Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-11-10, 19:04   #1
kie
weird

kie sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
kie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme omkie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: NAV - Trygd - det hardner til for oss kronikere

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Men akkurat det med at man "ikke får lov til" å jobbe ved siden av er jo noe jeg hører ganske ofte. Og jeg presiserer: ikke på jobb, men som privatperson. Jeg skjønner jo at når man blir vant til å få utbetalinger fra NAV føles det som å sitte igjen med lovlig lite når det blir lite differanse mellom å jobbe litt eller å jobbe ingenting hvis man tenker kroner og øre, men det blir likevel en tankegang som er snudd på hodet. Og som jeg tror er veldig fraværende blant de som vanker på dette forumet.

Ja, den tankegangen er jo ganske ille. Det er bare det at når man prøver å "arrestere" de som har den så er det jo sjelden de som sitter der og får dårlig samvittighet. Det er de andre. De som allerede kjenner på sorgen over å ikke få til. Dermed tror jeg man må finne en annen måte å angripe problemet på.

You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou
kie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 19:22   #2
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av kie, her.

Ja, den tankegangen er jo ganske ille. Det er bare det at når man prøver å "arrestere" de som har den så er det jo sjelden de som sitter der og får dårlig samvittighet. Det er de andre. De som allerede kjenner på sorgen over å ikke få til. Dermed tror jeg man må finne en annen måte å angripe problemet på.

Ja, det er det som gjør det så innmari vanskelig. Det er nesten umulig å definere grupper på en slik måte at man kan lage regler som omfatter de rette personene og ingen andre. Og det er kjempevanskelig, for på den ene siden vil vi ha like regler for alle (hvis en person får invilget noe i en gitt situasjon og ikke naboen, blir det ganske fort oppslag i VG). På den andre siden vil vi ha individuell behandling slik at ikke regelverket setter begrensninger det ikke var ment å sette. Og uansett hvor man setter grensene er det alltid noen som bare hadde hatt behov for litt til og dermed synes systemet er alt for stivbeint.

Jeg skjønner veldig godt at man kan bli sint på NAV. Jeg har vært det selv, ikke på egne vegne, men jeg har skrevet ganske krasse brev på vegne av pasienter. Det er unødvendig stivbeint til tider, og det er fryktelig vanskelig hvis man ikke treffer en saksbehandler med peiling på det man søker om. Og da har jeg ikke engang begynt å snakke om HELFO.

Gammel 20-11-10, 19:36   #3
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og der har vi de anekdotiske bevisene på syltynt grunnlag. Ingen diskusjoner er komplett uten.

Jepp. Det beviser like lite eller mye som de like obligatoriske historiene à la: -Folk trodde han var en snylter, men jeg vet hva som virkelig lå bak uføretrygden, bare hør her..."
At noen kan "bevise" at det finnes nok av folk som virkelig er syke, beviser vel ikke at det ikke også er veldig mange som utnytter systemet?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-11-10, 20:05   #4
gajamor
Travelt opptatt

gajamor sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
Blogginnlegg: 3
gajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtidgajamor har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg vet at NAV har noen muligheter også. De kan f.eks. innvilge AAP i inntil 6 måneder (tror jeg det var) for folk som vil starte selv. De har tilgang på kurs og veiledning for oppstartsfasen osv. Men så lenge det lokale NAV-kontoret ser ut til å foretrekke å forholde seg til A4-opplegg og er utrolig "tungrodd" i forhold til å gå nye veier, står man bom fast der.

Husbonden så den der, og ble riktig så optimistisk. Helt til han ringte nav. ENKen hans ble startet før han ble arbeidsledig (den ble startet for 3 år siden, da han hadde én kunde, og har vært så å si uvirksom siden det oppdraget tok slutt). Derfor faller han utenfor. Dessuten; hvis han hadde prøvd seg på dette, får litt inntekter, og det så viser seg at det ikke er mulig å drive lønnsomt, så mister han alle rettigheter. Det er veldig viktig at NAV ikke definerer deg som selvstendig næringsdrivende.

For å forklare på en annen måte: Se for deg at du var arbeidsledig og fikk tilbud om en jobb. Du har lyst til å komme ut i arbeidslivet igjen, men det er omtrent 80% sannsynlig at du mister denne jobben igjen innen et halvt år. Og hvis du tar jobben og mister den igjen, så har du ikke lenger rett på sykepenger eller arbeidsledighetstrygd. Saksbehandleren din i NAV er helt klar på at du ikke bør ta sjansen på denne jobben.
Slik er det å være arbeidsløs og vurdere å starte for seg selv.

Tenk hvis gründere, freelancere og de som er villige til å prøve nye ting ble sett på som en ressurs...
Tenk hvis det var mulig å prøve å tjene penger på egenhånd, uten at man mistet rettighetene sine om det gikk galt...

Dessuten; hva er dette med at man ikke kan studere mens man er arbeidsløs? Det er relativt vanlig å studere ved siden av jobben, men hvis man blir arbeidsløs mens man tar litt etterutdanning på si, så må man for all del melde seg av studiene på røde rappen. Selv om det kunne gitt flere jobbmuligheter på sikt. Det er forskjell på å være heltidsstudent, og å ta studiepoeng matte slik at man får undervisningskompetanse.

Emneord
arbeidsavklaringspenger, holdninger, kroniker, nav, syk, trygd

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:14.