Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-10, 19:08   #1
Jessica
Pauset

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: for mye skog her... vil ut mot havet
Blogginnlegg: 361
Jessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtidJessica har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Kie:
Etter egen erfaring så vil jeg bare si til deg (mulig du vet det) at dokumentèr og før gjerne logg på hva du gjør, HVEM du har snakket med i NAV-systemet (du må ha navn) osv. Dokumenter det du kan dokumentere osv. Jeg sier det, fordi dersom en eller annen i systemet skulle mene at du har prøvd på noe ulovlig så vet du hvem du kan referere til.

Kjempebra at du gjør det du gjør. Håper du klarer å få til det slik du ønsker. Stå på

Sist redigert av Jessica : 22-11-10 kl 15:29.
Jessica er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 19:58   #2
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Jessica, her.

Etter egen erfaring så vil jeg bare si til deg (mulig du vet det) at dokumentèr og før gjerne logg på hva du gjør, HVEM du har snakket med i NAV-systemet (du må ha navn) osv. Dokumenter det du kan dokumentere osv. Jeg sier det, fordi dersom en eller annen i systemet skulle mene at du har prøvd på noe ulovlig så vet du hvem du kan referere til.

Kjempebra at du gjør det du gjør. Håper du klarer å få til det slik du ønsker. Stå på

Ja, jeg har jo vært åpen om hva jeg har lyst til å prøve, men jeg bør nok notere ned navn osv. også. Det er jo en litt rar situasjon, kanskje. Siden jeg har behandler som sier "1-2 år til" og jeg som sier "jammen, jeg kan jo gjøre noe!" og et NAV som virker som om det enkleste ville være om jeg bare holdt kjeft og lot de voksne får snakke.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 20:44   #3
kie
weird

kie sin avatar

kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Jepp. Det beviser like lite eller mye som de like obligatoriske historiene à la: -Folk trodde han var en snylter, men jeg vet hva som virkelig lå bak uføretrygden, bare hør her..."
At noen kan "bevise" at det finnes nok av folk som virkelig er syke, beviser vel ikke at det ikke også er veldig mange som utnytter systemet?

Den min historie handlet om var det i grunnen lite tvil om. Det er heller ikke poenget med det.

Det er bare det at når noen forteller om noe blir det litt for lett å sette likhetstegn som gjelder alle. "Kan man gå tilbake til det man gjorde før var man ikke syk".

Min historie er ment som et "Ikke nødvendigvis..." Altså et forsøk på å nyansere når mange har lett for å trekke generelle slutninger utifra en enkelt historie. Det vil heller ikke si at det er et likhetstegn mellom mannen i min historie og alle andre som går tilbake. Det er nettopp det. Det er et argument mot det bastante likhetstegnet.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 20:54   #4
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis man var så dum at man droppet ut av vgs da man var 17, er det noe man skal straffes for resten av livet?

Ja. Mener jeg.
Man kan hoppe på igjen, ta studielån og få seg både utdanning og jobb. Jeg er lite ikke villig til å betale for andres utdanning så lenge man har Statens Lånekasse.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 20:48   #5
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av gajamor, her.

Hvis man er alenemor med 3 små unger og jobber som ufaglært assistent i barnehage, så er man nesten ikke i stand til å forsørge seg og sine. Lønna er latterlig lav. Slike folk syns jeg bør få støtte til videreutdanning i noen få år, slik at de f.eks. kan jobbe som førskolelærer eller lærer. Fremdeles ikke topplønn, men mulig å leve av. Og staten tjener det raskt inn igjen i økte skatteinntekter.

Hvis man var så dum at man droppet ut av vgs da man var 17, er det noe man skal straffes for resten av livet?

Man straffes ikke. Det er helt feil ord å bruke. Om man ikke får hjelp så er det ganske langt unna en straff altså. Og det der sier egentlig ganske mye om hva jeg tenker - man ser på det at det offentlige skal ta ansvar for en som en så stor selvfølge at man tenker at det er en straff om man må greie seg selv.

En alenemor med assistentlønn fra barnehage kan få overgangsstønad i inntil tre år tror jeg det er - nettopp for å få seg skolegang til å ta vare på ungene sine. Det holder kort og godt. Det er ikke nødvendig å gå i gang med en attføringsrunde i tillegg.

Om noen er syk og ikke kan stå i jobben sin er jeg som sagt med på å hjelpe vedkommende ut i jobb. Men jeg synes oppriktig det holder med en jobb der man kan forsørge seg. Resten - langsiktig planlegging inkludert - må man ta ansvar for selv.

Om man er alenemor med tre små barn så greier man ikke skolegang oppå full jobb. Men om fem år er barna store og da burde den utdannelsen kunne gå fint for egen maskin.

Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 20:52   #6
Olympia
ræv med ører

Olympia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Olympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt avOlympia har mye å være stolt av
Standard

Jeg får ikke sagt hvor enig jeg er med deg, smilefjes.

Olympia er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:35.