Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-10-10, 11:32   #81
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Ja, men det er jo mye nyttig på nettet også, så det kan jo brukes til skolearbeid? Eldste her bruker f.eks hjemmesidene til skolebøkene mye. Det er mye bra de går glipp av uten nett-tilgang, og det er viktig at ungene lærer seg å hente inn info fra nettet.

Dette er jeg helt enig i og jeg synes 3dje klassingen her har alt for lite data og natt relatete ting på skolen. Derfor får han nå laptop, for digital kompetanse, nettvett og lignende er VIKTIG i 2010.

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:33   #82
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Som mor vil eg hevde at det er greitt å droppe digitale spel, om dei får digital input på andre vis. Men som (digital) pedagog vil eg seie at borna risikerer å gå glipp av ein del sosial kompetanse, kreativ storytelling, interaktiv dramaturgi, motivstyrt aktiv problemløysing og å mangle den intuitive digitale kompetansen under huda. Så får ein som forelder vurdere kor viktig ein meiner den kompetansen er. Til sjuande og sist handlar det om å ta bevisste val - og å ikkje la seg skremme av fordommane mot digitale spel.

Valdsspel er forbode i vår heim også. I alle fall så lenge con-lista er lenger enn pro-lista.

Og m.t.p. tidsbruk: det er i allefall vanskeleg å styre tidsbruken når tenåringen/den unge vaksne ENDELEG får tilgang til digitale spel, enn å lære ungane god bruk frå tideleg alder.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:33   #83
Veritas
Det norske

Veritas sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Østlandet
Veritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smartVeritas imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Jeg synes det er viktig å la barna "følge med i tiden" og ikke bli akterutseilt i forhold til samfunnet forøvrig. Derfor synes jeg det er feil å velge bort denne biten.
Selvsagt må man jo styre det litt ang. type spill. Det er så mange pedagogiske spill der ute som er veldig lærerike for ungene, og det å frata dem denne muligheten synes jeg ikke er bra. Så jeg er vel enig med flesteparten av "røkla" her, som noen kalte det.

Gammel 27-10-10, 11:34   #84
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Å nei, han kommer til å bli avhengig av kabal!! og minesveiper!!!!

Noe sier meg at du kommer til å bli relativt overrasket i tiden som kommer.

Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:36   #85
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Floksa, jeg syns dette ble en av dine typiske diskusjoner, hvor du kommer med en problemstilling, som etterhvert viser seg å være helt anderledes enn hva du opprinnelig sa.

Hva er annerledes?
Jeg lurer på om digitale spill er viktige for barns kompetanse på noe vis.
At flere tolket HI til at vi lever på amishvis, og har bannlyst Josefine og ofret Mario på fruktbarhetens alter får stå sin prøve.

Gammel 27-10-10, 11:39   #86
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av smilefjes, her.

Noe sier meg at du kommer til å bli relativt overrasket i tiden som kommer.

Jeg er nok ikke riktig så naiv.

Vet du forresten hvor mange årsverk i norge som kastes bort på kabal? Det er visstnok sinnsykt mang

Gammel 27-10-10, 11:42   #87
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kristine, her.

Ja, men det er jo mye nyttig på nettet også, så det kan jo brukes til skolearbeid? Eldste her bruker f.eks hjemmesidene til skolebøkene mye. Det er mye bra de går glipp av uten nett-tilgang, og det er viktig at ungene lærer seg å hente inn info fra nettet.

Jeg er ikke noen anti-nett menneske (skulle ha tatt seg ut, hva hadde jeg gjort her blant annet. ) Jeg bare påpeker at selv om Floksa sine barn får en PC, så betyr ikke det at de automatisk er på nett. Man kan begrense de teknisk hvis man ønsker det. Personlig er jeg mye mer tvilende til fri internettilgang enn spill i seg selv.

Jo, jeg ser den, men har inne synes jeg å merke ( og en poll viste vel også det) at ALLE unger har tilgang på egene spill konsoller, at 4 åringer har spill som favorittleke, at spill brukes for å roe ned

Tror det er mange her inne som ikke har det også. FP er ikke RL heller, så om alle hatt det her inne hadde ikke betydd det samme som at det var vanlig at alle 4 åringen i Norge hadde DS.

Gammel 27-10-10, 11:45   #88
Slettet bruker
Passiv

Standard

Floksa: Det forekommer meg at du starter denne diskusjonen for å finne argumenter for å forsvare valget ditt, og at svarene her ikke nødvendigvis var de du ønsket å få.

Som svar på spørsmålet ditt: Ja, digitale spill er viktige for barns kompetanse, både sosialt og ellers. De begynner med data på skolen i første klasse. Jeg hadde ti ganger heller valgt bort tv-en enn digitale spill for ungene. Tv-en er en adskillig større tidstyv, og passiviserer ungene, i motsetning til spill.

Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:46   #89
Alfa
Dukkar plutseleg opp ...

Alfa sin avatar

Alfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme omAlfa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er i tillegg stor skilnad på at barnet sit åleine i eit hjørne med spelet sitt - og at han/ho spelar saman med andre (gjerne også foreldre) og viser, forklarer, diskuterer løysingsstrategiar og reflekterer.

Alfa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 11:52   #90
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er nok ikke riktig så naiv.

Vet du forresten hvor mange årsverk i norge som kastes bort på kabal? Det er visstnok sinnsykt mang

Det er du som tror at det bare er kabal og minesveiper som åpner seg når poden får en laptop. Det jeg skriver er altså et svar på det du skrev.

Det er slitsomt når du skriver en ting - man svarer på akkurat det du skrev - også blir du snurt fordi man mener du er naiv.

Det er tusener på tusener av spill som man ikke trenger mer enn en nettleser for å bruke. Gratis. Mange av dem er kjempegode. Lykke til med å holde poden unna samtlige.

Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:07   #91
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Floksa: Det forekommer meg at du starter denne diskusjonen for å finne argumenter for å forsvare valget ditt, og at svarene her ikke nødvendigvis var de du ønsket å få. .

Nei, hadde jeg vært ute ette å få klapp på ryggen for valget vårt hadde jeg neppe startet diskusjonen, til det har jeg vært her litt for lenge
Jeg var ute etter å høre om barn mister kompetanse av å ikke ha tilgang på digitale spill. De fleste mener ja.
Men uten de helt store argumentene, synes jeg?
Fordi alle andre har, er ikke et argument jeg kjøper.
Digital kompetanse argumentet er jeg helt enig i, men man trenger ikke spill for å få det.

Opprinnelig lagt inn av FarOutFishing, her.

Som svar på spørsmålet ditt: Ja, digitale spill er viktige for barns kompetanse, både sosialt og ellers. De begynner med data på skolen i første klasse. Jeg hadde ti ganger heller valgt bort tv-en enn digitale spill for ungene. Tv-en er en adskillig større tidstyv, og passiviserer ungene, i motsetning til spill.

Hvordan er digitale spill viktig for barns sosiale kompetanse?

Det er du som tror at det bare er kabal og minesveiper som åpner seg når poden får en laptop. Det jeg skriver er altså et svar på det du skrev.

Det er slitsomt når du skriver en ting - man svarer på akkurat det du skrev - også blir du snurt fordi man mener du er naiv.

Det er tusener på tusener av spill som man ikke trenger mer enn en nettleser for å bruke. Gratis. Mange av dem er kjempegode. Lykke til med å holde poden unna samtlige.

Ja, jeg var dum som skrev det sånn, jeg tenkte det var en selvfølge at det var ironisk
Å holde dem unna spill totalt er ikke et mål, jeg skjønner at jeg ha utrykket meg klønete IGJEN ( ) om det er slik dere oppfatter det.

Gammel 27-10-10, 12:15   #92
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg for min del har basert absolutt alt jeg har skrevet i denne tråden på at du ville holde dem helt unna alle spill, ja.

Men nå er jeg VELDIG spent på hva du tenker at du egentlig spør om, og enda mer på hva du tenker at du har bestemt at de ikke skal ha?

Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:16   #93
noen
This is normal!

noen sin avatar

Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Utenfor Sverige
Blogginnlegg: 129
noen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme omnoen har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I Flokseheimen er det tatt en avgjørelse i forhold til digitale spill.
De finnes ikke her, og kommer heller ikke til å bli innført så lenge vi kan kontrolere det.

Å holde dem unna spill totalt er ikke et mål, jeg skjønner at jeg ha utrykket meg klønete IGJEN ( ) om det er slik dere oppfatter det.

Hvis man leser første innlegget ditt, er det veldig vanskelig å ikke forstå deg sånn.

For meg er digitale spill en morsom, leken måte for barn å lære nye ting, enten det gjelder tall, bokstaver, form, farge, språk. koordinasjon eller andre ting. Våre har spilt på PC'n fra de var ca 2,5, og jeg ser absolutt en nytte i det. Ja, man kan sikkert lære alt dette på andre måter, men det å bruke elektroniske duppeditter er en fin ting å lære tidlig, så hvorfor ikke?

Nå er det ikke veldig mye de sitter foran skjermen (det gjelder TV'n også), så det blir nok av tid til andre morsomme aktiviteter.

Gammel 27-10-10, 12:19   #94
cecix
Blekksprut

cecix sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
cecix er populærcecix er populærcecix er populær
Standard

Begge de 2 eldste gutta her i huset (de 2 minste er bare 15mnd) har hver sin DS. Det har de hatt siden 3års alderen noe jeg finner helt problemfritt. De spiller og koser seg - i perioder. Kan glemme av DS i flere uker, så husker de på det igjen og spiller gjerne litt mer i en periode. De har mange forskjellige spill, og jeg ser at fingerferdigheter(motorikk), logikk og strategievnene blir trenet. I tillegg til språk\bokstaver osv. Sosialt er det også, for vi voksne er også gjerne med og spiller litt sammen med de og de har det gøy sammen med venner. Snakker om spill osv. Ville ikke tatt fra de denne opplevelsen\øvelsen, for enten vi liker det eller ei - nå er samfunnet så teknologibasert at mestrer man ikke denne arenaen blir det tungt å ta det igjen som voksen.

Sist redigert av cecix : 27-10-10 kl 12:26.
cecix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:24   #95
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Thomas1977, her.

Man bør kanskje prøve å holde unga unna world of warcraft i det minste?

http://fil.nrk.no/magasin/spiller/1.6551227

Du finner alltid ekstreme tilfeller, jeg begynner og bli ganske lei av sensasjonalistiske artikler om hvor mye tid folk bruker på MMORPG-spill. En gjennomsnittlig WoW-spiller bruker i overkant av 10 timer i uken på spillet. Jeg vil anta at store deler av de som poster på FP bruker mer enn 10 timer i uken her.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:27   #96
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg ser at mine to som begge har tilgang på wow fra sine maskiner slettes ikke sitter som slaviske wow-zombier og etterlyser fortsatt en fornuftig grunn til uttalelsen oppi her om at "man ser på ungen at han har tilgang".

Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:29   #97
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Jeg for min del har basert absolutt alt jeg har skrevet i denne tråden på at du ville holde dem helt unna alle spill, ja.

Men nå er jeg VELDIG spent på hva du tenker at du egentlig spør om, og enda mer på hva du tenker at du har bestemt at de ikke skal ha?

Altså, vi lever jo ikke innei en firkantet bok som aldri forandrer seg.
Pr i dag har vi ingen spill, utover det som ligger på min LT. Og de mormor har på sin iphone og ipad. Og av og til er vi inne på playhouse Disney eller Thomastoget å spiller ( 1 gang i mnd kanskje).
Eldste er 8 år, om han om 3 år er helt desperat etter egen spill konsoll så tar vi det da. Vi har (heldigvis) ingen relgion som forbyr oss å kjøpe spill, vi ser bare ikke nytten av det, pr i dag. Og siden hverken jeg eller mannen spiller så er det greit å høre litt med andre (og andre, ble denne gangen alle de fine, snille, flotte smarte menneskene på FP) om vår holdning, slik den er i dag, tar ifra ungene noe viktig.

Gammel 27-10-10, 12:35   #98
Slettet bruker
Passiv

Standard

Ønsker de seg veldig sterkt spill da?

Og åtteåringen får jo laptop - da får han jo tilgang på drøssevis med spill der.

Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:37   #99
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns det må være greit å ikke ha spillkonsoller om barna ikke har veldig sterke ønsker om det og man ikke spiller selv. Jeg kan ikke helt se hva viktig hva man eventuelt tar fra ungene ved å unnlate å ha spillkonsoller. Sterke prinsipper mot ting ungene er opptatt av derimot - det ville jeg vært forsiktig med.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 12:38   #100
Brutus_
Bør lage seg en tittel selv

Brutus_ sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Brutus_ er populærBrutus_ er populærBrutus_ er populær
Standard

I min tid var det der moraliseringsaspektet enda større. Det var ikke lenge siden man hadde diskutert farene med fargefjernsyn. Man skulle sitte minst ni meter unna skjermen for ikke å utvikle synsproblemer osv. Senere kom diverse tv-spill og Commodore 64 og alt det der. Samtiden hadde en moralpekefinger. I dag sitter alle med digital teknologi omtrent til enhver tid, drevet frem av nerder som interesserte seg for slikt i sin tid. I dag er mange av dem magnater og legender i it-verdenen. Etter mitt syn et must i den tiden vi lever i å la barn få tilgang til dette. Vi må innse at it-alderen ikke hadde sin fødsel på sløydsalen eller i heimkunnskapstimene.

Sist redigert av Brutus_ : 27-10-10 kl 13:03.
Brutus_ er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:20.