Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-10-10, 21:53   #61
Slettet bruker
Passiv

Standard

Sv: Sykeliggjøring, overtolkning av symptomer

Vi har forresten en raring. Da han var tre år erklærte han at han ikke tålte melk og drakk det aldri mer. Jeg tenkte det var en nykke, lot ham spise yoghurt og ost og banan og tenkte at det går vel over en dag.

Da han var seks erklærte barnelegen at han nok skulle prøve å ligge unna melk.
Det var ganske lurt. Og langt mer effektivt når han da ikke heller fikk yoghurt, ost og sånt heller. Som mora hans hadde gitt ham.

For å si det sånn - han avsto frivillig uten minste klage fra alt med melk i inkludert is. Den hadde nok vært ganske vond den refluksen.

Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 22:07   #62
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

Uten at det har noe som helst sammenheng, er det påvist noen som helst intoleranse på andre næringsmidler enn disse meget sentrale vi snakker om her, egg, melk, nøtter osv ?

Intoleranse mot potetgull, cola, skrukkede hveteboller i plastpose, løsvektgodteri i alle verdens farger og kjemikalier, har jeg aldri lest om.

Ikke desto mindre er det i diverse miljøer et press på å få barna over på slikt ved ulike anledninger. Og ikke skremmende lenge etter at man satt og leste om ungen kunne tåle saltinnholdet i vanlig middag, om overgangen fra økologiske middagsglass med eksemplarisk næringsinnhold til ordinær lapskaus ville gå bra. Barnehagen advarte om faren ved spising av gulrøtter, men ved bursdager ble det servert seigmenn og kake på samtlige barn fra ett år og oppover.

Gammel 21-10-10, 22:14   #63
Slettet bruker
Passiv

Standard

Allergi mot tomat og kanel har jeg hørt om. For ikke å snakke om gluten.
De som er veldig melkeallergiske kan ikke spise potetgull - det er melk i krydderet. Og smågodt er en jungel av ting man må unngå, særlig melk om man da har sådan allergi.

Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 22:16   #64
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er mange som reagerer på poteter (som i potetgull), sjokolade har ofte melk og andre allergener i seg, mye smågodt og brus har sitrus som er et sterkt allergen. Eplesyre er vanlig tilsetning i masse forskjellig syltetøy og saft. Og hveteboller har nødvendigvis hvetemel og dermed gluten i seg selv om de er skrukkede i plastpose.

Det at man ikke har hørt om ting trenger ikke bety at de ikke finnes. Det betyr kanskje bare at man enten ikke hører særlig etter, eller at man hører på feil sted.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-10-10, 22:29   #65
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Appelsin, her.

Interessant.
Ingen? Kanskje blir de fanget opp hos fastlegen?
Jeg har hatt utslag på en del.

Mulig du har bedre test. Jeg har helt mista troen på den vi bruker i hvertfall. Det vil si, man får jo utslag hvis det virkelig er laktasemangel som er greia, men det er jo ikke så mange i forhold til de som rapporterer at den laktosefri melken går helt fint, mens den andre medfører bare bråk. Sistnevnte gir seg ofte med alderen.

Gammel 21-10-10, 22:32   #66
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Mulig du har bedre test. Jeg har helt mista troen på den vi bruker i hvertfall. Det vil si, man får jo utslag hvis det virkelig er laktasemangel som er greia, men det er jo ikke så mange i forhold til de som rapporterer at den laktosefri melken går helt fint, mens den andre medfører bare bråk. Sistnevnte gir seg ofte med alderen.

Så den er ikke sensitiv nok da, mener du. Men er den spesifikk?

Eller er den bare brukendes til at det gir en indikasjon for at det er en type laktoseintoleranse som man vokser av seg?

Gammel 21-10-10, 22:40   #67
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Så den er ikke sensitiv nok da, mener du. Men er den spesifikk?

Eller er den bare brukendes til at det gir en indikasjon for at det er en type laktoseintoleranse som man vokser av seg?

Fersket i svært uvitenskaplig utøvelse av medisinfaget. Jeg vet ikke sensitivitets- og spesifisitetstallene for den testløsningen vi bruker, det er noen annens bord for å si det sånn, jeg har ofte tenkt jeg burde sjekke hva som står om den i så måte, men har ikke kommet så langt. Men det jeg tror og som samsvarer godt med de som har ansvaret for det fagområdet sier, er at laktoseintoleranse hos barn er sjelden og at testen nok fanger opp de som er gitt at den er riktig utført. Men at noen barn oppfører seg som om de har en litt lettere utgave av laktoseintolereanse uten at de slår ut på testen.

Det vi bruker er en pusteprøve, og den er blant annet avhengig av at barna har fått laktoseholdig mat i dagene før testen utføres, ellers er enzymmengden stort sett såpass stor at det holder til å spalte nok laktose til å ikke gi utslag på testen. Det er altså ikke kun avhengig av de iboende egenskapene til selve testen, men også kostholdet i dagene før. Det er også noe avhengig av teknikken til barnet. Men når man snakker med dem etterpå, har mange av dem fått symptomer i timene etter testen som følge av lakoseinntaket selv om de ikke har hatt utslag på pusteprøven, og det regnes også som positiv test.

Gammel 21-10-10, 22:53   #68
Smash
Impulsiv innimellom

Smash sin avatar

Medlem siden: Jul 2007
Blogginnlegg: 3
Smash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smartSmash imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Er det nå jeg sier at jeg har nær-mistet troen på laktoseintoleransetester? Ingen av ungene jeg har sendt til det har slått ut på prøven. Flere har likevel åpenbar effekt av laktosefritt kosthold. Så jeg har bare sluttet å prøve å forstå akkurat det der.

Søsteren min reagerer veldig på melk- og melkeprodukter, men legen hennes mente at den laktosetesten var helt unødvendig å ta. Det var sjeldent den gjorde utslag. Hun måtte heller prøve å finne ut selv hva hun kan spise.

Jeg hadde med storesøster for å ta en slik laktosetest sist uke, og den var negativ. Hun kan spise produkter med melk i, men drikker hun vanlig melk over flere dager blir hun forstoppet. I tillegg får hun vondt i magen hver gang hun drikker det. Så jeg er kanskje en av disse som lager diagnoser selv, men hele familien min sliter med magen i ulik grad, så vi har valgt å kjøpe laktosefri melk til henne. Så får vi heller prøve oss igjen om en stund.

Gammel 21-10-10, 23:11   #69
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Brutus_, her.

Intoleranse mot potetgull, cola, skrukkede hveteboller i plastpose, løsvektgodteri i alle verdens farger og kjemikalier, har jeg aldri lest om.

Jeg har en unge som får kviser/sår i ansiktet av godteri. For øvrig ikke testet, men det er definitivt sammenheng mellom antall sår og inntak av e-stoffer. Godt nok til at hudlegen og barnelegen dristet seg til en "sannsynlig årsak".

Og så er det jo en grei måte å hindre godis-inntak på; Nei, lille venn dette tåler du ikke. Dette må nok mamma spise opp.

Og i serien selvdiagnostisering: Jeg tåler helt klart melk veldig dårlig. Det slår ikke ut på test, og laktosefritt er bare sånn passe godt nok. Det holder dog at jeg ikke drikker melk eller spiser risengrynsgrøt, softis, bløtkake og noe til. Jeg er frisk som en fisk når jeg er gravid, og passer da på å innta enorme mengder softis, slik at jeg har litt kalsium å gå på.
(Og introduserer ikke kumelk før ungene er minst halvannet, just in case.)

Jeg skal ikke legge skjul på at jeg er god på selvdiagnostisering, men jeg holder det til meg selv. Ungene får ordentlige leger ta se av.

Gammel 21-10-10, 23:18   #70
Appelsin
Søt og rar

Appelsin sin avatar

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 263
Appelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtidAppelsin har en fantastisk fremtid
Standard

Fersket i svært uvitenskaplig utøvelse av medisinfaget. Jeg vet ikke sensitivitets- og spesifisitetstallene for den testløsningen vi bruker, det er noen annens bord for å si det sånn, jeg har ofte tenkt jeg burde sjekke hva som står om den i så måte, men har ikke kommet så langt. Men det jeg tror og som samsvarer godt med de som har ansvaret for det fagområdet sier, er at laktoseintoleranse hos barn er sjelden og at testen nok fanger opp de som er gitt at den er riktig utført. Men at noen barn oppfører seg som om de har en litt lettere utgave av laktoseintolereanse uten at de slår ut på testen.

Det vi bruker er en pusteprøve, og den er blant annet avhengig av at barna har fått laktoseholdig mat i dagene før testen utføres, ellers er enzymmengden stort sett såpass stor at det holder til å spalte nok laktose til å ikke gi utslag på testen. Det er altså ikke kun avhengig av de iboende egenskapene til selve testen, men også kostholdet i dagene før. Det er også noe avhengig av teknikken til barnet. Men når man snakker med dem etterpå, har mange av dem fått symptomer i timene etter testen som følge av lakoseinntaket selv om de ikke har hatt utslag på pusteprøven, og det regnes også som positiv test.

Bruker ikke spesialisthelsetjenesten gentesten for laktasemangel?

Gammel 21-10-10, 23:29   #71
ItsOnlyMe
Opp og fram, - framover

ItsOnlyMe sin avatar

Medlem siden: Oct 2009
ItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smartItsOnlyMe imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nip, her.

Her hadde vi litt motsatt problem, Vetle da han var baby og jeg kun ammet han, hadde han mye tørr hud i ansiktet, helsesøstrene sa at det "bare" var tørr hud, vi kunne bruke litt krem på (gjorde ikke det), MEN når han kanskje var 5 mnd sa de plutselig at det kunne være atopisk eksem og jeg fikk anbefalinger om A-creme og diverse jeg kunne prøve. Gjorde heller ikke det, men klarte etterhvert å finne ut at han ikke tålte hverken egg eller melk, så jeg fikk begynt på diett og han ble helt fin + alle de timene med vugging og dulling pga magesmerter var over.

Jeg synes ofte både leger og helsesøstre tar for lett på ting, og det er så lett å ty til kremer, tabletter og en lettvindt løsning.

Jeg som helt uvitende da til både atopisk eksem, tørr hud og allergier, satt meg heldigvis endel inn i det så Vetle slapp unna masse kremer og fikk en diett som han trengte, men alikevel så altfor seint, selvom det ikke var noen fatale skader av det heller, men vi kunne sluppet unna mye magevondt, våkne nette og kløing av tørr hud. Han er nå kvitt både egg og melkeallergi.

Men som 3 åring (tror jeg) fikk han pollenallergi. Der legen med en gang skreiv ut medisiner, han skulle begynne med tabletter tidlig i mars for å unngå endel av problemet og resten skulle tas med øyedråper. Vi begynte ikke med medisinene, jeg er veldig skeptisk til det, for å prøve bare øyedråper å se om det holdt. Vi gjorde vel det ett år, det gikk passe greit, mye kløing og røde øyne, veldig ubehagelig, mye rensing med saltvann.
Året etter fant jeg ut at grunnen til plagene oppstår i pollensesongen trolig kun skyldes epler, og etter vi kuttet ut det er symtomene helt borte.

Jeg er veldig glad for å slippe å gi han medisiner, og for at jeg ikke bare tar det for gitt at man kan stole på legene og alltid høre på dem.

Jeg skjønner bla ikke det valget du gjorde da han var 3 år, og fikk allergi. At du valgte å la han gjennomgå med mye ubehag og rensing og skylling.. istede for medisin? Var det noe bedre liksom? Rekner med at du fikk resept på Livostin øyedråper og Zyrtec feks? Hadde det ikke vert bedre å gi han noe som lindret ubehaget hans, kanskje tom gjorde han helt symptomfri??! Nei, jeg skjønner det ikke..

Jeg synes du stokker om på mye i det du skriver.
De fleste barn (og voksne) med atopisk type hud kan holde tørrheten i sjakk ved hjelp av fete kremer og behøver ikke engang å utvikle eksem/kløende utslett. Det er på bakgrunn av dette at helsestasjonspersonell gir anbefalinger om å bruke fet krem og olje i badet dersom barnet har en tørr hudtype. Skulle det utvikle seg til eksem og kløe, vil man følge gjeldende retningslinjer for behandling av atopisk eksem.

Det finnes mange holdepunkter for at næringsmidler kan påvirke utbredelse og grad av eksemet, og i de tilfellene vanlig anbefalt behandling ikke fører fram (fet krem/kortisonbaserte salver mm), kan man gå videre med eliminasjon og provokasjon i dietten.
Det skal likevel en del til før man velger å ta det steget, for ved å fjerne viktige næringsmidler fra barnets diett i en lengre periode risikerer man å ikke oppnå noe i forhold til eksemet, og samtidig påføre barnet mangeltilstander.
Jeg sier altså at i noen situasjoner er det nødvendig, og det skal i så fall gjennomføres i samråd med lege, mens for de fleste vil vanlig framgangsmåte med generelle råd og medikamenter være tilstrekkelig.

Det at barn vokser av seg allergier er et kjent fenomen. Det gjelder imidlertid også allergi overfor pollen, som man ikke har mulighet til å beskytte seg fullstendig for.
Selvfølgelig skal barnet unngå mat det er allergisk for, det er ikke dét jeg sier. Men jeg tror ikke du kan hevde at sønnen din fremdeles ville vært allergisk dersom hadde fått normal diett og "bare" kremer som behandling.
Med andre ord sier jeg at jeg synes du generaliserer for mye ut i fra ditt barns sykehistorie.

Sier meg enig med Appelsin over her.

ItsOnlyMe er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 07:49   #72
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Veravera, her.

Jeg skjønner bla ikke det valget du gjorde da han var 3 år, og fikk allergi. At du valgte å la han gjennomgå med mye ubehag og rensing og skylling.. istede for medisin? Var det noe bedre liksom? Rekner med at du fikk resept på Livostin øyedråper og Zyrtec feks? Hadde det ikke vert bedre å gi han noe som lindret ubehaget hans, kanskje tom gjorde han helt symptomfri??! Nei, jeg skjønner det ikke..

Sier meg enig med Appelsin over her.

Første året fikk vi jo ikke medisinering fordi det var for seint på året, dette var jo året vi oppdaget det. Da brukte vi dråper, han var jo ikke sånn hver dag, og rensing av øyne, + øyedråper når det var verst funket greit.

Jeg også går heller rundt og er snørrete enn å ta nesespray som antagelig vil gjøre det bedre. Jeg tar ikke paracet så fort jeg har vondt i hodet eller magen heller, men blir det ille nok gjør jeg jo det.

Hadde problemet til Vetle vært at han var sånn hver eneste dag, så ville jeg jo brukt medisinering jeg å. Poenget mitt var å prøve ett år til med kun dråpene, om sjekke om det holdt, så fikk vi ta medisiner neste år om det føltes nødvendig. Og det trenger han jo ikke. Skjønner ikke hvorfor dette burde være ett problem, det er jo en bra ting at jeg har funnet ut at det er eple som gjør det og å kutte ut en bestemt matvare (som epler) i pollensesongen og litt utover sommeren er jo nada problem, og mye bedre mener jeg enn å bruke medisiner som det helt klart er bivirkninger ved.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 07:56   #73
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg mener forresten at det å kutte epler er noe man kan ha lav terskel for å teste. Funker det så er det jo supert.

Mens man nok ikke skal kutte egg og melk for ikke å si gluten før man har satt seg godt inn i sakene. Fordi det som nevnt oppi her fort ender med å påføre ungen mangeltilstander uten at det kanskje var nødvendig.

Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 08:03   #74
Luftslottet
geskjeftig

Luftslottet sin avatar

Medlem siden: Feb 2008
Blogginnlegg: 271
Luftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de flesteLuftslottet er kulere enn de fleste
Standard

Bruker ikke spesialisthelsetjenesten gentesten for laktasemangel?

Laben til vår spesialist ville bare ta den ved utslag på blodprøvetest. Er det fordi den er dyr, kanskje?

Stjernekikkeren 08 + Alkymisten 11
Luftslottet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 09:01   #75
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Jeg mener forresten at det å kutte epler er noe man kan ha lav terskel for å teste. Funker det så er det jo supert.

Mens man nok ikke skal kutte egg og melk for ikke å si gluten før man har satt seg godt inn i sakene. Fordi det som nevnt oppi her fort ender med å påføre ungen mangeltilstander uten at det kanskje var nødvendig.

Men hvor går nødvendigheten?

Det er nok stor forskjell på terskelen der. Vetle hadde "bare" endel tørr hud i ansiktet + mye mageproblemer (da søvnvansker osv) mens jeg ammet. Vi fant det jo ikke ut før han begynte med grøt som nesten 6 mnd, og da ved reagerte han jo med rødflammete utslett i ansiktet, vi testet det 2 ganger for å være sikker på at det var melken som gjorde utslaget. Har du forresten lest "kjernesunt kosthold"?
Vi gjorde det jo i samarbeid med legen, han fikk nutramigen (det vi klarte å få i han), og når han var 2,5 år (tror jeg, mulig før) tålte han melk igjen. Det var jo ikke noe farlig å teste. Egg tok det lenger tid før han tålte, det var han mer allergisk mot.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-10-10, 12:24   #76
Slettet bruker
Passiv

Standard

Samarbeid med legen er nok et viktig stikkord. Dernest må det jo veies hva man oppnår ved å feks ikke gi medisin dersom det er et alternativ kontra hva man må gjennomføre av tiltak for å unngå å medisinere.

Jeg ville neppe satt i gang melkefritt eller glutenfritt kosthold om det lot seg fikse med en veldig harmløs medisin. Derimot hadde jeg jo ikke nølt med det om det var en større gevinst og medisinering var risikofylt eller ikke tilgjengelig.

Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:21.