen, som alltid er underholdende. Jeg vil også skylde på rase! "Nei, du skjønner, hunden min er helt naturlig en tornado av pur lykke og muskelkraft som egentlig er plent umulig å tøyle, så derfor lar jeg ham legge verden i ruiner! "

Og min er en mynde, altså en løpehund, derfor lar jeg den løpe ned alt på sin vei.

Er forresten veldig enig at barn skal lære ligge unna hunder. Og hundene skal ligge unna barn.

Avatar er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 23:27   #48
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

men kjære dere. jeg har faktisk veldig gått oppdratte hunder. Men om de er løse i hagen og leker og det kommer folk de ikke kjenner ja da bjeffer de sånn er det bare. Det ligger ikke noe mere bak en det. De er gått sosialiserte vellopdragene hunder som er med oss overalt vi er selv om de er mange. Så jeg skjønner egentlig ikke hva dere klager på. Og ja terriere bjeffer det gjør de nesten uten unntak når de leker. Og nei jeg bruker ikke rase som unnskyldning, men jeg som opdretter er opptatt av raseforskjeller som finnes. Jeg for veldig ofte bemerkninger av hvor vellopdratte mine hunder er. Så nei jeg må nok ha uttrykket meg ganske så feil for at dere tror at jeg er eier av 5 monster bikkjer som angriper barn og alle andre som går forbi slik er det absolutt ikke.

Og jeg er selvfølgelig enig at man må ligge unna fremmede hunder som oppfører seg aggresivt. Men om man ser denne hunden omtrent daglig og bor så tett innpå så synes jeg deffinitivt ikke at det skader å bli kjent med den slik at dette problemet kommer ut av verden.

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-10, 23:36   #49
lillemy01
Erfaren

lillemy01 sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
lillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populærlillemy01 er populær
Standard

Opprinnelig lagt inn av star, her.

lillemy: jeg skal ikke sverge på at hunden ville ha bitt, men jeg vet ikke hva lillebror kunne gjort heller hadde han vært hele alene. Men jeg kom løpende så da fikk jeg jo avverga det. Han har ikke egen oppkjørsel, begge husene deler på gårdsplassen her, men vi oppholder oss jo mest på vår del. Det gjorde vi nå også, men hunden(e) har jo ikke lydighet for fem flate øre. Tidligere i sommer kom alle tre i full fart opp på baksiden av huset mens de jagde et eller annet og var spinnville. Naboen ovenfor prøvde å tilnærme seg de vennlig, men hundene ble jo bare galere omtrent.
Og det er ikke terrier mener jeg. Megatynne med spisse ører.

Vi prøver å lære guttene at de skal ha respekt for dyr, så de går aldri bort å bare klapper på en hund. De spør først og så spør vi evt eier om det er greit. Evt eier sier det selv.

Ok da blir historien litt anderledes. Og jeg forstår jo selvfølgelig at en liten gutt på 3 år ikke kunne gjøre noe alene. Og det hele var jo bare en idee om at hvis ingenting hjalp så kunne man gjøre sin egen hverdag så mye bedre. Jeg har fått mange røde prikker her kun fordi jeg ønsket å være hyggelig og faktisk gi tilbake melding om ett problem jeg muligens er kjent med og en løsning som kunne virke. jeg beklager det at det er blitt feiloppfattet. Men jeg ga i hvertfall tilbake melding til HI om hennes opprinelige problem og ikke om hvrovidt hun kunne bruke ordet "nav klient".

Forresten er det en ikke en toy terrier det er snakk om? en slik en http://no.wikipedia.org/wiki/Engelsk_toy_terrier

lillemy01 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 10:58   #50
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Vi har ikke hund, men en nabo med en diger hund som tidvis går løs, men bare når de er ute selv, og som stikker av innimellom, og da er hun jo løs og uten tilsyn. Ungene (og jeg) kjenner hunden godt, og syns det bare er koselig. Jeg syns de løste det på en grei måte ved å spørre oss og den andre naboen med barn om det var greit at hun gikk løs, og de sier at det bare er å si fra hvis vi vil at den skal være i bånd. Det er helt greit for oss at den er løs (har litt lyst på en selv innerst inne, så det er fint med litt hunde-kos), og jeg er sikker på at de hadde hørt på oss hvis vi ba dem holde henne i bånd.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 11:20   #51
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

lillemy: Du skriver at "Er det terrier så er de fleste slik. Og det ligger i deres natur å bjeffe på fremmede". Jeg har hatt 3 terriere, og de bjeffet aldri på fremmede. Det fikk de ikke lov til. Man kan da ikke la dem gjøre det bare fordi "de fleste gjør det"?!

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 23-09-10, 11:51   #52
mamaria
Grisejente

mamaria sin avatar

Medlem siden: Oct 2007
mamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smartmamaria imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det kan høres ut som en chihuahua?
Jeg mener å merke at de med småhunder ofte tar seg mye større friheter enn de med store hunder. Vi med store hunder hadde fått tilsnakk med en gang om vår hund forstyrret noen, fordi folk er redde for at den skal gjøre skade. Faktumet er vel hvis jeg ikke husker feil, at det er langt flere bitt fra småhunder, men at de ofte ikke blir rapportert. Folk tar dem ikke så alvorlig.
Store raser er ofte, jeg sier altså ikke alltid, men ofte, roligere og muligens i mange tilfeller noe bedre sosialisert.
Småhund-eiere behandler ofte bikkja som et ekstra barn, og de blir gneldrete, tøffe i trynet og ja.. slitsomme. Vi har flere naboer her som har småhunder som chihuahua som går løs støtt. Går man da forbi med sin store hund i bånd, kommer tassen løpende i hundreogåtte og gneldrer hysterisk en halvmeter unna min hund, som selvsagt blir urolig. Irriterende! En av tassene i gata pleier å følge etter et stykke, og er utsatt for trafikk og alt mulig. Eierne bare smiler og ser ikke ut til å være bekymret.
Og jeg drar altså ikke alle over en kam, for jeg vet at det finnes mange flinke småhund-eiere også som behandler hunden som hund og bruker tid på både sosialisering og trening.

Gammel 23-09-10, 12:05   #53
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ville IKKE oppfordret barna mine til å bli kjent med og trygge på en flokk ville bikkjer eid av en ustabil og muligens ruset person.

Kan ikke hunder i flokk være farligere også, fordi de setter i gang noe jaktinstinkt-greier? (tenker på husky-flokken som rev i hjel den guttungen for noen år siden)

Til H.I: Jeg ville hatt lav terskel for å ringe politiet eller dyrevernsnemd eller hva det er. Har hunden bitt noen så kan man vel begjære dem avlivet også?

Gammel 23-09-10, 12:59   #54
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Barn skal lære å ligge unna hunder de ikke kjenner, og det er way over the top å mene at man skal bli kjent med hunder som er en plage.

Opprinnelig lagt inn av Avatar, her.

Og min er en mynde, altså en løpehund, derfor lar jeg den løpe ned alt på sin vei.

Er forresten veldig enig at barn skal lære ligge unna hunder. Og hundene skal ligge unna barn.

Jeg har gjeterhund, da er det vel greit om han får gjete unger? Det ligger jo i hans natur!

Enig i det Maverick sier, unger skal ligge unna bikkjer de ikke kjenner. Og så holder man bikkjer unna barn - og voksne - inntil de eventuelt spør om få hilse. Jeg for min del lar ikke barn få hilse på min i det hele tatt, siden han er ei pingle som trenger god tid til å snuse før han går med på å klappes, og unger har gjerne ikke tålmodighet nok til å vente.

Forslaget om at man burde gjøre seg kjent med gneldrebikkja synes jeg var usedvanlig dårlig, jeg tror gjerne at det fungerer, men folk skal da virkelig slippe å forholde seg til andres bikkjer om de ikke ønsker det.

Jeg slipper for øvrig bikkja løs i oppkjørselen her, selv om vi deler den med flere andre. Hunden min kommer på innkalling (også når han er på kattejakt), og går på plass, og jeg tar ham i bånd om vi skulle møte noen jeg mistenker er redde. Hadde han ikke vært såpass lydig, hadde vi alltid hatt ham i bånd. Han går fritt på tur når det ikke er båndtvang, men vi roper ham inn og tar ham i bånd om vi møter noen. Han får aldri gå så langt at vi ikke ser hva han driver med.

Gammel 23-09-10, 21:35   #55
kisha
Tar en fot av gangen

kisha sin avatar

Hvor: Havørnbyen
kisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de flestekisha er kulere enn de fleste
Standard

Nei, vi har ikke hundene løse. Det er mange unger rundt herog fler er redde for hunder.
Våre har bl.a. en tendens til å bjeffe mot ting som er "skummelt", f.esk. at naboen står bak ei busk nå i mørket. Det er nok heller hundene som er redde.
Men for andre kan de nok virke veldig skumle.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:57.