|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Borte
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg har et barn som ikke er særlig interessert i digitale spill. Hun har DS og spiller sporadisk på den, men det er ikke der hun bruker tiden sin. Allikevel er hun kompetent til det meste.
|
|
|
#62 |
|
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?
Har hun spill for sitt interesseområde og aldersnivå/utviklingsnivå?
|
|
|
#63 |
|
Borte
|
Jeg var kanskje litt upresis. Hun liker å spille på den og har morsomme spill, men hun prioriterer ikke det foran andre ting hun syns er morsomt.
|
|
|
#64 |
|
Fola Blakken
|
Men hvis man skal nekte barna noe de ønsker seg og som man har råd til og som er en viktig del av barne- og ungdomskulturen, så bør man vite hvorfor man nekter barna dette. Er det prinsipper, synsing, faktabaserte opplysninger om at det er skadelig osv.
|
|
|
|
#65 |
|
Står på egne ben
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg mener at det å ha tilgang på digitale medier for barn i oppveksten er viktig. Ikke fri flyt selvfølgelig, og vi også styrer hva de får tilgang på og ikke, men i forbindelse med både kontroll, motorikk, læring og lek er det kjempeviktig. Det er en digital verden vi lever i, og det vil ikke forsvinne igjen for å si det sånn. Det vil vel bare utvikle seg enda mere. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
can-jur
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Sånn for debatten sin del er det VELDIG fristende å si at dette er noe vi har valgt av relgiøse grunner. Vi er slatanister og vår gud Slatan, mener at digitale spill er en av de 311 døds syndene.
|
|
|
|
#67 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#68 |
|
Står på egne ben
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Floksa: Ungene dine har garantert prøvd digitale spill hos venner? Jeg tror at noe av det som skjer ved å nekte dem det hjemme er at du vil se de veldig lite etterhvert og de vil være veldig mye hos venner. I tillegg så holder de det skjult for deg fordi de vet hva du mener om det og vil at det er forbudt hjemme. Det kan også gjenspeile seg i andre ting etterhvert sånn at det også er andre ting de vil holde skjult for deg. Det er viktig å ha en åpenhet og tilpassing etterhvert som de vokser opp. Til og med i skolen helt fra 1.klasse så er data en del av opplæringen, også når det gjelder enkelte spill. |
|
|
|
|
|
#69 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Men det går da an å begrense tidsbruken? Det er jo ikke sånn at så fort man får et spill så må man sitte å rotne bort i sofaen til evig tid? |
|
|
|
|
|
#70 |
|
can-jur
|
Heldigvis er vennene av typen som heller leker i sandkassa, kjører leketraktor, bygger lego, klatrer i trær og leker gjemsel, enn å sitte forran en skjerm. Har vi besøk, eller er på besøk er ikke 10 timer frilek noe problem
|
|
|
|
#72 |
|
Erfaren nok
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?5 åringen her har vel spilt på pc (type Josefine og Sofie) et par år nå. Hun synes det er gøy, men hun gjør det ikke veldig ofte. Hun fikk også en DS til 5 års dagen sin, den spiller hun lite på. Hun har flere spill også, men hun spør heller om jeg kan lese ei bok for henne, istedet for å spille på DS.
|
|
|
#73 |
|
Leser
|
PS! Det går an å ha en laptop uten nettverkskort hvis man ikke er interessert i å ha ungene på nett, men at de skal bruke maskinen til feks skolearbeid.
|
|
|
#74 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg syns hele diskusjonen blir kårni når man først spør om barn bør ha tilgang på spill, og det deretter kommer frem at barna ikke ønsker dette selv, ikke er i et miljø hvor andre har spill og at det slettes ikke gjelder tilgang, men om man skal ha det hjemme. Hvis heller ingen av barna rundt har spill, så skjønner jeg heller ikke argumentet med at det er basert på hva man ser rundt seg.
|
|
|
#75 |
|
can-jur
|
Om de kommer hjem med et ønske om å spille, så får vi ta det som det kommer. Å finne nettspill ser jeg mer på som utvikling av digital kompetanse, enn å spille. Og blir det en tidstyv så får vi ta tak i det da.
|
|
|
|
#76 |
|
Glamorøs
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Floksa, jeg syns dette ble en av dine typiske diskusjoner, hvor du kommer med en problemstilling, som etterhvert viser seg å være helt anderledes enn hva du opprinnelig sa.
|
|
|
#77 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Ja, men det er jo mye nyttig på nettet også, så det kan jo brukes til skolearbeid? Eldste her bruker f.eks hjemmesidene til skolebøkene mye. Det er mye bra de går glipp av uten nett-tilgang, og det er viktig at ungene lærer seg å hente inn info fra nettet. |
|
|
|
|
|
#78 |
|
Drømmer
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg mener de bør det, etter en viss alder. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
navnet sjemmer ingen
Hjemme hos oss hadde vi snakket høye om det om fjortenåringen ville bruke egne penger på det. Det ville jo likevel være vi som styrte bruken selv om hun betalte. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
can-jur
|
|
|
![]() |
|
|