Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Dagbladets nye gjestetegneserie

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 01-10-10, 14:53   #61
Erasmus
Fullverdig medlem

Medlem siden: Aug 2010
Erasmus har et hav av muligheter foran seg
Standard

Sv: Dagbladets nye gjestetegneserie

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men denne var overfladisk, dum og ikke godt tegnet en gang. Og da blir det bare krenkende.

Det blir jo ikke krenkende bare fordi streken er dårlig eller historien overfladisk. Jeg likte ikke serien, og det skyldes både at jeg ikke liker streken, men også at poengene blir for kjedelige. Hvorvidt det er krenkende bryr jeg meg ikke noe om. Hvorfor skal folk på død og liv krenkes av alt mulig?

Den eneste stripen som fungerer for meg er faktisk Lano-stripen. Den har en punchline med referanse til Lano-ungen som er funksjonshemmet og som ble stemt frem ved en kampanje. I denne settingen blir det at hvem som helst kan bli Lano-unge, men man må jobbe litt for det. Jeg humret halvhøyt av den, men resten av stripene holder ikke mål.

Erasmus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 15:09   #62
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, jeg mener ikke at den blir krenkende fordi streken er dårlig, men i mitt hode kan GOD humor forsvare at man tøyser på et område som er krenkende. (Eksempel: Uttrykket "naken greve jager neger med øks" som eksempel på tabloid overskrift bruker et krenkende begrep, men oppfattes ikke nødvendigvis som krenkende, fordi den har et godt poeng)

Gammel 01-10-10, 19:56   #63
m^2
Bør lage seg en tittel selv

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

nrk.no:

"...Det har fått Lars Langsrud, styreleder for Nettverk for Down syndrom til å reagere kraftig.

– Dette er først og fremst usedvanlig usmakelig og støtende. Den er simpel, fordi utgangspunktet utelukkende er å gjøre narr av en gruppe mennesker som allerede er veldig svak, sier Langsrud til NRK.no."

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 01-10-10, 23:59   #64
Éowyn
Whatever, never mind

Éowyn sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 67
Éowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelenÉowyn er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg synes den ikke var noe morsom i det hele tatt. Har de ikke noe form for kvalitetskontroll i Dagbladet. Eller kjenner vedkommende Viktige Personer i DB?

Éowyn er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 02-10-10, 00:16   #65
Juste
Populærkulturjunkie

Juste sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: I Cyberspace.
Blogginnlegg: 1
Juste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt liktJuste er virkelig godt likt
Standard

Opprinnelig lagt inn av Arkana, her.

Jeg synes den ikke var noe morsom i det hele tatt. Har de ikke noe form for kvalitetskontroll i Dagbladet. Eller kjenner vedkommende Viktige Personer i DB?

Tegneren kjenner Veldig Viktige Personer i tegneseriebransjen. Serien hadde neppe kommet på trykk uten.

Juste er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-10-10, 23:31   #66
m|nken

m|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smartm|nken imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Juste, her.

Tegneren kjenner Veldig Viktige Personer i tegneseriebransjen. Serien hadde neppe kommet på trykk uten.

Dette gjør det jo bare ennå mer usmakelig!

Skulle nesten ønske at noen foreldre med et barn med Down syndrom hadde vært tøffe nok til å invitere tegneren til en dag sammen med barnet. Stripene er lite fintfølene.

Det er han som er varast i garden. (Olav H. Hauge).
m|nken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 08-10-10, 00:35   #67
Inagh
Slumrende Ullteppe

Inagh sin avatar

Blogginnlegg: 35
Inagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme omInagh har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg bladde tilfeldigvis gjennom Dagbladet i dag. Dagens stripe handlet om at denne anda såvidt unngikk å få ei blomsterpotte i hodet...

Ja - striper som Pondus og Nemi er artige, mye fordi jeg kjenner igjen både meg sjøl og gubben i dem - spesielt tror jeg gubben må ha stått modell for Pondus. Mulig man skal kjenne igjen hverdagen til folk med Down syndrom i den stripa som går i Dagbladet nå.

Likevel. Pondus og Nemi er morsomme i streken, har poeng og varm humor - og man ler fordi man kjenner seg igjen. Stripa om anda med downs er hverken godt tegnet eller har humor.

Jeg kan godt le av meg sjøl og min kjære fordi jeg kjenner oss igjen i Nemi og Pondus. Jeg ler ikke av folk med Down syndrom fordi jeg kjenner igjen elementer i Downs Duck, eller hva stripa nå heter.

Men å le sammen med folk med Downs - det har jeg gjort mang en gang, og det gjør jeg gjerne igjen.

Gammel 08-10-10, 00:59   #68
Salt
Salt in the rainbow

Salt sin avatar

Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 112
Salt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt avSalt har mye å være stolt av
Standard

Det hjelper ikke å kjenne igjen hverdagen til en med Downs.

Salt er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 17:33   #69
Barope
Nybegynner

Medlem siden: Oct 2010
Barope har et hav av muligheter foran seg
Tommel opp

Jeg ser ikke store forskjellen på å trykke denne serien i Dagbladets striper, (hvor serien beskriver hverdagslivet til "Downs Duck") enn å vise hverdagslivet til alle som bor på Tangerudbakken på TV. Denne serien er minst like uskyldig. Håper virkelig at Dagbladet fortsetter å trykke denne geniale serien. Folk vil alltid være hårsåre for noe. Akkurat som de "kristne"++ som ikke tåler den nye serien "Trekant" på NRK, så er det noen som ikke tåler dette. Jeg foreslår at dere lar være å se på dette som gjør dere så uvel. Hurra!

Barope er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-10-10, 07:55   #70
Bergensis
Ventar stadig på vår

Bergensis sin avatar

Medlem siden: Apr 2007
Bergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt avBergensis har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Inagh, her.

Nemlig - det er det jeg blir lei meg for når det gjelder denne serien. Vi skal liksom sitte og le av hvordan mennesker med Downs opplever sin hverdag og lever sitt liv. Hva f(piip) er gøy med det?

Jeg skulle forresten likt å vite hvordan mennesker med Downs oppfatter denne serien? Svært mange av disse menneskene er helt i stand til å reflektere over sitt syndreom, sin annerledeshet - og de aller fleste av disse menneskene misliker å bli gjort narr av/ledd av fordi de er annerledes enn "folk flest."

.

Ja, og eg skjønar ikkje kva som er greia med Tangerudbakken. Det provoserer meg, og det underbygger myten om at det meste er sjarmerande, koselig og søtt med psykisk utviklingshemma. Er det tøffe tak, så blir til og med det framstilt som trivelig og sjarmerande.

Ikkje lest heile tråden. Eg har skjønt at det dreiar seg om ein teikneserie, men det Inagh her skriver, passar med mitt syn på Tangerudbakken.

Gammel 01-11-10, 14:28   #71
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ramlet innom et tv-program her om dagen, om en utviklingshemmet mann som bodde hjemme hos sin gamle mor, og var under press for å flytte på sykehjem, et stykke fra hjembygda. Jeg syns det var utrolig sårt å se hvordan han ble hemningsløst utlevert i noe som åpenbart var en stor livskrise for ham. Hvorfor skal utviklingshemmede ha mindre rett på en privatsfære enn andre??

Gammel 01-11-10, 15:54   #72
m^2

m^2 sin avatar

Blogginnlegg: 122
m^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme omm^2 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Fordi ofte gir de pårørende de som invaderer lov til det
Det er jo også en hårfin linje - ofte mener man at andre kan ha nytte av og lære noe av eget eksempel, eller man oppnår noe ved å stå fram. Samtidig er det/kan det være et overtramp å utlevere ens eget barn/en utviklingshemmet person i media f.eks.

m^2 er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:49.