Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-10, 09:02   #61
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Jeg har et barn som ikke er særlig interessert i digitale spill. Hun har DS og spiller sporadisk på den, men det er ikke der hun bruker tiden sin. Allikevel er hun kompetent til det meste.

Hun bruker nettet endel. Det er mulig noe av det går i kategorien spilling, men stort sett er hun på farta og bygger opp sin sosiale kompetanse rundt i nabolaget.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 09:12   #62
mrc
Bør lage seg en tittel selv

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Jeg har et barn som ikke er særlig interessert i digitale spill. Hun har DS og spiller sporadisk på den, men det er ikke der hun bruker tiden sin. Allikevel er hun kompetent til det meste.

Har hun spill for sitt interesseområde og aldersnivå/utviklingsnivå?

Konstaterer bare at en del har kjøpt DS, eller andre ting, til sine barn, men så konstaterer at de bruker den lite - og det er kanskje ikke så rart når de har veldig få spill og kanskje spill som ikke er av interesse for dem.

Gammel 27-10-10, 09:29   #63
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av mrc, her.

Har hun spill for sitt interesseområde og aldersnivå/utviklingsnivå?

Konstaterer bare at en del har kjøpt DS, eller andre ting, til sine barn, men så konstaterer at de bruker den lite - og det er kanskje ikke så rart når de har veldig få spill og kanskje spill som ikke er av interesse for dem.

Jeg var kanskje litt upresis. Hun liker å spille på den og har morsomme spill, men hun prioriterer ikke det foran andre ting hun syns er morsomt.

Forøvrig har hun spart til den selv og valgte det samme spillet alle vennene velger. Super Mario Galaxy. Gøy for meg også siden jeg spilte endel timer Super Mario i hina hårda.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 10:50   #64
nolo
Fola Blakken

nolo sin avatar

Blogginnlegg: 86
nolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme omnolo har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Amelie, her.

Syns forøvrig det er litt urovekkende og tøvete argumentasjon at "alle andre har det, og mitt barn skal ikke føle seg utenfor" så gir man seg på noe man egentlig er motstander av.

Det er vi som foreldre som må ta ansvaret, og det er lurt å tenke seg godt om. Men vi er vel klar for en DS i 6-årsgave til pjokk, vil jeg tro. Kan være fint å roe seg ned mellom skole og middag, f.eks.

Men hvis man skal nekte barna noe de ønsker seg og som man har råd til og som er en viktig del av barne- og ungdomskulturen, så bør man vite hvorfor man nekter barna dette. Er det prinsipper, synsing, faktabaserte opplysninger om at det er skadelig osv.

Jeg tror ikke du, Amelie, ikke har tenkt på dette, jeg bare siterer deg for å få frem et poeng, for jeg minnes diskusjoner på når skal barna få mobil, der noen og enkelte ( ) ikke skulle gi barna mobil før de ble 16, for det hadde de ikke bruk for. Det er én ting å begrense bruk av spill/tv/dyre merkekær/fest på lokalet osv, noe helt annet å innta amishholdning og si at dette liker ikke vi (eller kan vi ikke nok om), så da skal ikke barna våre drive med det.

Gammel 27-10-10, 11:08   #65
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener at det å ha tilgang på digitale medier for barn i oppveksten er viktig. Ikke fri flyt selvfølgelig, og vi også styrer hva de får tilgang på og ikke, men i forbindelse med både kontroll, motorikk, læring og lek er det kjempeviktig. Det er en digital verden vi lever i, og det vil ikke forsvinne igjen for å si det sånn. Det vil vel bare utvikle seg enda mere.

For oss som har ei som sliter på skolen så er div. lærespill og også andre spill gull verdt, for det er noe hun synes er moro. Det synes hun ikke om å skrive og lese i en bok. Men ser jo hvor mye utbytte de mindre ungen har av det også.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:10   #66
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sånn for debatten sin del er det VELDIG fristende å si at dette er noe vi har valgt av relgiøse grunner. Vi er slatanister og vår gud Slatan, mener at digitale spill er en av de 311 døds syndene.

Da regner jeg med at vårt valg respektees og at mine sønner kan gå i bursdag og på nabobesøk og at disse familiene legger til rette ved å rydde bort alle digitale spill, slik at mine barn kan føle seg hjemme

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:13   #67
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Floksa da. Ikke har du dekket alle grunner - mine grunner har du ikke dekket. At barna mine får fordi de liker det. Og ikke snakker du sant heller. Får åtteåringen laptop så har han spill.

Å nei, han kommer til å bli avhengig av kabal!! og minesveiper!!!!

Gammel 27-10-10, 11:13   #68
Elisabet
Står på egne ben

Elisabet sin avatar

Elisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme omElisabet har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa: Ungene dine har garantert prøvd digitale spill hos venner? Jeg tror at noe av det som skjer ved å nekte dem det hjemme er at du vil se de veldig lite etterhvert og de vil være veldig mye hos venner. I tillegg så holder de det skjult for deg fordi de vet hva du mener om det og vil at det er forbudt hjemme. Det kan også gjenspeile seg i andre ting etterhvert sånn at det også er andre ting de vil holde skjult for deg. Det er viktig å ha en åpenhet og tilpassing etterhvert som de vokser opp. Til og med i skolen helt fra 1.klasse så er data en del av opplæringen, også når det gjelder enkelte spill.

Elisabet er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:17   #69
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Hovedsakelig går det på tidsbruk. De er lykkelig uten pr i dag og vi ønsker ikke å innføre det. Men fanatiske er vi ikke, alle tre spiller litt på mormors ipad.

Men det går da an å begrense tidsbruken? Det er jo ikke sånn at så fort man får et spill så må man sitte å rotne bort i sofaen til evig tid?

De er lykkelige uten nå, men hva med senere, hvis de kommer hjem med et ønske om å få spille, får de blankt nei da, eller kan det modifiseres?

Forøvrig kan nok en 8-åring med laptop finne nok av spill på nettet uten problemer.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:20   #70
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Elisabet, her.

Floksa: Ungene dine har garantert prøvd digitale spill hos venner? Jeg tror at noe av det som skjer ved å nekte dem det hjemme er at du vil se de veldig lite etterhvert og de vil være veldig mye hos venner. I tillegg så holder de det skjult for deg fordi de vet hva du mener om det og vil at det er forbudt hjemme. Det kan også gjennspeile seg i andre ting etterhvert sånn at det også er andre ting de vil holde skjult for deg. Det er viktig å ha en åpenhet og tilpassing etterhvert som de vokser opp. Til og med i skolen helt fra 1.klasse så er data en del av opplæringen, også når det gjelder spill.

Heldigvis er vennene av typen som heller leker i sandkassa, kjører leketraktor, bygger lego, klatrer i trær og leker gjemsel, enn å sitte forran en skjerm. Har vi besøk, eller er på besøk er ikke 10 timer frilek noe problem
Og vi har da ikke noe forbud mot data spill, vi har tatt et valg om at vi ikke skal det hjemme.

Gammel 27-10-10, 11:22   #71
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Betyr det at hvis tenåringen ønsker å kjøpe en spillkonsoll for egne penger, så får han ikke lov?

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:22   #72
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

5 åringen her har vel spilt på pc (type Josefine og Sofie) et par år nå. Hun synes det er gøy, men hun gjør det ikke veldig ofte. Hun fikk også en DS til 5 års dagen sin, den spiller hun lite på. Hun har flere spill også, men hun spør heller om jeg kan lese ei bok for henne, istedet for å spille på DS. Så hekta er hun ikke.
Hun spiller også noen spill som ligger på NRK super sine sider.

De har også diverse spill i barnehagen.

Jeg synes det er helt greit at barn ikke har DS, PS og alt det der. Men jeg tror det kan være viktig at de lærer seg å bruke pc som et verktøy, og da finnes det jo mange fine spill de kan bruke.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:24   #73
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Forøvrig kan nok en 8-åring med laptop finne nok av spill på nettet uten problemer.

PS! Det går an å ha en laptop uten nettverkskort hvis man ikke er interessert i å ha ungene på nett, men at de skal bruke maskinen til feks skolearbeid.

Vi har masse digitale spill: PC-er på nett, WII, DS og noen småting, en hello-kitty jukse-PC blant annet og PC-spill. I tillegg har vi snakket om å kjøpe PS3 til jul (men nå tror jeg det blir lamper i stedet. Jeg sier som BM, de får strøm, det må da holde. )

Gammel 27-10-10, 11:26   #74
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns hele diskusjonen blir kårni når man først spør om barn bør ha tilgang på spill, og det deretter kommer frem at barna ikke ønsker dette selv, ikke er i et miljø hvor andre har spill og at det slettes ikke gjelder tilgang, men om man skal ha det hjemme. Hvis heller ingen av barna rundt har spill, så skjønner jeg heller ikke argumentet med at det er basert på hva man ser rundt seg.

Hvis barna ikke ønsker spill, så er det vel ikke noe problem?

Har man en pc, så regner jeg med at man har internett også, betyr det at man nekter barna da å gå inn på sider som Salaby og Barne-TV?

Gammel 27-10-10, 11:26   #75
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Men det går da an å begrense tidsbruken? Det er jo ikke sånn at så fort man får et spill så må man sitte å rotne bort i sofaen til evig tid?

De er lykkelige uten nå, men hva med senere, hvis de kommer hjem med et ønske om å få spille, får de blankt nei da, eller kan det modifiseres?

Om de kommer hjem med et ønske om å spille, så får vi ta det som det kommer. Å finne nettspill ser jeg mer på som utvikling av digital kompetanse, enn å spille. Og blir det en tidstyv så får vi ta tak i det da.
Det er ikke værre. Vi er ikke fanatiske, men jeg blir trist av en del av det jeg ser rundt om. Og slik ønsker ikke vi å ha det.

Gammel 27-10-10, 11:28   #76
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Floksa, jeg syns dette ble en av dine typiske diskusjoner, hvor du kommer med en problemstilling, som etterhvert viser seg å være helt anderledes enn hva du opprinnelig sa.

Gammel 27-10-10, 11:28   #77
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av him, her.

PS! Det går an å ha en laptop uten nettverkskort hvis man ikke er interessert i å ha ungene på nett, men at de skal bruke maskinen til feks skolearbeid.

Ja, men det er jo mye nyttig på nettet også, så det kan jo brukes til skolearbeid? Eldste her bruker f.eks hjemmesidene til skolebøkene mye. Det er mye bra de går glipp av uten nett-tilgang, og det er viktig at ungene lærer seg å hente inn info fra nettet.

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:29   #78
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Jeg mener de bør det, etter en viss alder.
3-4-5 - åringer osv trenger hverken ds,pc eller andre spillkonsoller mener jeg, men når de er i skolealder så syns jeg de bør få ha tilgang.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:30   #79
Chanett
navnet sjemmer ingen

Chanett sin avatar

Chanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt avChanett har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Betyr det at hvis tenåringen ønsker å kjøpe en spillkonsoll for egne penger, så får han ikke lov?

Hjemme hos oss hadde vi snakket høye om det om fjortenåringen ville bruke egne penger på det. Det ville jo likevel være vi som styrte bruken selv om hun betalte.

Chanett er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:31   #80
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Jeg syns hele diskusjonen blir kårni når man først spør om barn bør ha tilgang på spill, og det deretter kommer frem at barna ikke ønsker dette selv, ikke er i et miljø hvor andre har spill og at det slettes ikke gjelder tilgang, men om man skal ha det hjemme.

Hvis barna ikke ønsker spill, så er det vel ikke noe problem?

Har man en pc, så regner jeg med at man har internett også, betyr det at man nekter barna da å gå inn på sider som Salaby og Barne-TV?

Jo, jeg ser den, men har inne synes jeg å merke ( og en poll viste vel også det) at ALLE unger har tilgang på egene spill konsoller, at 4 åringer har spill som favorittleke, at spill brukes for å roe ned

Og da hender det at jeg lure på om vi burde kjøpt DS (ok, jeg aner jo ikke hva det er for noe ) til alle til jul. For selv om de ikke savner/ønsker seg dette pr i dag, så lurer jeg da på om de går glipp av noe. Og så langt, med det regime vi har, ser jeg ikke at de gjør det. Går glipp av noe altså.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:00.