Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-10, 18:55   #21
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Sv: Sunnere sjokoladekake og pepperkakedeig?

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, det går an, men det er egentlig ikke poenget.

Det er bare teit. Bare.

Gammel 29-11-10, 19:12   #22
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Irma, her.

Vi lagde noen ok speltpepperkaker i fjor. Skal se om jeg finner oppskriften.

Jeg synes du uttalte deg vel nedlatende og bastant Meisse. :forumpoliti: Jeg har endret mye på kostholdet mitt det siste året, og har erfart at mange bekker små kan utgjøre en står å. Om det å redusere 20% av sukkeret føles som et offer er vel individuelt? Hvis man reduserer mengden med sukker generelt, senkes også behovet for sukkermengde. 20% besparelse av sukkermengde er en del, det.

Det var ikke meningen å virke nedlatende. Jeg synes bare at det virker litt fånyttes å skulle lage en "sunnere" langpanne-fotballbane-sjokoladekake. Mange bekker små gjør stor å, det er jeg grunnleggende enig i, men mitt inntrykk er at mange folk er sukkerhysteriske for hysteriets skyld. Jeg tror rett og slett ikke det er den kaka man spiser i bursdag eller de pepperkakene man fortærer når det er jul som er avgjøende for et sunt kosthold.

Jeg innser at det egentlig ikke var spørsmålet til HI. Jeg kommenterte spørsmålet hennes mest fordi jeg syns overskriften var litt morsom. Jeg hadde ikke sett for meg at sunnhetspolitiet skulle komme etter meg.

Gammel 29-11-10, 19:14   #23
Vimsen
"De"

Vimsen sin avatar

Blogginnlegg: 4
Vimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt avVimsen har mye å være stolt av
Standard

Mange er sukkehysterisk av fornuftige grunner også.

Gammel 29-11-10, 19:23   #24
Nextlife
Rockesøster

Nextlife sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 1
Nextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme omNextlife har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Selv om det ikke er poenget er jeg grusomt spent på denne forklaringen kjenner jeg

Nextlife er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 19:28   #25
safran
saftig

safran sin avatar

Blogginnlegg: 18
safran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme omsafran har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har da slett ikke påstått at sukker er like sunt som havregryn. Jeg påpekte bare at et produkt ikke bli betydelig sunnere om du bytter ut 20% av sukkeret med havregryn. Det står jeg for.

Det var nok ikke helt det som ble betydningen slik du først formulerte deg. Uansett taler du jo mot bedre vitende. Greit nok.

. Når det kommer til å kommentere spørsmål som blir stilt på forumet. Gjør ikke de aller fleste her inne det, om de føler for det? Jeg trodde det nærmest var en av fanesakene her inne. At man i skulle ha et forum der man skal kunne ytre meninger om saker og ting uten å bli arrestert av forumpolitiet.

Jovisst er dette et forum hvor man kan uttale seg ganske fritt om ulike temaer. Det er bare det at det blir litt eh teit å oppsøke en tråd hvor spørsmålet er "Noen som har en oppskrift som ikke er proppa full av sukker, men alikevel ikke blir noen "voksenkake"?", og du kommer med en påstand om at hun heller bør

Sitat:

unne seg skikkelig sjokoladekake når man har bursdag og noen pepperkaker når det er jul uten at det går ut over helsa.

Når du i tillegg kommer med en litt uortodoks påstand om at det ikke er noe poeng å øke mengden havregryn for å bruke mindre sukker, ja da må du nesten regne med at noen tar til motmæle.

Hva var egentlig poenget ditt da?

Jeg hadde ikke sett for meg at sunnhetspolitiet skulle komme etter meg.

Gammel 29-11-10, 19:49   #26
Fintdethei!
Javel?

Fintdethei! sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Opp en trapp og inn en dør
Fintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de flesteFintdethei! er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror kesam kan erstatte en del fett i kaker :mener å ha lest, har ikke prøvd:.

Fintdethei! er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-10, 21:07   #27
Nip
Bør lage seg en tittel selv

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Fintdethei!, her.

Jeg tror kesam kan erstatte en del fett i kaker :mener å ha lest, har ikke prøvd:.

Jeg er ikke så god på å bake så tørr ikke mikse og trikse så mye enda, greiest med en oppskrift

Jeg har lagd pepperkakedeig i dag, fant en med speltmel, så gøy å teste den, men veldig åpen for flere oppskrifter

Sjokoladekake har jeg ingen oppskifter på

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 13:31   #28
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

...

Sist redigert av Meissa : 30-11-10 kl 13:59.
Meissa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:00   #29
Pegasus

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Har ingen oppskifter for hånden, men generelt så kan fruktose brukes i stedet for vanlig sukker (søtere, og du kan redusere sukkermengden en god del). Og margarin/smør kan erstattes med f.eks rapsolje.

Synes det er flott at HI vil prøve å lage litt mindre usunne varianter av kalori/sukkerbombene i jula!

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:06   #30
Skytte

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Ikke sunn, men litt sunnere i allefall... Jeg har bakt denne kaka fra Grete Roede en del ganger. Steker den slik at den ennå er bittelitt kladdete inni (tipper på ca. 15 min).

Limesjokoladekake
3 stk egg
2 1/2 dl sukker
1 dl hvetemel siktet
1 ts bakepulver
1 dl kakaopulver
2 ts vaniljesukker
1/4 ts salt
250 g cottage Cheese
1 stk lime

Slik gjør du:
Visp egg og sukker luftig. Bland mel, bakepulver, kakao, vaniljesukker og salt, og rør det inn i eggeblandingen.
Mos cottage cheese med en gaffel og tilsett det inn i eggeblandingen sammen med finrevet skall av lime og presset limesaft.
Hell røren i en rund form og stek den på 200 °C i 15-20 minutter. Kaken kan godt være litt saftig inni. Jo saftigere du vil ha den, jo kortere steketid trenger kaken.

Oppskriften må vel økes en del for å kunne brukes i langpanne.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 14:51   #31
Nip

Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Skytte, her.

Ikke sunn, men litt sunnere i allefall... Jeg har bakt denne kaka fra Grete Roede en del ganger. Steker den slik at den ennå er bittelitt kladdete inni (tipper på ca. 15 min).

Limesjokoladekake
3 stk egg
2 1/2 dl sukker
1 dl hvetemel siktet
1 ts bakepulver
1 dl kakaopulver
2 ts vaniljesukker
1/4 ts salt
250 g cottage Cheese
1 stk lime

Slik gjør du:
Visp egg og sukker luftig. Bland mel, bakepulver, kakao, vaniljesukker og salt, og rør det inn i eggeblandingen.
Mos cottage cheese med en gaffel og tilsett det inn i eggeblandingen sammen med finrevet skall av lime og presset limesaft.
Hell røren i en rund form og stek den på 200 °C i 15-20 minutter. Kaken kan godt være litt saftig inni. Jo saftigere du vil ha den, jo kortere steketid trenger kaken.

Takk for oppskift

Gammel 30-11-10, 15:19   #32
kamp
ASD

Medlem siden: Mar 2010
kamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelenkamp er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

150 g smør
1 dl sirup, lys
2 dl Sukrin (180 g)
1 dl kremfløte
5 dl hvetemel (300 g)
1 dl Hi-maize (60g, gir mer fiber og lavere GI, kan erstattes med hvetemel)
1/2 ts nellik
1/2 ts ingefær
1/2 ts pepper
2 ts kanel
1 ts bakepulver
1 dl hvetemel til utbaking

Slik gjør du:

Bland sirup, Sukrin og smør i en kjele. Varm opp til Sukrinet er smeltet. Ta kjelen av platen og avkjøl blandingen noe. Rør i fløten. Rør i hvetemel, Hi-maize, krydder og bakepulver. Bland godt. Dekk deigen til og la den stå i romtemperatur til du skal bake ut pepperkakene.

Kna deigen og kjevle ut leiven til 3 mm tykkelse. Stikk ut figurer.
Stek på plate med bakepapir på 175°C i 8-10 minutter. Avkjøl pepperkakene på rist.

Når disse pepperkakene er nystekte, er de litt mykere enn vanlige pepperkaker.
Oppbevarer man de i en kakeboks i et par dager, blir de like sprøe og gode som du er vant til.

kamp er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 16:44   #33
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Limesjokoladekake
3 stk egg
2 1/2 dl sukker
1 dl hvetemel siktet
1 ts bakepulver
1 dl kakaopulver
2 ts vaniljesukker
1/4 ts salt
250 g cottage Cheese
1 stk lime

Slik gjør du:

Den har jeg smakt og jeg synes ikke den smaker "skikkelig" sjokoladekake.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 20:32   #34
Nip

Standard

Opprinnelig lagt inn av Karamell, her.

Den har jeg smakt og jeg synes ikke den smaker "skikkelig" sjokoladekake.

æsj, så kjedelig. Da gidder jeg nok ikke prøve, den skal jo være til sønnen min. Jeg baker nok mer sunne "voksen" snop ekstra uansett.

Håper noen har noen forslag?

Gammel 30-11-10, 20:35   #35
Karamell
Introvert textrovert

Karamell sin avatar

Blogginnlegg: 287
Karamell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme omKaramell har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men ha i mente at jeg er en skikkelig sukkergris da, det kan godt være at andre synes den er god.

Karamell er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 20:45   #36
Skytte

Skytte sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 105
Skytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de flesteSkytte er kulere enn de fleste
Standard

Men ha i mente at jeg er en skikkelig sukkergris da, det kan godt være at andre synes den er god.

Vi her i huset liker den veldig godt i allefall; Poden på 5 inkludert.

Skytte er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-11-10, 21:07   #37
Nip

Standard

hehehe... Vetle er litt sær på hva han liker av, han er veldig glad i de søtsakene han liker da

Bare litt synd å lage en kake som ikke faller i smak på bursdagen og har heller ikke lyst å "prøve bake" en i forkant heller. Vanskelig, ehh.. ja

Gammel 30-11-10, 21:08   #38
Nip

Standard

Vi her i huset liker den veldig godt i allefall; Poden på 5 inkludert.

hehe... ok, skal, skal ikke?

Takk for oppskift ihvertfall, skal nok teste den en dag uansett.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:05.