Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Sikkert et naivt spørsmål når det gjelder alenemødre: Hvor blir det av mannen etter at man har gått fra hverandre? Han går vel ikke opp i røyk? Utgiftene med å ha barn blir jo de sammen selv om man bor på hvert sitt sted, selv om jeg jo ser at boutgiftene øker noe. Er det slik at den parten som ikke har barna betaler så lite at det blir smalhans på den som har fast omsorg, og hvorfor tvinges i så fall ikke den andre parten til å betale mer? Det burde vel egentlig ikke automatisk være en samfunnsoppgave å sponse folk som velger å skiller lag med mindre begge parter tjener svært lite. 
Nå er du litt naiv ja. Kvinne føder barn, mann tar utdanning, mann får jobb, kvinne jobber deltid som assistent i barnehage for å ha god tid til barna mens de er små, utdanning kan hun ta siden, mann får karriere, kvinne fortsetter å jobbe deltid for å få familien til å henge sammen, en av dem bryter ut. Da skal de fordele hus, barn og eiendeler. Ofte vil kvinnen ha mest omsorg for barna i og med at det er hun som har hatt det før. Og trenger dermed et større bosted enn hun ellers ville hatt med tilsvarende inntekt. Poenget er ikke at mannen betaler så skrekkelig lite i bidrag, men han forsørger tross alt barna og ikke henne. Og hvis hun har praktisert klassisk kvinneprioritering frem til bruddet vil hun finne ut at hun ikke har all verden å leve for. Og heller ikke tid, rom og penger til å gjøre noe med situasjonen.
Ordningen med utdanningsstønad og overgansstønad i en sånn situasjon tror jeg er svært fornuftig. Jeg håper at utdanning- og karriereveiledning er endel av pakka. Hvis hun er smart, kan hun få muligheten til å ta en solid utdanning som gir en greit betalt jobb og kan forsørge seg selv og sine barn på et rimelig nivå. Uten kan hun og barna ende under fattigdomsgrensa for å tabloidisere litt.