|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?
Kaller du meg AvhengigTM?
|
|
|
#102 |
|
Har tro på forbedring
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg synes digitale spill er kjempegreier jeg!
|
|
|
#103 |
|
Leser
|
Fordi at spill i mange områder er et sosialt treffsted, på samme måte som fotball i gata var det før. Eldste min på 9 treffer folk hun kjenner på panfu og chatter med de der. I miljøer hvor spille ikke er viktig er det heller ikke viktig for barns sosiale kompetanse (noe bør de lære seg, men det går ann å lære det utenom spill. Her sender de feks meldinger på it's learing. Skype er en metode.)
Synes Kasia sier det veldig fint.
|
|
|
#104 |
|
can-jur
|
|
|
|
|
#105 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?http://www.medietilsynet.no/Global/T...08_rapport.pdf 2/3 av norske barn og ungdom spiller elektroniske spill minst en gang i uken. • Totalt spiller 38% slike spill daglig - blant gutter oppgir 53% at de spiller daglig. • I gjennomsnitt bruker guttene 1 time og 48 minutter på spill daglig, mens jentene ligger på 40 minutter. • Barna selv mener at foreldrene har forholdsvis god kjennskap til spillene de brukere. • De aller fleste spiller elektroniske spill alene eller med personer de kjenner. Kun 17% spiller med mennesker de ikke kjenner. Når det gjelder utstyret barn og ungdom spiller på fordeler dette seg i størst grad på PC (74%) og spillkonsoller (58%) Jeg synes denne delen var mest interessant: 45% mener at far kan mye om internett, 26% mener det samme om mor • I følge barna snakker foreldrene kun noe eller lite med de om hva de gjør på internett. • 95% bruker internett hjemme, og det er kun et fåtall av foreldrene som sitter sammen med barna når de surfer eller sjekker hvilke sider de har besøkt.
|
|
|
#106 |
|
can-jur
|
Det var spennende og skremmende tall Ru!
|
|
|
|
#107 |
|
Make it count!
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Jeg har prøvd å svare på denne tråden her flere ganger, men premissene for HIs spm forandrer seg stadig før jeg får postet. Er spørsmålet om barn bør ha tilgang på digitale spill som det står i hovedinnlegget, eller er spørsmålet om det er greit å ikke kjøpe DS når barna ikke har lyst på, ingen av kompisene bruker det og heller vurdere å kjøpe det hvis barnet får veldig veldig lyst på når han blir litt større? :forvirret:
|
|
|
#109 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?At kun et fåtall sitter sammen med ungene betyr jo ikke at de ikke følger med. Jeg sitter ikke sammen med eldste, men hun sitter jo i stua så jeg har oversikt likevel. Og går jeg ut av rommet en stund sjekker jeg ikke loggen når jeg kommer tilbake. |
|
|
|
|
|
#110 |
|
Protonterapeut
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Det står sitter sammen med, ELLER sjekker.
|
|
|
#111 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Ja, men hvis noen hadde spurt min datter om vi satt sammen med henne hadde hun nok sagt nei, selvom jeg absolutt har oversikt. For henne vil "sitte sammen med" beyt "sitte ved siden av". Og de har vel spurt barna i den undersøkelsen? |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Ekvilist
|
Litt selvmotsigende.
|
|
|
#113 |
|
MORMOR
Medlem siden: Sep 2008
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Første gangen dette poppet opp i hodet mitt var da eldstemann var ti år, i 1996. Da var det ikke så mye digitale spill som var poppis men mobil.
|
|
|
|
#114 |
|
Har tro på forbedring
|
Det er mye god underholdning i TV-shop *jobbet som nattevakt* (Kilde: youtube.com) (ok, jeg fant bare denne med tøys på - men ejg ønsket meg den ekte altså)
|
|
|
#115 |
|
can-jur
|
Ok, jeg vil meg ikke så vondt at jeg kommer til gå inn i noen debatt om hvorfor. Hvorfor er heller ikke spørsmålet, det er da heller ikke særlig intressant å diskutere hvorfor vi ikke vil ha spill. Å diskutere barns digitale kompetanse og hvordan de skaffer seg den er derimot spennende.
Ok, jeg hadde det stikk motsatt, fikk aldri det som var inn og jeg husker at det var noe jeg syntes var ok. At jeg syntes det var fint å oppdage at man kunne overleve og ha venner uten å ha Levi`s bukser og Hillfiger jakke. Og at man kunne fungere sosialt uten å ha sett den derre serien også.
|
|
|
|
#116 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Vi er en spillfamilie, så det ville aldri vært et alternativ å velge vekk digitale spill. Like lite som vi velger vekk brettspill. Nå for tiden går det mest tid på de nye lego-spillene, men jeg kan godt spille sammen med jentene på wii eller DS. Som Mauser nevner tidlig i tråden er dette nesten utelukkende en sosial greie her hjemme, enten barna sammen eller med oss voksne. Selvsagt kan man få digital kompetanse uten spill, men hvorfor velge vekk en læringsform som er mer lekbetont? |
|
|
|
|
|
#117 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Poden har lært seg veldig mye om tall og penger ved å spille josefinespillet på dataen. Han plusser, trekker i fra, ganger og deler som den naturligste ting i verden.
|
|
|
#118 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Bør barn ha (tilgang på) digitale spill?Hverken Far eller jeg spiller spill, bortsett fra med ungene. Det er noe vi har måttet lære oss for at både ungene og vi skal henge med i hverdagene.
|
|
|
#119 |
|
maler
|
Og så ble du ikke lærer?
|
|
|
#120 |
|
Mmm, skeptisk
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Tromsø
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hadde aldri forventet å finne sosial kompetanse nevnt i samme setning som commodore
|
![]() |
|
|